Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:08 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

opgraderings problemer.. STORE!

jeg har lige købt mig et asus A7V133 bundkort. det skal lige siges med det samme at det ikke er min stærke side det der med hardware og nu er jeg løbet ind problemer. jeg har prøvet at installere diverse windows og det eneste pc´en ville æde var 98. men der er stadig ting der driller. det har lykkedes mig at installere mit internet og diverse andre programmer. internettet er adsl via usb modem. jeg måtte installere det igen efter jeg genstartede efter at have lagt andre programmer ind der krævede genstart. mit media player er også ramt. når jeg starter det låser windows. har det noget at gøre med at der er flere stik til IDE kablerne?? der er noget med at det er 66 og 100 porte, men jeg aner ikke hvad der er hvad og hvorfor. kan slet ikke fatte hvorfor der er så mange problemer. nu har jeg været igang i 2 dage. vil meget gerne have noget hurtigt hjælp.. =)
Avatar billede meikp Nybegynder
30. september 2001 - 17:10 #1
du henter en fil der hedder Asus eller sådan Så virker det ;)))))))
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:12 #2
ehm... det var der ikke ret meget hjælp i... hvor skal det hentes henne?? hvad er det for noget?
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 17:13 #3
Start med at hente VIA 4in1 driverne på http://www.tweakup.dk/filelib/chipset/4in1433v.zip
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:15 #4
hvasd skal jeg gøre med dem??? der følger jo en cd med til det bundkort...
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:16 #5
og hent derefter denne driver til ATA100/RAID controlleren:
http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp?filename=misc/ide/raid0or1.zip
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:18 #6
ja, men de drivere der følger med på en cdrom er ofte af ældre dato når de kommer ud til forbrugerne. derfor er det altid en god ide at kigge efter de nyeste drivere på producentens hjemmeside.
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 17:18 #7
Pak dem ud med programmet Winzip. www.winzip.com Og kør så Setup.exe

Har du nogle konflikter i systemegenskaber? (H-klik Denne Computer - Egenskaber > Enhedshåndtering)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:18 #8
jeg har hentet og installeret driverne, men der skal genstartes og det tør jeg faktisk ikke.. hvad nu hvis den ikke kan finde mit usb modem igen? så skal jeg sidde og slås med det igen!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:18 #9
\"en fil der hedder asus\" <- vor herre bevares
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:20 #10
den eneste konflikt jeg har er en LPT1 port jeg måtte deaktivere fordi der ikke var tilgængelige DMA... hvad det så end er....
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 17:20 #11
Så hent den her USBFilter driver. http://www.usbman.com/WebDrivers/VIA%20Drivers/Win98%20USB%20v1.08/USBF108.EXE

Den ordner diverse problemer med USB.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:20 #12
har du været i bios og checke at alt står som det skal?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:25 #13
den nederste filpakke jeg skulle hente har jeg hentet. det den installerer har jeg lige installeret. skal jeg så bare opdatere driveren?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:27 #14
driveren til ATA100/RAID høre til det sted i egenskaber for system der bliver genkendt som \"masselagringscontroller\"
ja
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:28 #15
kim>> aner ikke hvordan det skal stå... kører med default instillinger... det er den sikreste. mener jeg..
Makse>> hvordan virker det der halløj? den kører bare en dos promt og det var det.. sker der ikke mere??
Avatar billede teknik Juniormester
30. september 2001 - 17:31 #16
Problemerne som du beskriver kan som Makse allerede har sagt skyldes manglende motherboard drivere.
Du kan godt bruge dem fra ASUS CD\'en, men odds er, at de er 1-2måneder ældre end dem i linket.
---
Mht. de mange IDE porte på bundkortet, så er det korrekt, at det skyldes at der nu er IDE66(sorte) og IDE100(blå).
---
Den normale fremgangsmåde er, at man først tilslutter sin Harddisk til IDE66 controlleren, installerer windows, og så driveren til IDE 100 controllerne (er også på ASUS CD).
Derefter kan man flytte kabelet over på IDE100 controlleren, og skal så blot vælge IDE100 som første boot-device inde i BIOS.
Derefter kan man boote på IDE100 porten.
NB. Det medfølgende IDE-kabel med 80 ledere skal bruges til den tilslutning. Ellers opnås den høje ydelse ikke.

Mht. Media Player, så burde dens funktion ikke påvirkes af dette overhovedet.
Der er årsagen formodentlig en anden.
Det kan normalt løses enten vha. en \"installation oveni\", eller ved at hente en nyere (opdateret) mediaplayer fra microsoft.
Evt. manglende installation af lydkorts driver kunne muligvis også være årsagen her.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:31 #17
SCSI controller?? det er det eneste der kommer tæt på...
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 17:32 #18
Nej, der sker ikke mere. :)

SCSI Controlleren du ser, er din Promise ATA/IDE 100 controller som sidder på bundkortet.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:34 #19
inde i din bios skal du finde det sted hvor der står PnP OS. den står sandsynligvis til Enable. Sæt den til disable. det vil muligvis også løse dit problem med LPT porten. den kan du også finde i bios. den står sandsynligvis til \"normal\". sæt den til ECP og DMA3.
save changes & exit.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:36 #20
Teknik>> wow... der var noget der... *g*
lyd driveren er ellers installeret. den har jeg lige hentet og installeret.

kan jeg komme over det UDEN at skulle formatere? det har jeg nemlig gjort 10 gange i løbet af weekenden... så jeg er trænet i det med træt af det.

Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 17:40 #21
En lille rettelse til Tekniks indlæg.

Alle de 4 IDE porte understøtter IDE100. Og det er de to nederste, der styres af Promise Controlleren.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:46 #22
lige en fodnote. hvis du har et cdrom drev skal du IKKE sætte det på en af de 2 nederste der styres af promise controlleren! (Det står der ihvertfald i min manual)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 17:47 #23
nu har jeg lige genstartet.. og internettet virker stadig.. skal jeg prøve media player, eller skal jeg opdatere det først?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 17:51 #24
afprøv mediaplayer. der er ingen grund til at opdatere den endnu. uanset hvordan windows er installeret, burde mediaplayer fungere.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 18:05 #25
er der andre ting den kan være gal med??? jeg mener efter at have installeret alle de der drivere der.. for mplayer og winamp virker ikke. det tyder på noget med lydkortet. gør det ikke?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 18:07 #26
har du nogen udråbstegn i egenskaber for system ud for lydkortet?
hvis ja, prøv at geninstallere softwaren til lydkortet.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 18:08 #27
hvis du efter geninstallation af software til lydkortet stadig har gule udråbstegn, prøv da som jeg skrev tidligere at gå i bios og sæt PnP OS til DISABLED
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 18:11 #28
der er ummidelbart ikke noget galt med lydkortet.. det andet med bios, kan jeg altså ikke lige finde. aner ikke hvor jeg skal kigge henne efter det. har lige være hele bios´en igennem for at finde Pnp OS.. kan bare ikke se den!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 18:17 #29
kig i din manual til bundkortet i bios sektionen. der vil du kunne finde den.
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 18:27 #30
Den står i Boot menuen, og hedder \'Plug & Play OS\'
Hvad har du ellers installeret af hardware?
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 21:49 #31
alt i alt er der installeret: 2 HD. 2 CD-rom (heraf en brænder) 1 AGP geforce grafik kort. 1 lydkort. og det var det... =)
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 22:03 #32
Har du deaktiveret bundkortets indbyggede lydkort?
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 22:37 #33
Opdater også driveren til dit grafikkort.
Link: http://www.tweakup.dk/driverlib/nvidia/14xx/W9x-1410-WHQL.exe (Windows  95/98/SE/ME)

Har du installeret programmet der overvåger CPU temp. mm.?
Og hvis du har, så check lige hvad din CPU temp. står på.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 22:48 #34
der er ikke onboard lyd på kortet.. driveren til skærmkortet er den nyeste version af detonator.. den bliver ikke ret meget nyere.. =)

cpu temp står til 46 grader C. det er vel ikke det vilde.. default advarslen står til alarm ved 65.. og den har lige brændt og kørt et par timer..
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
30. september 2001 - 22:49 #35
men ifølge monitoren der holder øje med blæserne, er der ikke en af dem der kører... og jeg har stadig låget at den så jeg kan jo se at den kører.. skal jeg være nervøs? =)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 22:54 #36
nej, du skal blot lade være med at stole på softwarestyret overvågning. det giver et falsk billede :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
30. september 2001 - 22:56 #37
desuden har de fleste nyere motherboards indbygget overvågning. hvis du kigger i din bios vil du sikkert finde et sted hvor du kan på max. temperaturer og se hastigheden på din cpu blæser.
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 23:32 #38
Nu ser jeg at du har oprettet et spørgsmål vedr. dit lydkort.
Det kan godt være det, der laver alt beladen.

Du kan hurtigt afprøve den teori, hvis du tager lydkortet ud af computeren, og så prøver dine programmer igen.
Avatar billede teknik Juniormester
30. september 2001 - 23:33 #39
>>Makse - tak for rettelsen.
Havde ikke noteret at der andre forskelle end øget FSB på A7V og A7V133.
Burde ellers være \"dæmret\", det vrimler jo med eksempler på KT133/KT133A chipsættene.
Avatar billede makse Nybegynder
30. september 2001 - 23:37 #40
Teknik > He, det har du ganske ret i. Og det bliver sikkert det samme med KT266/A :)
Avatar billede teknik Juniormester
30. september 2001 - 23:46 #41
Jaah...de flotte test scores burde bringe KT266A ind som det næste \"storsælgende\" chipsæt.
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:11 #42
fejlen blev fundet.. det var lydkortet der ikke kunne sammen med bundkortet, fordi det var for gammelt.. det kostede mig lige 450 kr at finde ud af... =(  .. men tak for kommentarene!
Avatar billede makse Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:18 #43
Øhm, så havde jeg da lidt ret!
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:55 #44
makse>> ja.. meeen den eneste der have svaret var ham der fjolset.. \"du skal bare hente den fil der hedder asus\" .. det er svært at give point for kommentar... =)
Avatar billede makse Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:57 #45
Okay, men så kunne du jo bare spørge efter et svar.
Men pyt, jeg overlever nok. :)
Avatar billede moffedrengen Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:01 #46
jeg troede det gav sig selv når man oprettede spørgsmål.. hvis man har en tanke, ingen andre har, bliver det vel et svar.. hvis ikke er det en kommentar.... troede jeg alle var klar over.. sorry!! =)