Avatar billede uni-ajrfilur Nybegynder
27. september 2001 - 21:10 Der er 6 kommentarer

Hvilket OS til server?

Jeg har en PIII 450MHz med 320mb RAM og en 20gb HD, som jeg gerne vil have til at køre som server. Hovedsagligt som HTTP og FTP, men også Windows-share, SSH/Telnet, Counter-Strike, hosting af sider for andre, nok også noget PHP/mySQL hen ad vejen.

Mit spørgsmål er så hvilken unix-klon jeg skal vælge? Den skal kun styres via SSH/Telnet, så ikke noget med fancy window-managere. Jeg ville gerne høre hvad i har af erfaringer med f.eks. FreeBSD og Linux (og husk lige hvilken dist!). Jeg er ikke den sindsyge unix nørd og kan godt lide lidt menuer (selv om det er tekstbaseret). Jeg har prøvet med lidt Rødhætte 7.1, men jeg synes virkelig det sutter men det er måske bare mig.
Jeg har også hørt at Mandrake skulle være k00l, men jeg vil gerne høre jeres mening - hvad skal jeg vælge til sådan en tekstbaseret server?

Jeg vil ikke bare have meninger, men også begrundelser - hvorfor en denne server bedre til at opfylde mine krav?
Avatar billede darkside Nybegynder
27. september 2001 - 21:23 #1
Hm jeg bruger selv Freebsd, det er faktisk ret ok :)
Den kan styres via SSH..
Avatar billede vladimirr Nybegynder
27. september 2001 - 22:47 #2
darkside > Har du icq ?
Avatar billede darkside Nybegynder
27. september 2001 - 22:48 #3
Jepz, 11940927
Avatar billede coderdk Praktikant
27. september 2001 - 23:32 #4
Jeg har gode erfaringer med SuSE linux. Jeg hører at TurboLinux skulle være ok.
Avatar billede uni-ajrfilur Nybegynder
28. september 2001 - 11:03 #5
Okay, tak for det - ville dog være rart med noget mere info. Er FreeBSD let at opsætte? Hvorfor vælge det fremfor Linux? Lidt flere begrundelser :)

Det ville også være rart med nogle godt links til en nybegynder som mig :) Altså til installation/opsætning af FreeBSD el. SuSE. Helst på dansk, men gode engelske guider skal heller ikke være af vejen!

På forhånd tak for hjælpen ;)
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
20. april 2003 - 14:25 #6
Øhh, er det ik ved at være lukketid for det her spm ??