Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 12:57 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Ram problem

Ok jeg hart for nylig købt mig et nyt bundkort og cpu og er så lige løbet ind i et lille problem.

Den kan ikke tælle min ram-blok fuldt ud. Den skulle gerne sige 256 men vil kun genkende 128. Skod os.
Blokken har før siddet i den gamle uden problemer.
Jeg har prøvet at sætte en ekstra blok men det hjalp ikke.
Jeg har også flyttet rundt på blokken i de 3 Ram slot der er og har set at den kun vil genkende blokken i den sidste af dem(BANK 2).
Ved de to andre BANKE melder den D-RAM Refresh error.

Bundkortet er et Matsonic 8127c+ og jeg har ikke kunnet finde en bios update til det så det har jeg ikke forsøgt endnu.

Avatar billede retaxes Nybegynder
29. september 2001 - 13:03 #1
I bios kan du prøve med Load Setup Default, det kan være løsningen. Ellers er det ram der ikke kan arbejde sammen!
Avatar billede teknik Juniormester
29. september 2001 - 13:06 #2
http://www.matsonic.com/ms8127c+266.htm
Memory
Three 168-pin SDRAM DIMM sockets
support PC100/133 up to 768MB

Så det burde du\' uden problemer

Prøv evt. at tørre alle stikbenene på ramblokken af med sprit.
Selv en anelse fingerfedt kan genere funktionen.

Hvis ikke det hjælper, så test blokken i en anden PC.

Hvis den heller ikke kan bruge RAM\'en, så er den defekt og skal blot byttes.
...er nok det mest sandsynlige i det her tilfælde.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
29. september 2001 - 13:08 #3
Ok..ups var en gammel gennemprøvet blok...er den PC 133 ?
Hvis den \"kun\" er PC100, så skal bios  setting rettes, så ram kommer ned og køre 100Mhz
Avatar billede fedtmuledk Nybegynder
29. september 2001 - 13:31 #4
er det en dobbelt sidet ramblok, som du kører sammen med en enkeltsidet kan det nogen gange give problemer.
men nogle bundkort kan kun tage enkeltsidet ram, ellers vil den kun finde halvdelen af rammen
Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 13:58 #5
O men stadigvæk forklare dette ikke hvorfor at den blok kun kan findes i slot 3 og ikke de 2 andre.
Og den eneste blok der sidder i er den på 256.
blokken er kun pc 100 og ja jeg har ændre klokken både i bios og hardware. Hehe kan nemlig gørs begge steder.
256 er dobbeltsidet.

Avatar billede makse Nybegynder
29. september 2001 - 14:01 #6
Ved du hvilken opbygning ramkredsen har? F.eks. kan det hedder 32Mx64
Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 14:13 #7
Det jeg kan se er at der sidder 16 chips på så det må jo være 16*16.

mere kan jeg ikke sige. Desværre
Avatar billede makse Nybegynder
29. september 2001 - 14:31 #8
Står der et Fabrikat og type nr. på?
Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 14:35 #9
nej det eneste jeg kan se er et klistermærke der står p2 og p3 på.
Og så skulle der stå et eller andet nedenunder men det er streget ud.
Andet kan jeg ikke se,
Avatar billede makse Nybegynder
29. september 2001 - 15:19 #10
Når ramkredsen ikke kan findes i Slot 1 og 2, kunne det desværre godt tyde på, at dit bundkort er defekt.
Men det kan også bare være bundkort og ramkreds, der simpelthen ikke kan arbejde sammen.

Jeg vil dog anbefale dig, at prøve med en anden ramkreds, før du sender bundkortet retur.

Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 15:28 #11
hehe somsagt jeg har haft en anden ramkreds i alle sokler og der kunne den godt køre.
Så bundkortet er ikke defekt efter hvad jeg kan se.
Avatar billede makse Nybegynder
29. september 2001 - 15:32 #12
Okay, men det har jeg så overset, at du har sagt. :)
Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 15:39 #13
men det der undre mig er jo at den melder DRAM refresh error i de 2 første og tæller kun blokken halvt op i den sidste. Giver ingen mening.
Avatar billede makse Nybegynder
29. september 2001 - 16:03 #14
Hvor stor er den anden ramkreds du har prøvet med?
Avatar billede luchas Nybegynder
29. september 2001 - 16:29 #15
godt nok kun 64. men kortet understøtter jo op til 512 ifølge manuallen.
Avatar billede luchas Nybegynder
06. oktober 2001 - 18:06 #16
Hmmm.
Stadigvæk ingen bud fra nogen på mit problem?
Avatar billede makse Nybegynder
06. oktober 2001 - 18:13 #17
Som sagt før, så tror jeg det bunder i, at bundkort og ramkreds ikke er kompatible.
Avatar billede luchas Nybegynder
07. oktober 2001 - 01:19 #18
ok har snakket lidt med bundkorts producent plus forhandler og de giver skam makse ret. Derefter point fordeling da i alle har kommet med ok svar.
Avatar billede retaxes Nybegynder
07. oktober 2001 - 01:33 #19
Jeg siger tak for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede makse Nybegynder
07. oktober 2001 - 01:33 #20
Takker for point. :)
Avatar billede teknik Juniormester
07. oktober 2001 - 13:02 #21
samme her