Avatar billede kajfas Nybegynder
17. september 2001 - 22:14 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

XFree86 server

Newbie spørgsmål:
Jeg er ved at installere FreeBSD på en maskine med et MGA Millennium grafikkort. Når jeg vælger dette kort i XF86Setup får jeg at vide at jeg først skal installere en XF86_MGA server. Hvordan gør jeg det - jeg synes ikke den er i de packages jeg har set i?!
Avatar billede rm Nybegynder
17. september 2001 - 22:21 #1
er det XFree86 version 3 eller 4?
Avatar billede skwat Praktikant
17. september 2001 - 22:44 #2
prøv at køre powerprobe
Avatar billede skwat Praktikant
18. september 2001 - 08:38 #3
Hvis du køre kommandoen powerprobe kan den fortælle dig hvilken type du skal vælge!
Hvis du bruger xf86setup(Bemærk er skrevet med små bogstaver) til opsætningen af X vil du være sikker på at du ikke \"Glemmer\" nogen konfigurations punkter.
Her skal du HUSKE ikke at bruge \" i nogen af navne da det giver nogle problemmer.
Avatar billede kajfas Nybegynder
18. september 2001 - 11:31 #4
Hvordan ved jeg om det er XFree86 version 3 eller 4? Der står ikke noget i setup-programmet.

Hvordan finder jeg programmet powerprobe?
Avatar billede skwat Praktikant
18. september 2001 - 18:05 #5
Undskyld Komandoen hedder

SuperProbe og er en \"medfødt\" commando til FreeBSD

NB! der er forskel på STORE og små bogstaver
Avatar billede mdr Nybegynder
18. september 2001 - 19:51 #6
well, du syntes jo ikke at svaret er ret meget værd, hva?
Avatar billede kajfas Nybegynder
18. september 2001 - 20:21 #7
->skwat
OK - SuperProbe er kørt og detekterede rigtigt mit grafikkort. Jeg har prøvet forskellige konfigurationer i XF86Setup, som alle giver en running server. Men når jeg kører X efterfølgende, fryser skærmen altid med grå baggrund og et sort musekryds. Ved Ctrl-Alt-Backsp står der til sidst \"SVGA: XAA: Dashed lines and segments\".

->mdr
Hvor latterligt... Du kan jo bare holde dig væk hvis du alligevel ikke kender svaret. Du er vel ikke med her for at få points(?); det ville da være endnu mere latterligt.
Avatar billede mdr Nybegynder
18. september 2001 - 20:24 #8
->kajfas
well.. whatever
Avatar billede skwat Praktikant
18. september 2001 - 21:26 #9
Hele ideen er at du bruger den ikkegrafiske konfigurations util. xf86config(Det er sku\' heller ikke nemt når jeg hele tiden modsiger mig selv.)
Nu slår jeg det lige fast

Brug SuperProbe til at finde ud af hvilket chipsæt/mængde ram dit grafikkort har.
Brug xf86config til at konfigurere VGAserveren.

http://fotx.net/skwat
Avatar billede kajfas Nybegynder
18. september 2001 - 22:08 #10
->skwat
Det kører! Takker.

I øvrigt, fint billede på fotx. Jeg var flad af grin!
Avatar billede kajfas Nybegynder
18. september 2001 - 22:26 #11
Måske skyldes successen at jeg kører startx i stedet for X?
Hvis jeg kører X virker det stadig ikke.
Avatar billede skwat Praktikant
19. september 2001 - 10:18 #12
kajfas:> Jeg har også et billede hvor tux er brændt helt væk:)
Avatar billede skwat Praktikant
19. september 2001 - 10:36 #13
omvendt et billede hvor han ikke er brændt

http://tgkmp.whitehat.dk