Avatar billede caca Nybegynder
28. september 2001 - 08:12 Der er 19 kommentarer

Langsom bootup af winxp

Hejsa!

Jeg ved ikke om der er nogle der kan hjælpe med mit ny-opståede problem..

Har næsten lige inst. win xp pro (full) Computeren har været meget hurtigt til at boote op, ca. 30sek fra genstart af computer..

Men lige pludselig, uden at have indlæst nogle nye driver, hardwareudvidelser eller andet..
Er den pludselig blevet meget langsom...

1. Genstart af computer
2. Bios,check osv.
3. Bootmenu
4. Efter at have valgt xp, Går der næsten 25 sek uden hd. aktivitet.
Jeg vil gætte på, at computeren nu er omkring 1min til at boote up..

Jeg har prøvet \"restore-funktionen\" og gået et par dage tilbage, hvor jeg ved med sikkerhed, at der ikke har været nogle problemer..
Det har ikke hjulpet...

Er der nogle forslag...

Min comp. er ikke vildt hurtigt; 650 mhz, athlon med 384mb pc-133!

Bundkort asus, a7v!
Hd = Ibm Deskstar ,ata100

Mvh Carsten

Avatar billede torbenmelander Nybegynder
28. september 2001 - 08:30 #1
Har du noget netværk kørende ??
Avatar billede caca Nybegynder
28. september 2001 - 09:37 #2
Ja, Jeg har 2 netværkskort i computeren!

1 til brug af stofanet
1 til deling af filer, printere og internet på anden computer!

Avatar billede hotpop Novice
28. september 2001 - 13:55 #3
det er pga. netværkskortene at den booter så langsomt :)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
28. september 2001 - 17:54 #4
Nemlig, det tager ca. 30 sekunder mere at boote op med et netværkskort (og sikkert endnu længere med 2) ..
Avatar billede caca Nybegynder
28. september 2001 - 18:51 #5
Det kan ikke passe, for begge mine netkort, har været installeret hele tiden..

Min anden comp.
450mhz, 64mbram ,booter med et netkort på 45sek...

Der må være noget andet..
Er der ikke en bootlog-fil?

Avatar billede caca Nybegynder
28. september 2001 - 18:56 #6
jeg glemte at fortælle, at begge comp. er win xp pro full
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. september 2001 - 20:05 #7
Jeg tror ikke at der bliver skrevet en bootlog, jeg har i hvertfald ikke set en.
Det er muligt man kan lave en ved at trykke F8 lige når man er at starte Winxp, og vælge Step by step eller hvad det nu hedder.
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. september 2001 - 20:06 #8
Hvad er WinXP Pro (full)?
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. september 2001 - 20:16 #9
caca> Jeg lukkede lige min winxp ned og bootede, ved at trykke F8 kan du vælge den der hedder Enable Boot Logging så skulle det være muligt for dig at finde bootloggen i C:\\
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. september 2001 - 20:18 #10
Min er lidt over et minut før jeg har alt på plads, men det skal siges at der er 12 TRS programmer der skal være sat op i Taskbaren!
Avatar billede caca Nybegynder
28. september 2001 - 21:53 #11
Min xp version hedder:

Windows Xp Professional version 2002!
(full) det kaldes den bare imellem venner

Jeg har 11 TRS programmer kørende!

Det er ikke sikkert, der er noget at gøre ved denne langsomme boot, andet end at geninstallere..

Og det gider man jo ikke gøre hver anden dag..

Mvh Carsten

Avatar billede retaxes Nybegynder
28. september 2001 - 22:27 #12
Lav en ghost af systemet på en eller to CD, så tager det ikke så lang tid at installere systemet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. september 2001 - 22:31 #13
Prøv at installere Mike Lins program StartUpControl, når det er gjort prøver du at disable alle trs programmerne og tag så tid på loadning af winxp.

Du kan bagefter enable TRS programmerne i StartUpControl.

Hent den her, den er gratis og god at have, svarer til msconfig i win98.
http://www.mlin.net/StartupCPL.shtml
Avatar billede borf Nybegynder
28. september 2001 - 22:48 #14
Ok hør her:

Du skal prøve at skrive IP adresser ind i dine netværkskort.. Det forbedre opstarten.. Ellers prøv at pille dem ud af maskinen.. så starter den hurtigt igen... Du kan prøve at sætte dem i en anden PCI slot og se om det bliver hurtigere..
Avatar billede caca Nybegynder
28. september 2001 - 22:52 #15
Hej borf, Hvordan ærer jeg mig ad med at skrive ip-adr ind i netkortene?

Avatar billede borf Nybegynder
28. september 2001 - 23:38 #16
hmm.. i xp.. det er vel næsten som 2000... du skal højreklikke på \"Andre computere\" eller hvad den nu hedder på skrivebordet og så ned i Egenskaber.. Når du så er derinde højreklikker du på \"LAN-Forbindelse\" eller hvad den nu hedder og trykker \"egenskaber\" og der går du ind under fanebladet \"Netværk\" og nede i nummer 2 boks vælger du den hvor der står noget med TCPIP i og trykker egenskaber.. der kan du skifte ipadresser..
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:36 #17
At lukke ;-)
Avatar billede torbenmelander Nybegynder
13. november 2001 - 09:41 #18
Microsoft har lavet et lille program .. som kan analysere din opstart og fortælle hvad der går galt ..

Se mere her:

http://www.microsoft.com/hwdev/fastboot/
Avatar billede retaxes Nybegynder
13. november 2001 - 11:17 #19
Har du overvejet om det kunne være en virus?