Avatar billede oleg Nybegynder
04. februar 2000 - 21:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flere mac-brugere

Hej sammensvorne, ja altså jer mac-brugere som kommer fobi her.

Experten.dk er lidt tyndt når det angår spørgsmål og svar det handler om mac'er. Det holder jo ikke. Så spred rygtet til alle jeres mac-venner, så vi kan få noget kontruktivt ud af dette site.

Og så et konkret spørgsmål: Kan nogen nævne mig den billigste metode til at få quicktime film lagt over på VHS-bånd ?

Mvh. Ole G. Der godt kunne tænke sig at Experten.dk var et fedt sted at få mac-support.

P.s. Alle de dumme svar fra pc-brugere skal i bare overhøre. Husk at du kører Rolls-Royce og det er nok for dig....
Avatar billede sleepy Nybegynder
17. februar 2000 - 01:37 #1
Vi er her (altså Mac-brugere)!
Mange af de bedste programmer der omtales er jo oprindelige Mac-programmer der er konverteret til Windows!

Ang. spørgsmålet:
Find en ligesindet med en AV-Mac, der er videoudgangen indbygget.
G3 PowerBooks har ligeledes indbygget S-VHS udgang, lige til at sætte i videoen.
...og så er der iMac DV...
Der er også VGA-til-video adapters, lige fra lod-selv til nogle hundrede kroner i omløb.
Ovenstående er lidt Dogme, men hvis det er hjemmevideoafdelingen er det ok.

Næste skridt er forholdsmæssigt stort:
Køb et videokort, der matcher dine behov.
Jeg har et ældre Miro-Motionkort jeg stadig benytter med stor fryd. Med det kan jeg grabbe, redigere og tilbage kopiere til video i S-VHS kvalitet realtime. Alt indenfor nogle få tusinde kroner.

Miro har skiftet navn siden, men bør rimeligt nemt kunne findes på nettet.

...Det var så det billigste!
Avatar billede gsint Nybegynder
08. marts 2000 - 10:34 #2
Det kommer også an på hvilken mac du har om det er en NUBUS eller en PCI mac eller en PowerBook.
der er en del af apple's maskiner der har video ind/ud som standard.
Avatar billede buymac Nybegynder
10. marts 2000 - 16:10 #3
Få fat i én der har en 8500 den kan gøre tricket
Avatar billede warnich Nybegynder
14. marts 2000 - 19:53 #4
Hvis du har en QT, du skal have på VHS, så send den til mig. Så skal jeg med kærlig hånd kaste den på en DV og derfra  på VHS.

vh
Carsten

PS: G4. Selvsagt!
Avatar billede bitnissen Nybegynder
24. april 2000 - 06:03 #5
Well jeg er PC og Mac bruger. Og for at kommentere det med PC-folkenes kommentarer.. (hæhæ) så kommer her lige min evaluering af hvad der er bedst...

Tests viser at Mac er bedst.. andre viser at PC er bedst... kan ikke bruges til noget...

Jeg sidder ved PC'ere med windows, og sander at dette går kold eller laver fejl konstant....  farten er ellers fin med godt udstyr.

Ved Mac sidder jeg med MacOS... det er sq ikke bedre end windows. Lige så mange fejl.

(Man kan måske godt sige at Win er en variant af MacOS ? -men.. MacOS X kan så til gengæld ikke sige sig fri fra også at kopiere NextStep interface (baseret fra den dog begrænsede viden jeg har om MacOS X)

Grafisk har begge platforme deres fordele -Mac'er er kendt for grafiske evner, men alligevel smadrer G4'ere (med standard G4-udstyr) alle uskrevne DTP-regler. fx med mindre tastatur og en (latterlig imo =) kuglerund mus der ikke er til at holde ud. -Men bortset fra det er en G4 ellers en maskine der er guld værd.

Well kort sagt så er det svært at konkludere hvad der er bedst. Det afhænger af hvad man kan li' at arbejde med. MacOS kan man sq ikke lave fejl i, til gengæld kan man heller ikke konfigurere noget. Det kan man i windows, men så er der jo bare endnu fler muligheder for at det laver fejl....

Konklusion: mac vs pc kampen går på software, ikke hardware! -folk bedømmer ud fra standard OS som er MacOS vs Win(9x so far) og ikke ud fra hardware-performance. -Hvor Pc'ere kan udvides til noget der overgår mac'er, men det kræver at brugeren selv har viden om dette. -Så brugervenlighed er den anden ting, hvor MacOS fører, selv om win også er blevet meget bedre på det punkt.

(even though brugervenligheden kun er for begyndere.. det mangler genveje og andre dejlige ting for såkaldte "superbrugere" -forfærdeligt at cruise igennem alle de menuer. -Der er Win foran MacOS..

og man kunne blive ved... SMAG OG BEHAG =)

Som all-around-nørd med grafik/webdesign som speciale overvejer jeg kraftigt at købe en eller anden form for mac også. -Men vil ikke undvære min pc som jeg kan rode vildt rundt med.. også i andet end Win =)

Damn det blev en hel stil...
nå men.. hej hej =)
</Anders Nielsen>