Avatar billede amd_trucker Nybegynder
24. september 2001 - 20:30 Der er 15 kommentarer

Min PC går kold konstant...hvad skal jeg gøre ?

Hej jeg har et stort problem med min pc, for den går kold konstant (1-8 gange

om dagen). Skærmen fryser bare uden at man kan gøre noget.

Her er min pc:
- 1.2mhz Amd ThunderBird
- Soltek SL75KAV-X motherboard.
- Køleren er en Termaltake/Vulcano 6
- tyndt lag Arctic Silver II (kølepasta) på cpu kernen.
- Så har jeg sat en ventilator som står og puster luft ind mod siden.
- Jeg har også taget siderne/kabinettet af
- Asus Geforce 1
- 512 Ram (133)

Pc\'en har aldrig været tunet

Hvad helvede skal jeg gør ???

Alle delene er købt i shg.dk
Avatar billede jacobchr Nybegynder
24. september 2001 - 20:34 #1
Hvilket Operativ System bruger du ?

Du kan evt geninstallere det (hvis det er Windows), eller kan du prøve at opgradere din BIOS.

/jacob
Avatar billede amd_trucker Nybegynder
24. september 2001 - 20:35 #2
Jeg bruger Windows 2000
Avatar billede konex Nybegynder
24. september 2001 - 20:37 #3
Hvilke programmer har du installeret?
Avatar billede emberwild Nybegynder
24. september 2001 - 20:38 #4
hmm  det er også et problem herude på it-college.dk

men når de så inst. win98 eller ME igen så virker det fint

mit råd er at ringe til shg.dk og snakke med dem det kan være der er en fejl i noget af det

Avatar billede teknik Juniormester
24. september 2001 - 20:43 #5
Sker det både i Windows og i spil, eller kun den ene af delene ??
- indikerer ofte om problemet er systemrelateret eller grafikkortsrelateret.
Problemer som dit med hyppige uforklarlige crashes kan have mange årsager.

Nogle af de mest hyppige er:

1. Virus - kør et antivirusprogram, fx http://housecall.antivirus.com/housecall/start_corp.asp
som kan køres on-line.

2. RAM fejl.
Prøv at udskifte din ram midlertidigt, eller hvis du har flere blokke, at afmontere en af dem på skift og se om det hjælper.

3. Defekt L2 Cache
Prøv forsøgsvis deaktivere L2 Cache i BIOS.
Enkelte CPU\'er har vist sig at have dårlig cache, omend det oftere giver \"konstant\" fejl.

4. Win 9x/ME:
Hardware konflikt hvor flere enheder deler samme ressource kan give \"knas\".

mvh :-)
Teknik
Avatar billede retaxes Nybegynder
24. september 2001 - 20:44 #6
Gå i Start/Kør og skriv følgende:
SFC /scannow
Put din CD med win2k i drevet og tryk Enter, der går ca. 10 minutter medens dine korrupte systemfiler bliver skiftet ud med de originale filer fra CD-

Bagefter kan du installere Service Pack 2 som du henter via Start/Update!
Avatar billede teknik Juniormester
24. september 2001 - 20:44 #7
Hvilken temperatur har CPU ?
Kan ses i BIOS eller (muligvis) vha medfølgende monitor program.
Avatar billede amd_trucker Nybegynder
24. september 2001 - 21:50 #8
Ok, nuskal jeg svare på alle jeres spørgsmål:

hehe...jeg er jo en af de heldige der kører med to operativ system, win2000til alt, og win98 til nero/cd-burning

Jeg startede så op i win 98 og gjorde følgene:
Jeg prøvede at køre cpu-stredser programmet: CPU Burn-in.exe(Ver. 1) startede jeg 10 gange, med maximum streds.
Samtidig startede jeg Photoshop og åbnede 30 hi-res billeder.
Ydermere åbnede jeg QuakeIII(spillede med ca.14bot, i 1600x1200) alle disse ting gjorde jeg på samme tid i en times tid.
da der var gået 30-40 minutter af den time, fjernede jeg den store blæser, som stod ved siden. Lukkede mit vindue til værelset så der blev varmt. satte begge kabinetsider på. Og win98se kører videre uden problemer i de resterene 20-30 minutter med alle nævnte programmer/spil kørene.

Jeg bruger 3dsmax 4, så jeg har ikke tænkt mig at skifte til  et andet operativsystem.

Min pc p.t.: køre win2000, begge sider er af, den store ventilator/blæser står og blæser ind. temperaturen er på omking 46 grader.

Da blæseren var slukket og siderne var på, var den på 55 grader og derunder(afhængig af streds).

hvad så nu ???, noget tyder på at det er i win2000 at problemet er, hvad kan det være ?
Avatar billede amd_trucker Nybegynder
24. september 2001 - 22:01 #9
og, jeg kører med Norton Antivirus, som opdateres meget ofte.
Avatar billede simonvalter Praktikant
25. september 2001 - 11:11 #10
har du

den nyeste bios ( kan give store forbedringer)
sp2 (+ andre nyttig updates på windows update)
directx 8.0a
ny driver til grafikkort (ikke detonator 12.41)

hvis ikke så prøv det

det er altid rart med in ny ren instalation
kør kun med et OS på samme partition og pas på
med at instalere for maget crap .. beta/shareware og andre unødvendige programmer som du fjernet og som efterlader alt muligt i dit system.

alt have der kan opdaters skal opdaters .. så burde du have et stabilt system

og så vil jeg give teknik ret i at du burde undersøge om det er en ram fejl.
Avatar billede teknik Juniormester
25. september 2001 - 20:30 #11
Ja hvis den kører 100% fejlfrit i win98, også selv om du piner temeraturen så meget op som du kan, så kan du roligt glemme varme og Hardwarefejl som mulige årsager.
Det er Win2000 installationen som problemkilden...i hvert fald \"Indirekte\"...
Når det nu er Win2000 installationen som driller, så er det der falder mig ind, at de allerfleste drivere til Win2000 jo blev udarbejdet under temmeligt hårdt tiudspres, så der kan let have været små fejl i de første versioner.
Så tag (ud over det som loadet anbefaler, og hente de nyeste win2K drivere til resten af din hardware.
Dvs. Lydkort, netkort, modem, mus, tastatur?, Og især! bundkort = Via \"4i1\" driverne version 4.33

Avatar billede teknik Juniormester
25. september 2001 - 20:31 #12
Hvorfor kører du i øvrigt ikke Nero i Win2K ? Virker da fint her...er også er en kombi win98/Win2000 installation.
Avatar billede amd_trucker Nybegynder
26. september 2001 - 20:02 #13
min gamle scanner virker også kun i win98
Avatar billede amd_trucker Nybegynder
26. september 2001 - 21:29 #14
jeg skulle bare opgrader min Via 4in1 driver op til 4in1433v
Avatar billede teknik Juniormester
26. september 2001 - 21:35 #15
Var den så OK ?? Det var da rart :-)