Avatar billede praetorian Nybegynder
20. september 2001 - 10:49 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

Creative 3Dblaster Geforce 2 MX PCI

Jeg har det ovenstående grafikkort i min computer:
1400 Mhz Athlon Thunderbird-C 266 FSB
256 Hyundai PC2100 DDR-Ram
MSI-6380 Bundkort (VIA K7T266 Pro-R Baseret)
Soundblaster Live Player 1024 Lydkort
Creative 3D Blaster Geforce2 MX Grafikkort
IBM DTLA 20,5 Gb ATA100 HD
Plextor W161040A CD-Brænder
Matsushita(Panasonic) SR-8585 8/10 DVD
Creative DXR3 Mpeg Dekoder board
2200 Point i 3DMark2000 Ved 3Dnow!

Mit problem det er at jeg føler at min grafikkort er sløvt, fx kan det begynde at \"hakke\" i Baldurs Gate 2 i en opløsning af 800*600. Samtidigt med virker det ikke optimalt i andre heller, i den forstand at man kan flytte med musen og så flytter cursoren først med noget forsinkelse. Er der nogle herinde der ved hvordan man kan ordne dette problem.
Avatar billede Dominix Novice
20. september 2001 - 10:51 #1
Prøv at opdatere dine drivere.. www.nvidia.com (v.21.81)
Avatar billede muffegris Nybegynder
20. september 2001 - 10:52 #2
Jeg har hørt at der kan skabes konflikter mellem Live og Geforce kortet når de begge er fra Creative!! Prøv at pille Live kortet ud og start et af dine spil igen for at se hvordan det så kører. Det er da et lille forsøg værd :)
Avatar billede drone Nybegynder
20. september 2001 - 10:53 #3
Er du sikker på at det er et pci kort ?
Har du hentet de nyeste drivers ?
Har du hentet de nyeste via 4 in 1 drivers ?
Hvilket styresystem bruger du ?
Avatar billede drone Nybegynder
20. september 2001 - 10:54 #4
Deler dit grafikkort irq med andre enheder ?
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. september 2001 - 11:22 #5
Ays:

Prøvede jeg da de kørte med version 14.xx, og det gjorde ikke den store forskel, og det lavede også lort i grafikken, sårn at intro sekvenserne har sorte i 1/3 af skærmstørrelsen i Operation Flashpoint.

Drone:
1 Ja er PCI
2 Har hentet de nyeste drivere fra Creative
3 Har hentet de nyeste 4 in 1 (4.33)(4.32 installeret)
4 Win98

Muffegris:
Vedrøende det at pille lydkortet ud, er det ikke noget jeg er interesseret, så har jeg fundet problemet men det giver mig ikke en løsning som er holdbar, da jeg skal købe enten nyt lydkort eller grafikkort. Min primære interesse er en løsning der er brugbar uden skift af HW (Ved godt at jeg er besværlig
Avatar billede Dominix Novice
20. september 2001 - 11:47 #6
Jamen har du opdateret til den helt nye som er version 21.81 ?? Hvis ikke er det en mulighed .. ellers er jeg ikke sikker på hvad du skal gøre.
Avatar billede drone Nybegynder
20. september 2001 - 12:05 #7
OK!

Har du checket om dit grafikkort deler irq med andre enheder ?
Avatar billede drone Nybegynder
20. september 2001 - 12:07 #8
Brug msinfo.exe til at afgøre det.
Avatar billede cny Nybegynder
20. september 2001 - 12:31 #9
Grunden til dine problemer er at grafikkortet er et PCI grafikkort.

PCI graffikkorts flaskehals er PCI-bussen som kun overfører data med 33Mhz mens AGP1x overfører med 66Mhz og AGP2x overfører med 133Mhz osv.

Min tidligere Celeron 400@450Mhz med GF2MX AGP 32MB SDRAM havde ingen problemer med hakken ved 800*600(16 bit farver) og ved AGP2x.

Du kan eventuelt prøve at OC dit grafikkort med NVMAX, men jeg er sikker på det er din PCI-bus som er flaskehalsen.
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. september 2001 - 15:01 #10
Ays:

De drivere jeg bruger nu er creatives egen, da der skete det sidst jeg prøvede at bruge Nvidia drivere at 1/3 af min skærm blev sort i Operation Flashpoint.

Cny:

Regnede jeg også med, men er der ikke noget man kan gøre for at forbedre det alligevel, kan da ikke passe at det er så langsomt ??

Avatar billede ykok Nybegynder
20. september 2001 - 15:41 #11
Gå ind i din bios og ændre: AGP Aperture size.

Jeg ved ikke hvilken værdi der vil give dig optimal ydelse, men ofte virker værdien: 32 (MB) bedst.
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. september 2001 - 16:01 #12
Har installeret både Vias Nyeste 4 In 1 drivere samt de nyeste drivere fra Nvidia og fik nu 4666 Point i 3DMark2000. Men nu er der et andet problem, og det er at alle mine film er blevet så mørke, og det hjælper ikke at ændre på brightness eller gamma for det har jeg prøvet. Men det problem havde jeg også i starten med Creatives drivere, men her kan man også vælge brightness/Gamma specifikt for videoer og dette mangler Nvidias driver, med mindre at jeg ikke kigger rigtigt
Avatar billede cny Nybegynder
20. september 2001 - 16:02 #13
ykok: Virker AGP Aperture Size også på et PCI grafikkort ???

Hvis JA, så skal værdien op på min. 64 MB når han har 256 MB !!!

Avatar billede praetorian Nybegynder
20. september 2001 - 16:15 #14
har lige testet grafikkortet iegn, grunden til den høje score var at driveren kørte med automatisk FSAA detection, hvorimod at jeg scorer 2128 med 4xFSAA, men kan dog se at flere at testene kører bedre end de gjorde med Creatives drivere. Men hvis det ikke er muligt at ændre på Lyset på avi,mpg,realvideo samt Divx filer via Nvidias driver bliver jeg nok nødt ti lat gå tilbage til creatives driver da jeg næsten ikke kan se noget som helst på mine film
Avatar billede ykok Nybegynder
20. september 2001 - 17:34 #15
Hov, undskyld. Jeg så ikke at det var PCI.

CNY, hvordan fungerer AGP Aperture Size, dvs. hvor stor skal man stille den og i forhold til hvad?
Avatar billede drone Nybegynder
20. september 2001 - 17:44 #16
agp aperture size bør sættes til ca. halvdelen af dine ram.
Den angiver hvor meget ram der må adresseres af grafikkortet. (Sådan hurtigt forklaret).
Avatar billede drone Nybegynder
20. september 2001 - 17:45 #17
Har du checket irq ??
Det kan altså give en del !
Avatar billede praetorian Nybegynder
20. september 2001 - 22:47 #18
Drone:

har ikke den der Msinfo.exe du snakker om, hvor skulle den ligge henne.

Men er gået tilbage til creatives drivere da der ikke er ydelsesforskel af mærkbar karakter samt at mine film bliver urimeligt mørke, så at man ikke kan se en skid af hvad der foregår under benyttelse af Nvidias drivere
Avatar billede drone Nybegynder
21. september 2001 - 00:29 #19
oversær det her hvis du har en engelsk udgave:

Ellers liger den
c:\\programmerfælles filles\\micrsoft fælles\\msinfo\\msinfo.exe (eller msinfo32.exe)
Prøv evt. at søge efter den vis du ikke kan finde den.
Avatar billede drone Nybegynder
21. september 2001 - 09:46 #20
oversær  oversættes til oversæt :-)
Avatar billede cny Nybegynder
21. september 2001 - 10:12 #21
Ved ikke hvilken version creative driver du bruger men se her:
http://www.tweak.dk/nvidia.php
Her kan du finde de nyeste drivere til Geforce-kortene.
Creatives nyeste version 12.90 (fra 11/7-2001) findes til flere Windows styresystem versioner. Få den rigtige version !!!!.
Avatar billede praetorian Nybegynder
21. september 2001 - 13:12 #22
Den driver jeg bruger, er den nyeste i følge creatives side for det grafikkort jeg har:
www.3dblaster.com
Avatar billede cny Nybegynder
21. september 2001 - 13:54 #23
Har været inde på www.3dblaster.com og deres drivere til dit grafikkort og f.eks. OS WIN98 er fra marts 2001 ????

http://www.tweak.dk/nvidia.php er CREATIVES nyeste drivere fra juli 2001, dvs. meget nyere. PRØV DEN NU !!!!!!
Avatar billede praetorian Nybegynder
23. september 2001 - 22:36 #24
Er ved at hente driverne nu og regner med at teste dem i morgen og se hvordan det går.
Avatar billede praetorian Nybegynder
24. september 2001 - 01:01 #25
Har hentet driverne, men de kan ikke bruges da der så opstår samme problem med lysforholdene på skærmen da den driver godtnok er til creative, men bare ikke virker sammen med BlasterControl, som er det program jeg har brugt til at sætte brightness op til video. Derfor hjælper det ikke så meget at jeg løser et problem og derved skaber et nyt :-(
Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 13:09 #26
Har du hentet den nyeste version af blaster control ? (ver.4 (4.28.05) )

Den kræver at direct x og driver er installeret først.

Så prøv evt. at
Afinstallere Blaster Control.
Installer nyeste creative drivers.
Installer directX
Installer nyeste version af Blaster Control
Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 13:31 #27
Creative har i øvrigt et program til at afinstallere BC med.

Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 13:34 #28
Nu tror jeg har den helt rigtige løsning.
Læs færdig inden du afviser !!

Installer nyeste nvidia driver.

Nej sig du sikkert, så bliver mine film for mørke, og jeg kan ikke justerre lyset.

Du kan justere !!!

Men kun når du ser film!!!

Altså installer nyeste nvidia drivers.
Afspil en avi af passende længde.
Mens den kører ændrer du overlay opsætningen.

Nu skulle du igen værre en glad man.
Avatar billede praetorian Nybegynder
25. september 2001 - 22:09 #29
Hvor ændrer jeg det henne, har siddet og rodet rudnt og har ikke kunne finde en slider til at ændre lys, er det mig der kigger forkert
Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 22:10 #30
Øjeblik !
Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 22:17 #31
højreklik på skrivebordet, vælg egenskaber,vælg iindstillinger, vælg avanceret, vælg geforce256 (heder måske mx hos dig), vælg additional properties,vælg overlay controls.

alternativt:
højreklik på skrivebordet, vælg egenskaber,vælg iindstillinger, vælg avanceret,collor correction
Avatar billede praetorian Nybegynder
25. september 2001 - 22:17 #32
oki
Avatar billede praetorian Nybegynder
25. september 2001 - 22:20 #33
Prøver jeg lige imorgen
Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 22:21 #34
ok
Avatar billede drone Nybegynder
25. september 2001 - 22:21 #35
find evt. selv flere svar på
http://www.geforcefaq.com/
Avatar billede praetorian Nybegynder
25. september 2001 - 22:39 #36
Kan ikke vælge noget under det der Overlay controls, og Color Correction ændrer kun på lys i windows og ikke i film
Avatar billede drone Nybegynder
27. september 2001 - 11:33 #37
Ok men du kunne altså se den side der hedder overlay.
SÅ er vi på rette spor.

Driveren er designet til ikke at kunne ændre i overlay medmindre man bruger overlay.

Jeg graver lige lidt mere.
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. september 2001 - 12:25 #38
Drone:

Har fundet ud af det nu, sad og læste den Faq du linkede til igår, og fandt ud af at Overlay Controls kræver at der afspilles en film for at man kan ændre egenskabe for det. Jeg troede nemlig at du snakkede om at de der overlay controls skulle ændres i fx Windows Media Player. Men nu virker det, 4767 Points i 3DMark2000 med Nvidia driveren sat til Autodetection af FSAA. Men poster også lige min score i 3DMark2001 her når jeg kommer hjem
Avatar billede drone Nybegynder
27. september 2001 - 13:27 #39
som jeg skrev 25/09 2001 13:34:01  :
Afspil en avi af passende længde.
Mens den kører ændrer du overlay opsætningen.

avi=film.

Glæder mig at dit problem er løst.
Avatar billede praetorian Nybegynder
27. september 2001 - 14:51 #40
Jeg troede at du mente i Film afspilleren, Windows Media Player. Men efter at have læst i den faq som du henviste mig til fandt jeg løsningen. Men prøver lige at teste i 3DMark2001 samt se om Operation Flashpoint har sit sjove problem, og vender tilbage engang i aften
Avatar billede drone Nybegynder
27. september 2001 - 23:37 #41
oki
Avatar billede praetorian Nybegynder
28. september 2001 - 13:23 #42
Drone

Kunne få lov at køre 3DMark2001 1 gang og fik 2206 ved ingen Full Screen Antialiasing. Men efter det så brokker 3DMark2001 over en fejl med Out Of Memory i noget Directx værk. Men ellers så kører det fint og har sat driveren til at bruge programmernes instilinger til FSAA
Avatar billede praetorian Nybegynder
28. september 2001 - 23:06 #43
Drone:

Tak for hjælpen, hvsi du vil er du velkommen til at kigge på det nye problem *G*
http://www.eksperten.dk/spm/114871

men alle points går til dig
Avatar billede drone Nybegynder
29. september 2001 - 00:54 #44
Takker for point