Avatar billede fejehund1 Nybegynder
28. september 2001 - 12:34 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

Lyd

Hej
1. Hvordan indsætter man en lyd file i et HTML dokument?
2. Kan man gøre noget for at sikre sig ens side optræder ens uanset browser?
Avatar billede keysersoze Guru
28. september 2001 - 12:39 #1
1:

<bgsound src=\"jungle.wav\" loop=\"x\">

x = antal (antal gange)
    Infinite (uendeligt)

2:

ja - byg en ORDENTLIG html kode... du skal sætte dig meget ind i html-universet og lære så mange tags som muligt og desuden også se på hvilke browsere der understøtter hvad. Der findes altså intet vidundermiddel - kun hårdt arbejde

alle standarder kan ses og testes på www.w3.org
Avatar billede fejehund1 Nybegynder
28. september 2001 - 12:42 #2
Jeg leder efter et lydikon jeg kan sætte ind, har du et eller kender et sted.
Jeg leder også efter selve lyde, hvor er der godt at finde alverdens lyde?
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
28. september 2001 - 12:42 #3
Kan man ikke bruge <embed> ?
Avatar billede fejehund1 Nybegynder
28. september 2001 - 12:43 #4
hvis man skal bruge lydfilen, så at klienten kan trykke på det hvis han vil høre mere, hva så
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
28. september 2001 - 12:44 #5
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 12:44 #6
1:
    <embed src=\"lydfil.mid\" width=50 height=15 autostart=true align=right controls=\"smallconsole\" loop=true>
    er nok den mest cross-browser kompatible.
alt efter hvad plugin brugeren har vil den acceptere .mid. .wav, .au, .mg3, etc.

2:  Ja, men det er et evigt bøvl.
    forestil dig hvordan en side skulle bære sig ad med at se ens ud på din 1280*1024 skærm og på en 300*200 Nokia communicator.
    Så mestendels prøver man blot at sikre sig at den ser \'rimeligt godt ud\' allevegne.

(NB: nokia-opløsningen er et gæt. Jeg ved blot den er LILLE.)

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 12:45 #7
for at lde brugeren styre din lydfil giver du den store nok width og height parametre til at han kan se kontrolknapperne.
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 12:46 #8
Ups.  lde -> lade
Avatar billede fejehund1 Nybegynder
28. september 2001 - 12:52 #9
hvis man nu bare vil have noget tekst feks. lyt her, og klienten så skal trykke der for at afspille filen, hvordan gøres det?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
28. september 2001 - 13:24 #10
jakoba>> kan man angive et lydniveau inde i den <embed> ??
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 13:28 #11
ikke såvidt jeg ved. Der skal nok være en plugin eller to der har defineret en parameter til det.

Generelt er det nok også bedst at lade være. Du bliver ikke populær på at doble lydstyrken i brugerens anlæg og så blaste ham. Lad ham indstille selv på basis af den default han selv har sat.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 13:32 #12
hvis du vil lade brugeren selv starte lyden vil jeg anbefale du laver width og height stor nok til at han kan bruge  >  knappen. Der findes plugins der understøtter en  embednavn.play() funktion, men det er ikke mange så det er bedst ikke at love det i et tekstlink.
Avatar billede fejehund1 Nybegynder
28. september 2001 - 13:38 #13
-->jakoba
skal der bare være en embed og ikke andet?
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 13:41 #14
Ja, Det er det sikreste.
Avatar billede fejehund1 Nybegynder
28. september 2001 - 13:43 #15
men den vil ikke spille filen?
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 13:53 #16
  src=\'filnavn.mid\'  skal være en relativ eller absolut adresse ligesom i et link.

forskellige plugins kan klare forskellige typer lydfiler:
  .mid, .wav    - - næsten alle
  .au          - - mange
  .mp3          - - ikke ret mange

husk der skal ventes mens filen bliver loaded, det kan tage sin tid.

hvilken filtype er det? har du en plugin associeret til den type lydfiler?

mvh JakobA
Avatar billede fri-hash Nybegynder
28. september 2001 - 14:00 #17
embed\'en virker fint her ..... jakoba>>min mening var nu også at skrue ned, da indspilningsniveauet er ret højt ...
Avatar billede jakoba Nybegynder
28. september 2001 - 14:26 #18
fri-hash >> Ja det er et problem, det med at indspilnings niveauerne kan være så forskellige, Jeg kender ingen løsning udover at ændre det i et lydediteringprogram til den slags lyd.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
28. september 2001 - 14:51 #19
jakob> ok og tak
Avatar billede keysersoze Guru
04. oktober 2001 - 21:32 #20
hvordan går det med din lyd?
Avatar billede fejehund Nybegynder
29. oktober 2001 - 09:20 #21
det er løst, men jeg kan ikke acceptere nogen svar. Det er derfor jeg ikke har afsluttet spørgsmålet.
Avatar billede keysersoze Guru
29. oktober 2001 - 09:29 #22
hvorfor kan du ikke det? der er der flere der har leveret et svar...
Avatar billede keysersoze Guru
05. november 2001 - 10:56 #23
så afslut dog!
Avatar billede jakoba Nybegynder
05. november 2001 - 11:03 #24
Hvis ingen af svarene bidrog til din løsning, så læg selv et svar og accepter det.
Hvis du er flink beskriver du din løsning ved samme lejlighed så vi andre kan lære af den.

mvh JakobA