Avatar billede br-t Nybegynder
19. september 2001 - 13:28 Der er 8 kommentarer

Vedr. dit spørgsmål

Det er windows me og vil have windows xp ved siden af.
Hvordan gør man, jeg har et a-drev et c-drev og et d-drev
og et der er blevet e,hvor jeg har sat en brænder i.
Jeg har windows me,kan jeg lave et ekstra drev f.eks f-drev med en harddisk jeg har på 20 gb og dele harddisken op? Er der et program som kan gøre det og hvordan gør man det.

    Brian.  b-tronborg@newmail.dk
Avatar billede Beach Mester
19. september 2001 - 13:58 #1
For at have 2 styresystemer på samme maskine skal du først og fremmest har fat i en boot manager der kan styre hvilket system du vil starte op i.
Dernæst skal du dele dit c drev op i 2 partitioner så du har mulighed for at installere de 2 systemer på hver sit drev.

Partition magic kan gøre det uden at slette dit nuværende styresystem (Win Me) men jeg vil klart anbefale dig at tage en fed backup af dine data og derefter starte helt fra bunden af med af formatere dit drev og derefter bruge fdisk til at partitionere din harddisk med, da du her er sikker på at der ikke er noget der går galt.

//Beach
Avatar billede Beach Mester
19. september 2001 - 14:02 #2
Du kan læse mere om partition magic her:
http://www.powerquest.com/partitionmagic/

En af de bedste boot managere hedder System Commander, og her kan du læse alt om det:
http://www.v-com.com/product/sc2_ind.html

Hvis du vælger at starte helt fra bunden af, og bruge fdisk til at partitionere (dele) din harddisk med, så ligger fdisk på den startdiskette du kan lave fra Windows Me.

//Beach
Avatar billede Slettet bruger
19. september 2001 - 14:46 #3
Du skal lave en rimelig deling af din harddisk med eller uden tab af Data.

3 parttioner som minimum
ME på første
XP på anden

og

Data post, dokumenter foretrukne m.v. på 3

Husk at installerer ME først, for Xp giver ikke lov til at installere ME bagefter.

Husk at køre tjek om din pc er klar til xp, der bliver spurgt om tjek når du starter installationen.
Avatar billede pappy Nybegynder
22. september 2001 - 22:55 #4
Windows Xp kan installeres i en mappe på dit nyværende C drev. Der er en bootmanager i Windows XP.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2001 - 01:21 #5
Men det bliver noget bølv med driver
Avatar billede supermother Nybegynder
24. september 2001 - 12:54 #6
partition magic er ikke helt optimalt, brug istedet den indbyggede bootmanager i XP
Avatar billede br-t Nybegynder
19. november 2001 - 10:09 #7
Vedr. Jeres e-mail. Jeg har lavet en partition med partition magic og kører windows xp på d drev og stadig windows me på c drevet, det virker fint.
hilsen b-tronborg@newmail.dk
Avatar billede Beach Mester
19. november 2001 - 10:14 #8
>>>br-t
Det lyder jo godt at du endelig har fået det op og køre:-)
Husk venligst at afslutte dit spørgsmål, det er 2 måneder gammel i dag!

//Beach