Avatar billede larsi Nybegynder
19. september 2001 - 10:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PSP - Udjævne overgang mellem 2 billeder ?

Når jeg tager et \"hoved\" fra det ene billede, og placere på \"kroppen\" af et andet billede, hvilke knapper/værktøjer skal jeg så anvende for bedst at udjævnet den farveforskel der typisk vil være på de 2 billeder ?

Jeg anvender Paint Shop Pro 5,0.
Avatar billede arnoform Nybegynder
19. september 2001 - 10:21 #1
skift til Photoshop, det er nok den bedste løsning
Avatar billede larsi Nybegynder
19. september 2001 - 10:26 #2
Ved du lige hvor jeg kan finde en shareware udgave at den ?
Avatar billede Himbear Nybegynder
19. september 2001 - 10:32 #3
Avatar billede callesen Praktikant
19. september 2001 - 10:47 #4
Du skal i PSP - opgrader iøvrigt til PSP7 - vælge en feather indstilling på mellem 5 og 10 når du vælger dit selection-tool. I PSP7 kan du også vælge at mask-tool\'en, som er det rette værktøj til collage-arbejde. Jeg kan ikke huske om det er muligt i PSP5.
Avatar billede prodic Mester
19. september 2001 - 12:55 #5
Ingen grund til at hente Trial-udgaven af Photoshop - især ikke når man ikke kan gemme ens billeder i den.

Opgrader til PSP7.0 og følg callesens\' råd - han ved nok mere om PSP end mig. Men det lyder rigtigt nok :-)
Avatar billede ptvedt Nybegynder
19. september 2001 - 17:36 #6
psp går fint vist du er nybegynner. Men når du skal gjøre mer avanserte ting anbefalles photoshop
Avatar billede callesen Praktikant
19. september 2001 - 18:00 #7
Tak for point - men tillad mig lige at tilføje (som bruger af Photoshop og PSP): Photoshop er et mere proffesionelt program end PSP og kan klare lidt flere avancerede ting, men det gør det ikke vanskeligere at bruge. Brugervenligheden i disse programmer er meget lig hinanden. PSP7 er billigere og lidt bedre i optimering af billeder til web, så hvis det er ens primære formål med et billedbehandlingsprogram, er PSP7 klart at anbefale, da man sparer ca. kr. 4000,-. Men hvis man også skal bruge programmet til fremstilling af fotoarbejde og tryksager vil jeg anbefale Photoshop - bla.a. fordi det anvendes i den grafiske produktion. Men PSP er altså ikke nemmere at bruge for en nybegynder. Begge programmer vil i øvrigt være meget nemmere at bruge, hvis man sætter sig lidt ind i digital billedbehandling og lærer sig de funktioner, parametre og teknikker, der er ved digitale billeder. Det er svært at bruge både PS og PSP, hvis man fx. ikke ved hvad gamma-korrektion er.
Det bedste program for en selv, er i øvrigt det man er bedst til at bruge.
Undskyld det lille pip - men >arnoform er lige ved at lægge op til en religionskrig, der som alle krige er fuldstændig unødvendige. Så larsi benyt du kun trygt PSP indtil du vil noget, det ikke kan - så opgrader til PSP7 - bliver du så prof - så må du hellere få Photoshop, så du kan kommunikere bedre med kolleger.
Avatar billede larsi Nybegynder
20. september 2001 - 10:55 #8
>>Callesen

Tak for dit tillæg/kommentar.

For en nybegynder er det hammenrende træls at forsøge at sætte sig ind i et billedebehandlingsprogram, som rent faktisk henvender sig til en prof. Så er det man står af på halvvejen.

(Kender du ikke een - med bopæl på Lolland Falster - som kan give et intensiv kursus)?
Avatar billede callesen Praktikant
20. september 2001 - 12:01 #9
Næh - det gør jeg ikke; men det behøver ikke at betyde at der ikke findes nogen. Hvis du vil fortsætte med PSP7 - og det er ikke så dumt - vil jeg anbefale at du anskaffer dig det lille IDG-hæfte PSP7 af Palle Bruselius (ca. kr. 60). Fra samme forlag er der lige udgivet en bog: Digitale Billeder af Astrid Haugland(ca. kr. 300.), hvor der henvises til både PS og PSP. Denne giver det teoretiske grundlag for digital billedbehandling. Det er selvfølgelig ikke det samme som at have en lærer; men et godt alternativ.