Avatar billede zteven Nybegynder
24. september 2001 - 17:11 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Fart

Hvad er den højeste fart man kan sende et objekt i (feks en tennisbold eller en blyant)

Begrund gerne dit svar (med et link)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:23 #1
I teori eller praksis??

I følge Einsteins relativitets teori kan et objekt ikke flytte sig hurtigere end lysets hastighed, da massen på objektet ville nå en uendelig størrelse.

/MaverickQuazary
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
24. september 2001 - 17:23 #2
Det kommer jo an på hvor tungt objektet er ...
Avatar billede zteven Nybegynder
24. september 2001 - 17:24 #3
i praksis selvfølgelig.

Det nytter ikke at sige at en blyantteoretisk kan flytte sig f.eks. en mia km i sekundet når den i virkeligheden kun kan flyve f.eks 1 km i sek.
Avatar billede zteven Nybegynder
24. september 2001 - 17:26 #4
et objekt på 50 gram med en masse på 2cm
Avatar billede repsac Nybegynder
24. september 2001 - 17:28 #5
=>td: nope ... man kan bare sende objektet af sted med noget der _meget_ større, så kan man antage at der er rekyl på 0 ... :)

=>maver...: sjovt at folk derfor mener at det er små grønne mænd i ufo\'er af mærkværdige facon\'er der hvert år besøger vore landmænds marker og placerer et visitkort i form af noget korn der er lagt ned ... :)
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:29 #6
en golfkugle er vidst i den hurtige ende :)

tjoe... fordi den er elastisk og når den så bliver ramt af golfkøllen flytter den sig med golfkøllen gange golfkuglens vægt, og det kan sq komme HØJT op :)

en tennis bold kan nok højest komme op på de 350 km/t dog højest 230 af et menneske
Avatar billede repsac Nybegynder
24. september 2001 - 17:30 #7
Hih ... en masse på 2cm ... *LOL* ... ;o)

Det kommer også an på vindmodstanden ... er den overdreven stor vil der jo gå ild i din flyvende tegnegenstand ... ;o)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:30 #8
tdaugaard ... Nej det gør da ej!! Ikke teoretisk i hvertfald :o)

zteven >> altså, det kommer jo an på hvordan du regner med at det skal accelereres op... Det er et spørgsmål man ikke kan svare på, du vil altid kunne finde metoder på at flytte objektet hurtigere og hurtigere. Men den maksimale hastighed er lysets hastighed. SI enheden C som har en værdi på ca. 300.000 km/sec.
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:32 #9
det hurtigeste er vel det hurtigeste luftfartøj som nogensinde har fløjet.. altså hvis man får det til at flyve med fuld kræft ind mod solen uden at brænde, så ville den få gigantisk fart på på grund af solens vægt
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:32 #10
jokn .. fyr en tennisbold af i et vakuum, med en kanon, så skal du se den flyve hurtigere end 350 km/t :o)

/MaverickQuazary
Avatar billede zteven Nybegynder
24. september 2001 - 17:32 #11
nå, nu ved jeg da det. tak...
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:34 #12
Jeg tror faktisk ikke at einsteins teori holder... altså den med lysets hastihed....

man kan jo altid nå over lysets hastighed, hvis man bare finder en måde at nå den fart uden at accelerere... vi kan jo heller ikke mærke at jorden drejer...
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:35 #13
maverick: nej, for ild kræver ilt hvis det var det du tænkte på ;-)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:36 #14
Ja, men hvordan tror du brændstof til rumraketter virker?? Flydende brint og ilt, du :o)
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:39 #15
maverick: nej, jeg tror sq ik på man kan...

selve \"kanonen\" ville jo blive skubbet tilbage med samme kræft og det tvivler jeg på sån en box kanholde til... og så vil der jo også komme en gigantisk overtryk inde i boxen så bolden vil blive bremset... den vil vel også blive bræmset af de lydbølger som vil cirkulere uendeligt inde i boxe... :))
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:40 #16
jokn .. du kan ikke nå en hastighed uden at accelerere.. og der er forskel på fart og hastighed!

/MaverickQuazary
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:40 #17
det hurtigeste objekt er......

dadada... LYSET!
Lyset kan i teorien være din tipoldemor hvis hun er blevet sendt ud i rummet med lysets hastighed..

ad hvor er det ulækkert at tænke på at lyset er en masse.. eller stamer fra en..
Avatar billede jokn Nybegynder
24. september 2001 - 17:41 #18
maverick: jo, det vil man jo kunne hvis man opfandt en tidsmaskine... hehe :)
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:44 #19
Netop derfor kan det ikke lade sig gøre at rejse i tiden :o)
Avatar billede repsac Nybegynder
24. september 2001 - 17:49 #20
Jeg kan lige oplyse at man for tiden er i stand til at sende raketter af med ca. 40.000 km/t ... :)
- og at kometer kan opnå en hastighed på ca. 200.000 km/t ... :)
Avatar billede repsac Nybegynder
24. september 2001 - 17:50 #21
=>maveri...: med mindre der er en stor del af højenergi-fysikken vi ikke kender ... :) - men det kan vi jo kun gætte om ... relativt trAls!
Avatar billede maverick_quazary Nybegynder
24. september 2001 - 17:53 #22
Jeps :o)