Avatar billede pcb Nybegynder
02. oktober 2001 - 09:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sammenligning af to felter

Hej,

Hvis jeg har en dropdownbox med alle byer i Danmark og et almindeligt textfelt hvor brugeren indtaser sit post nr.

Hvordan får jeg det så til at automatisk finde by\'en i dropdownbox\'en udfra det indtastet post nr.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:12 #1
Du kan gøre sådan her:

<html>
<head>
    <title></title>

    <script>

    function skift(nr){

    for (i=0; i<document.f.s.length;i++){

    if (document.f.s[i].value==nr){
    document.f.s.options[i].selected=true;
        }

    </script>

</head>

<body>
<form name=\"f\">

<select name=\"s\" onChange=\"document.f.text.value=this.options[this.selectedIndex].value\">

<option name=\"2100\" value=\"2100\">Østerbro</option>
<option name=\"2200\" value=\"2200\">Nørrebro</option>
<option name=\"2300\" value=\"2300\">Amager</option>
</select>

<input type=\"text\" name=\"text\">

<input type=\"button\" value=\"Tjeck\" onClick=\"skift(document.f.text.value)\">

</form>

</body>
</html>
Avatar billede pcb Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:21 #2
Tak
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:24 #3
fino fino :-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2001 - 10:25 #4
<ole>
Man kunne jo også skrive:

function skift(nr){
  for (i=0; i<document.f.s.length;i++){
    if (nr == document.f.s[i].value.substring(0, nr.length)){
      document.f.s.options[i].selected=true;
    }

...og så lægge kaldet her:

<input type=\"text\" name=\"text\" onmouseup=\"skift(this.value)\">

...så vil den hele tiden finde det postnummer, der bedst passer til det indtastede. Knappen skal naturligvis så udelades.
/mvh
</bole>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:26 #5
nice nice :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. oktober 2001 - 10:27 #6
Bliver måske lidt tungt Ole, hvis vi går ud fra at der er 500 postnumre der skal tjekkes for hver keyup handling. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2001 - 10:29 #7
Nuvel...jeg har ikke testet, meeeen med en alm. maskine, tror jeg nu ikke det bliver for tungt...(?)
Avatar billede jakoba Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:05 #8
nikolajdu >> ingen grund til at teste for hver keyup. først en lille pre-test på om det skrevne er eksakt 4 cifre.

husk også at det olebole skriver er en forklaring, beregnet på at skulle forstås. I produktion vil sådan en kritisk funktion nok blive omskrevet til:
function skift(nr){
  var o=document.f.s.options;
  var i=s.length;
  for(;i;)if(nr==o[--i].value.substring(0,4))o[i].selected=true;
}
og køre langt hurtigere (men være knap så nemt at forstå)

mvh JakobA
Avatar billede olebole Juniormester
02. oktober 2001 - 12:09 #9
...det fikse er *netop* at den finder frem til det rette nummer efterhånden - altså test for hver keyup. Det er måske mere aktuelt, hvis det f.eks. er et navn, man skal finde, meeeeen  :)
Og ja....det vil være meget lettere at forstå med test på hver keyup  =)
/mvh
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
02. oktober 2001 - 12:11 #10
Damn jeg får lært noget i dag.

Kan i ikke kigge forbi her: http://www.eksperten.dk/spm/115989

Er gået lidt i stå. Godt nok er spørgsmålet lukket, men skidt pyt.