Avatar billede axe2 Nybegynder
27. september 2001 - 16:44 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

låse font størrelsen

er det muligt evt med cascading style sheets/html at låse font størrelsen til en bestemt størrelse, så brugeren ikke kan ændre den
Avatar billede spang Nybegynder
27. september 2001 - 16:47 #1
Ja, desværre.

\\spang
Avatar billede prodic Mester
27. september 2001 - 16:48 #2
Ja definer størrelsen som Pixels(px) istedet for Point(pt) - så kan de ikke ændres. Udover i Opera\'s skaleringsfunktion.
Avatar billede prodic Mester
27. september 2001 - 16:50 #3
Avatar billede limemedia Nybegynder
27. september 2001 - 16:54 #4
ja, du skal anvende CSS til det, så er det muligt... men tænk lige en ekstra gang over brugervenligheden til fx. dem der ikke ser for godt eller lign...
Avatar billede olebole Juniormester
27. september 2001 - 19:59 #5
<ole>
Med hensyn til svagtseende, er de jo i stærkt mindretal. Derfor kunne man jo f.eks. lave en speciel knap til dem, hvor stylesheet\'et blev ændret...blot et forslag. Jeg gør det ikke selv  :)
/mvh
</bole>
Avatar billede spang Nybegynder
28. september 2001 - 10:35 #6
olebole >> Ikke nogen dårlig ide. Lidt lige som man laver speciel opsætning til brug ved print. Man formaterer ikke hele siden med henblik på udskrift.

Dog vil jeg sige, det er lidt sjovere at udvikle sider, der er 100% flydende. Det stiller lidt større krav til både design og kodning. Men det er jo en helt anden historie.

axe2 >> Får du det til at lykkes?

\\spang
Avatar billede olebole Juniormester
28. september 2001 - 12:16 #7
spang >> nuvel...anvender man grundlæggende kompositions regler, får man et helvede med at placere sine sideelementer via JavaScript og CSS. Gør man ikke det, men overlader den slags til HTML\'s indbyggede regler for \'elastisk\' positionering, kommer det let til at ligne \'lort og døde gnuer\' - og så vil jeg hellere dæmpe morskaben  =)
/mvh
Avatar billede limemedia Nybegynder
28. september 2001 - 12:44 #8
ole >> svagtseende var blot et eksempel... men fx. unge kan normalt godt lide at læse 8px størrelse på en 1600x1200 opløsning i en 17\" monitor (okay, overdrivelse fremmer forståelse) mens andre godt kan lide at teksten er lidt større og nemmere at læse.

I menuer og lign laver jeg normalt stylesheets så fonten er \"fast\" og i tekst der skal læses gør jeg så folk selv kan skalere til den font der passer brugeren bedst.
Avatar billede olebole Juniormester
28. september 2001 - 12:52 #9
Du har garanteret luret, jeg kører 1152*864 og godt kan lide en lidt lille tekst....du fedter...!  =oD
/mvh
Avatar billede prodic Mester
03. november 2001 - 14:40 #10
Skal vi snart lukke?