Avatar billede l3kris Nybegynder
11. februar 2000 - 22:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

cdrom-brænder duer ikke

Jeg har haft cdrom-brænder i lidt over et år, og i de første 9 måneder virkede den upåklageligt. Så pludselig holdt den op med at virke og kommer hver gang med diverse fejlmeddelelser, typisk buffer-underrun. Jeg gik så op i butikken, hvor jeg fik en helt ny inden for garantien. Men den virkede heller ikke.

Jeg har prøvet at sætte den i en anden computer, hvor den godt virker. Men det hjælper mig jo ikke rigtig. Jeg har prøvet alle de forskellige brænder-software, som jeg har været i nærheden af - alle med samme resultat. Jeg har også prøvet at nedgradere til Windows 95 (både 95 og 97), men det hjalp heller ikke noget. Jeg har også prøvet med "jomfruelige" Windows (95 og 98), hvor der kun ligger brænder-software. Og jeg har prøvet at skifte kabler til brænderen.

Hvad mangler jeg at prøve?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
11. februar 2000 - 23:25 #1
... nu har jeg ikke så meget forstand på brændere, men "buffer underrun", er det ikke når brænderen ikke får data hurtigt nok???

Hvis det er, så kunne du jo eventuelt prøve at defragmentere dine drev (det skulle selvfølgelig ikke have noget at sige hvis de er blevet formateret, altså dem som du brænder fra...)...
Avatar billede oz3tl Nybegynder
12. februar 2000 - 01:01 #2
Jeg havde samme problem på et tidspunkt  så fandt jeg et program som kunne teste for flere prob. bl.a. buffer underrun, svaret var prøvat aktivere DMA inde i enhedshåndteringen og det virkede har ikke siden haft prob.
Avatar billede razmataz Nybegynder
14. februar 2000 - 13:05 #3
tlv >> Hvad hedder det der program du refererer til?? Jeg ville gerne have det da jeg har nogle problemer selv :)
Avatar billede moho Nybegynder
14. februar 2000 - 17:07 #4
1) Sker fejlen undervejs, eller fra start.
2) Har du analyseret tidspunktet hvor problemerne startede. Ny software eller hardware?.
MS office er en synder der med regelmæssige mellemrum (f.eks 10 min) beslaglægger alle resourcer til fil-søgning. Sluk for file-find eller hvad det nu hedder i Word-indstillinger.
MS office plus andre "resident programs" kan skabe slemme spidsbelastninger - men altså ikke fra start i brændingen
Avatar billede oz3tl Nybegynder
14. februar 2000 - 20:26 #5
Til razmataz jeg ved ikke om det virker på andet end HP brændere men jeg fandt det på deres hjemmeside for en HP 8100i og det hedder toolbox.exe
Avatar billede snowman Nybegynder
14. februar 2000 - 22:48 #6
Brug Easy CD Creator 4.0, hent evt opdatering til 4.01 på Adaptec's site.
Create en imagefil af det du skal brænde,brænd fra imagefil.
Så er det garanteret slut med "buffers underrun"
Har selv lige fået samme problem og det har løst alle mine problemer.
I forb. med fejlfinding vedr. buffers underrun bliver du bedt om at køre msconfig og slå alt det fra der kan undværes ved opstart, såsom virusscanner m.m, det hjælper bare ikke.
Håber det løser dine problemer.
Avatar billede gnarf Nybegynder
15. februar 2000 - 10:13 #7
Min brænder nægter at brænde noget som helst hvis power management er slået til, så checker computeren på et tidspunkt om diskene skal lukkes ned, og det giver et buffer underrun.

Prøv at slå al power management fra, både i bios og i windows.
Avatar billede mr.gessle Nybegynder
16. februar 2000 - 00:16 #8
Alternativet er også at give brænderen en større buffer (mellemlager) at lege med. Typisk skal en brænder have mellem 5-15 mb til bufferen for at "redde" dine skiver fra en fejlbrænding.

/mr.gessle
Avatar billede preuss Nybegynder
16. februar 2000 - 18:23 #9
Det ville også være en god ide at sætte brændere på sit eget kabel, hvis det er muligt. og hvor hurtig er din, for jeg har oplevet at have en brænder der var for hurtig til min HD.
Avatar billede blakoe Nybegynder
17. september 2001 - 23:34 #10
Jeg havde i sin tid samme problem. Alle mine drev (undtagen a-drevet :-)) og diske kørte ultra-dma.
Da jeg slog ultra-dma fra på cd-brænderen, virkede den upåklageligt.