Avatar billede kennith Nybegynder
29. september 2001 - 22:58 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

Defluxning af skærm

Min skærm laver de ledeste skygger det er ikke nok at bruge degauss funktionen. Jeg kan ved at tage strømmen fra skærmen et stykke tid få dem væk. Men de kommer tilbage. Jeg mener den trænger til en professionel defluxning. Er der nogen der kan anbefale et værksted der foretager dette i nærheden af København N.
Avatar billede perj Nybegynder
29. september 2001 - 23:00 #1
Det kan måske være dine højttalere der står for tær ved din skærm.
Avatar billede perj Nybegynder
29. september 2001 - 23:00 #2
tær=tæt
Avatar billede kennith Nybegynder
29. september 2001 - 23:15 #3
det gør de ikke de hænger på væggen 2 meter fra skærmen og der er heller ikke andre apperater i nærheden der kan gøre det. Hvis jeg tager strømmen helt fra skærmen natten over er der ikke nogen problemer men det holder bare ikke hele dagen
Avatar billede perj Nybegynder
29. september 2001 - 23:18 #4
Det havde ellers været en \"billig\" løsning.
Mon ikke snart retaxe kommer med et kvalificeret svar på dit problem:-)
Avatar billede dk183 Nybegynder
29. september 2001 - 23:41 #5
§Kennith,

det kunne være interessant at vide om fejlen er indtrådt for nylig, eller om den har været kontinuerlig fra modtagelsen. Hvilken skærm vi taler om, hvilken opløsning du kører, opdateringshastighed, samt vga type..

Har du et bud så har jeg muligvis løsningen.

Har været hos infocare og mermaid der begge producerede og reppede skærme :)
Avatar billede kennith Nybegynder
29. september 2001 - 23:51 #6
dk183> det er en ViewSonic P815 21\" jeg kører med en opløsning på 1280x960 ved 60.0 khz VGA type hvor fanden ser jeg det *GG* det er en prof. skærm så mon ikke det er det bedste hvad det så end er. Den laver de samme skygger uanset opløsning og frekvens. Problemet startede i det små og er så tiltaget med tiden nu er det eneste der kan fjerne dem at tage strømmen fra skærmen helst i flere dage.

Kennith
Avatar billede dk183 Nybegynder
29. september 2001 - 23:55 #7
§Kennith

:-( hvis ikke jeg tager meget fejl vil din skærm begynde at blinke, fade ud og pibe indenfor kort tid ( 1 måned ). Sidst jeg hørte om den fejl, med udgangspunkt i de detaljer du lige har givet mig, viste det sig at være en termisk fejl, hvorfor den skal på værksted. Du nævner jo selv at fejlen forsvinder når du tager strømmen fra den, men den kommer sikkert igen indenfor 10 min ikke?

Har du stadig garanti?
Avatar billede kennith Nybegynder
29. september 2001 - 23:57 #8
nope ingen garenti.

Hvis jeg tager strømmen fra natten over holder det i ca. 8-10 timer hvis jeg tager den fra en uge holder det nogle dage
Avatar billede kennith Nybegynder
29. september 2001 - 23:59 #9
problemet har eksisteret i 6 mdr mindst men og er ikke blevet værrer de sidste tre
Avatar billede dk183 Nybegynder
30. september 2001 - 00:03 #10
§Kennith

med andre ord er fejlen på et stadigt punkt? Så er jeg da blank, men en ting er sikkert, den skal da på værksted, omend for blot at få skiftet sikring samt psu derriver
Avatar billede kennith Nybegynder
30. september 2001 - 00:05 #11
Men lyder det ikke som noget der kunne klares med defluxning ? ved du hvad det står i?
Avatar billede dk183 Nybegynder
30. september 2001 - 00:09 #12
PCB defluxing klarer det nok ikke, men det er kun mit bud, Kennith, det er ikke dermed sagt at det ikke kan løse problemet :)

Infocare har en standard pris på rep der hedder 1100 til 1300,- eks moms uanset fejlen, m.m. vi taler om decideret udskiftning af rør o.a. der udgør selve hovedbestandelen af skærmen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 01:40 #13
Det kommer lidt an hvad slags skygger der er tale om, ligger de til højre for f.eks. bogstaver og er sorte er det refleksioner, det er de samme man kan opleve på et TV.

Er det farvede skygger, altså at man kan se rød og blå eller grøn der ikke matcher, så er der tale om konvergensfejl. De opstår når strålen ikke rammer præcist ud gennem hulmasken i skærmen og rammer de respektive farvepletter rød grøn blå på forformasken.
Der kan så være tale om en eller flere komponenter der forandrer sig ved opvarmning og forsvinder ved afkøling.

I ekstreme tilfælde kan hulmasken have løsnet sig eller buler ud af facon, det vil give fejl også, men som skrevet står, er det meget sjældent.

Er skyggerne farvede eller grå/sorte?
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 01:43 #14
Er hulmasken løs kan man nogen gange høre det under degauss, så vibrerer skærmen i takt med 50 Hz og så hjælper en degauss ikke.
Avatar billede kennith Nybegynder
30. september 2001 - 21:38 #15
retataxes > når det er værst så er skyggerne 4 dobbelte den der er tættest på er tydligst og den 4 er næsten ikke til at se. De er altid sart røde og er placeret til højre. Der er ingen vibration under degauss.

Kennith
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 21:49 #16
Hmm, er skyggerne også mørke eller grå kunne det tyde på problemer et eller andet sted mellem monitoren og grafikkortet.
Det er nok ikke konvergensfejl, der vil du se rød, grøn og blå forskudt.
Da det er et varmeproblem vil jeg foreslå at du lånte en monitor eller prøvede din monitor på en anden PC.
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 21:51 #17
En degaussing vil du ikke have meget glæde af!
Avatar billede perj Nybegynder
30. september 2001 - 21:53 #18
retaxes >> Du nævner:det kunne tyde på problemer et eller andet sted mellem monitoren og grafikkortet.

Jeg havde engang et lignende problem, som viste sig at være fordi jeg havde et forlængerkabet til min monitor, men så let er svaret sikkert ikke:-)
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 21:57 #19
perj> Jo et forlængerkabel kan også lave fejlen, hvis det ikke er ordentligt tilpasset! Så vil signalet vandre frem og tilbage og det giver netop skygger!
Avatar billede kennith Nybegynder
30. september 2001 - 23:10 #20
desværre ikke noget forlænger kabel
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 23:18 #21
Prøv med et andet grafikkort!
Avatar billede kennith Nybegynder
30. september 2001 - 23:20 #22
Det er ikke grafik kortet problemet var der også før jeg fik mit nye kort
Avatar billede retaxes Nybegynder
30. september 2001 - 23:23 #23
Check om alle ben sidder i stikket eller er bøjet/knækket!
Avatar billede perj Nybegynder
30. september 2001 - 23:24 #24
Mit sidste gæt må være: Har du låget skruet fast til dit kabinet?
Avatar billede kennith Nybegynder
30. september 2001 - 23:34 #25
stikket er som det skal være :o(

det svinger om låget på kabinettet er skruet fast pt er det ikke man for en uge siden var det
Avatar billede perj Nybegynder
30. september 2001 - 23:39 #26
Det er vigtigt at det er skruet fast, og ikke bare ligger løst. Prøv det.
Avatar billede kennith Nybegynder
30. september 2001 - 23:40 #27
peri > problemet er der også når det er skruet fast desværre
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 00:05 #28
Ok, du har jo næsten kun en ting tilbage at prøve, nemlig en anden monitor!
Avatar billede kennith Nybegynder
01. oktober 2001 - 01:55 #29
har jeg prøvet der er ikke nogen problemer.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:46 #30
Hvis fejlen ikke er der med en anden monitor, så er din monitor defekt.
Du skal overveje om det er værd at ofre 1500-2000 kr. på en reparation eller investere i en ny!
Avatar billede kennith Nybegynder
01. oktober 2001 - 17:49 #31
skærmen koster 13.500 så jeg tror jeg får den reperet *GG*
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 18:36 #32
Gisp, det var ikke så lidt, sørg nu for at få et skriftligt tilbud inden de reparerer den!
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. oktober 2001 - 10:11 #33
Takker for pointene! Held og lykke med din monitor ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede monstermand Nybegynder
30. oktober 2002 - 19:59 #34
kennith >> hvilken monitor er der tale om?