Avatar billede qrt_1 Nybegynder
20. september 2001 - 23:18 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

3 harddiske?

Hejza..

Jeg har denne pc: http://www.compaq.dk/Derhjemme/produktkatalog/classics/5861.asp

Den har 2 harddiske på 7,75gb hver. Nu vil jeg høre om jeg kan indsætte en 3 harddisk?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:19 #1
Har du brænder, cd-rom og dvd..??

-Anders
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:20 #2
Det kan du godt, hvis bare du har et frit stik på dit bredkabel !
Du kan tilslutte 4 enheder (2 på hver IDE controller)
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:22 #3
Det var netop som kludedukken siger... Altså du kan kun have enten 1 DVD, CD_ROM eller Brænder hvis du vil køre med 3 HDD...

Du kan købe en extra controler, og så kan du probbe det hele i...

-Anders

PS: Tjek  http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1314587896
Avatar billede qrt_1 Nybegynder
20. september 2001 - 23:23 #4
a-torsten>> ja, men hvad har det med mit spørsmål at gøre?

kludedukken>> Det ved jeg ikke om jeg har, men jeg har ikke indstalleret noget hardware, så du mener at det skulle kunne lade sig gøre...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:23 #5
Hvis du som a-torsten spørger, har brænder,cd-rom, dvd og en harddisk - er der ikke plads til en harddisk mere !
Men du kan købe et kort til din PCI port, hvorved du kan tilslutte flere enheder.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:23 #6
eller http://www.akademisk-datasalg.dk/ under controller...

-Anders
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:24 #7
Sådan kludedukke... Der dækkede vi vist hinanden godt ind.. :o)

-Anders
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:26 #8
De nævnte enheder bruger hver en plads på din IDE- Controlere. - Altså, har du på nuværende tidspunkt 4 stk, kan du kun tilslutte yderligere ved at købe et controler kort til et PCI slot.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:26 #9
ja ! - \"To sjæle, én tanke..\" er det ikke sån\' ? :o)
Avatar billede kirus Praktikant
20. september 2001 - 23:27 #10
hvis du skal have en ny harddisk så køb en SCSI controller med passende Harddrive, SCSI har en hurtiger overførelses hastighed og kan tage op til 8 extra drev!
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:27 #11
Altså... Du kan på en \"standart\" computer have 4 enheder af typerne :

- CD-rom/Brænder/dvd
- Harddiske

-Anders

Altså
3 * hdd + 1 * cd-rom = OK
3 * hdd + 1 * cd-rom + 1 * dvd = Ikke OK
Avatar billede qrt_1 Nybegynder
20. september 2001 - 23:31 #12
det vil sige at jeg skal købe
en
Sunix PCI UDMA100 Controller og en harddisk.

Skulle der være de kabler skal bruges?
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:31 #13
yeps...
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:33 #14
Du skal bruge et ekstra bredkabel. - Som det eneste ! (tror ikke det følger med)
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:36 #15
Plejer de ikke at følge emd til harddisken....

Det har de gjort til de 3 jeg har købt..
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:38 #16
Hmm..Jeg har sq aldrig fået nogle med til dem jeg har købt ! - Men det fortæller måske mere om mig end om..:o)
Avatar billede kirus Praktikant
20. september 2001 - 23:40 #17
det kommer an på hvordan man køber Hardiskene Bulk eller \"Boxed\"der følger normalt software med og alt det der...
Avatar billede jgk Nybegynder
20. september 2001 - 23:43 #18
Køb en RAID kontroller i stedet for da du allerede har 2 harddiske af samme størrelse.

F.eks. ACARD.
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:44 #19
Der er ikke meget ved 15 GB Raid er der..???

-Anders
Avatar billede qrt_1 Nybegynder
20. september 2001 - 23:47 #20
Raid?
Avatar billede makse Nybegynder
20. september 2001 - 23:49 #21
Er du sikker på, at det ikke er en harddisk, der er delt op i 2 drev på 7.75 GB hver?
På dit link står der jo, at harddisken er 17GB. Og hvis den er delt i 2, passer det nogenlunde med 7.75GB på hvert drev.

Hvis det er tilfældet, kan du godt sætte en ekstra harddisk i, da du har et stik tilbage.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:49 #22
Avatar billede qrt_1 Nybegynder
20. september 2001 - 23:55 #23
makse>> det kan sku endelig godt være...det må jeg lige se om det skulle være tilfellet..

Men tak for hjælpen..
Avatar billede a-torsten Nybegynder
20. september 2001 - 23:56 #24
Taxa for point...

:o)
Avatar billede jgk Nybegynder
20. september 2001 - 23:58 #25
Et raidkort er en speciel kontroller til harddiske.

Jeg skrev forkert - Abit og Promise.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
20. september 2001 - 23:59 #26
Takker for point :o)