Avatar billede mortenjp Nybegynder
27. september 2001 - 19:20 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Dokumentets størrelse (let)

Her er så 100 lettjente points :)

I min \"lad os prøve noget nyt\"-iver sætter jeg nu en annonce op i Illustrator.

Problemet er at jeg har et billede, som dokument-kanterne skal beskære.

Jeg har defineret dokumentets (annoncens) størrelse i mm, og ser fint de sorte streger.

Men når jeg printer ud for jeg ALT med på papiret (papirene).

Det samme gælder mit preview - altså når jeg arbejder med dokumentet i Illustrator. Jeg ser det hele. I photoshop ser man jo udelukkende sit dokument, hvilket ville passe mig glimrende i denne situation. På den måde kan jeg se hvad det er jeg arbejder med, og ikke hvad der ligger udenom.

Men spørgsmålet er altså hvordan jeg \"beskærer\" uden at skære i billedet. (Nåja, et bonus-spørgsmål: hvordan beskærer jeg billedet?)

Tak! :)

Avatar billede Jman Praktikant
27. september 2001 - 19:39 #1
du kan lave en path..

Hvis du for eksempel ligger en hvid kasse hen over og så markerer de to ting og vælger \"make path\" - så kan du \"fritskære\" dit billede
Avatar billede Himbear Nybegynder
27. september 2001 - 22:14 #2
Hvis du laver en kasse som fylder det du skal have med dvs. at alt uden for kassen skal væk! Når den er valgt går du i obejct-crop marks-make crop marks!

Så beskærer den det ved printet!
Avatar billede Himbear Nybegynder
27. september 2001 - 22:17 #3
Du kan også gå i page setup og definere den helt præcise størrelse på annoncen! Sørg for at \"show page tiling\" er slået til i view! Nu ser du det område som bliver printet!

Hvis du ovre på værktøjs-paletten vælger hånden og holder mussetasten inde (på hånden) for du nogle flere muligheder frem (ligesom i Photoshop), en af dem er en stiblet firkant, vælg den! Nu kan du flytte med dit udskriftområde!
Avatar billede Himbear Nybegynder
27. september 2001 - 22:22 #4
Skulle du vide hvordan man beskærer et objekt?

Hvis du laver en kasse der går hen over objektet der hvor den skal bekæres, så den overlapper den! Marker den kasse og det der skal beskæres!

Så skal du have \"pahtfinder\" paletten frem, i den vælge ... ja jeg kan ikke huske hvad den hedder, men det er den første i den anden række! Nu er det grupperet, så ungroup det i object! Nu kan du slette det er skal væk! ... håber du forstår hvad jeg mener, eller så sig til!

Hvis det du skal beskære har en stroke, skal du først gå i object-path-outline path!

Hvis det er tekst skal du type-create outlines!
Avatar billede mortenjp Nybegynder
27. september 2001 - 23:32 #5
tino_bh - tak for svaret. Det lettede virkelig på nogle af mine problemer.

Men faktisk, når jeg bruger imagable tiling (fordi det er en helsides-annonce), oplever jeg at den printer UDENfor det område der er markeret som print-bart.

Er der ikke en mulighed for at komme udenom det?

Når jeg vælger Tile Full Pages er der naturligvis ingen problemer i tilingen.
Avatar billede Himbear Nybegynder
05. oktober 2001 - 10:53 #6
hov ... jeg glemte helt at svare tilbage ;)

Det var fordi at jeg har forsøgt at få min help i Illstrator til at virke! Jeg ved ikke hvad imageable tiling er?

Kan du ikke forklare det?