Avatar billede avlund Nybegynder
14. september 2001 - 02:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Linux vs. min blærbare Asus A1000

Aaargh!!!

Jeg er i besiddelse af en Asus A1000-maskine med et indbygget SIS 630 grafikkort. Den vil jeg meget, meget gerne køre Linux på.

Jeg har nu prøvet at installere følgende:

- Corel Linux
- BestLinux
- SuSE 7.2
- Red Hat 7.1

Jeg valgte endda driver til mit kort på sidstnævnte. Så det ER understøttet.

Men men men: hver ENESTE gang den slår over i SVGA på samtlige installationer bliver skærmen fuldstændig ulæselig - én stor grafikfejl.

Jeg mistænker at det er:

A) Framebufferen

eller

B) TFT-skærmens frekvens

men da jeg er ekstremt newbie hvad Linux angår, aner jeg ikke hvordan jeg får rettet disse ting ind når sagen først er blevet installeret.

Hjælp venligst.
Avatar billede peter_m Nybegynder
14. september 2001 - 07:51 #1
Hvis din skærm gå i udu så er problemet nok din skærm.

Hvis du har en 14\" skærm så kan du f.eks prøve dig lidt frem ind til du finder en skærm i listen der passer. dette kan tage lidt tid men det player at gå godt.

Vær lidt realistisk i forhold til hvilken skærm du har mht. opløsning.
Avatar billede dr.truti Nybegynder
14. september 2001 - 12:28 #2
Lyder Måske lidt latterligt !!!

MEN Der er mange bærbare Computere som ikke er bygget til linux... det vil sige at selve Hardwaren ikke er bygget til det... linux kan ikke håndtere noget specielt hardvare som en bærbar computer muligvis indeholder.... Jeg vil råde dig til at vendte med at installere Linux til linux understøtter plug\'n Paly og diverse store firmaer også laver deres drivere til det.... (jeg ved at nogle har lavet der til)....

Truti [DK]
Avatar billede avlund Nybegynder
14. september 2001 - 15:58 #3
Peter M... jeg har ikke en 14\" skærm. Det er en notebook. Skærmen er ikke engang af noget mærke.
Avatar billede milpoer Nybegynder
14. september 2001 - 17:34 #4
Hvis dit grafikkort er med nVidia Chipset kan der hentes drivere til linux her:

http://www.nvidia.com/us/ie/pg000014.htm
Avatar billede avlund Nybegynder
14. september 2001 - 17:51 #5
Jeg har vist udtrykt mig uklart...

mit grafikkort er et indbygget SIS630 kort. Jeg tvivler ret kraftigt på at det har et nVidia chipset...
Avatar billede milpoer Nybegynder
14. september 2001 - 18:14 #6
Her kan du finde linux driveres til dette kort.

http://www.savagenews.com/drivers/sis/sis630.html
Avatar billede milpoer Nybegynder
14. september 2001 - 18:15 #7
Sorry.. Der er ikke linux der.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
14. september 2001 - 18:17 #8
Jeg vil jo nok foretrække at bruge Linux Mandrake 8.0 dist. da den er mest brugervenlig (syens jeg!)

- Rasmus!
Avatar billede milpoer Nybegynder
14. september 2001 - 18:18 #9
Avatar billede avlund Nybegynder
14. september 2001 - 18:43 #10
SIS\' heimside var nede i går... dejligt at se at der sker noget nu. Jeg kigger!
Avatar billede langbein Nybegynder
15. september 2001 - 21:40 #11

Slutter meg til forslaget om å bruke mandrake. Den er utrolig installasjons og brukervennlig.

ftp://sunsite.auc.dk/mirrors/mandrake/iso/

Aner ikke om den støtter det spesifikke grafikkortet, men går det ikke an i første omgang å kjøre med en standard vga driver ??
Avatar billede allanbramsen Nybegynder
16. september 2001 - 01:48 #12
Hej med dig jeg har samme problem min er en Targa LAptop med onboard SIS630 Grafikkort, men den gør sku det samme.....Den finder mit kort men straks den skal vælge skærm går det galt jeg har prøvet næsten alle Distributioner og ingen af dem har virket så der er ikke andet for at vente til vores kære skærm funker under Linux!
Avatar billede avlund Nybegynder
16. september 2001 - 03:47 #13
Og førnævnte drivere virker ikke, siger du?
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2001 - 23:43 #14
meget simpelt

smid vga=791 ind i lilo.conf så kører det

Har lige selv bøvlet med min a1\'er og fik det til og virke ved hjælp af dette
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2001 - 23:44 #15
husk og køre lilo bagefter!

Avatar billede avlund Nybegynder
22. september 2001 - 20:19 #16
Jeg vil undersøge det snarest muligt... har nemlig også set et lignende svar andetsteds for nylig...
Avatar billede robin_and Nybegynder
25. september 2001 - 09:43 #17
her i prøvet slackvere

den viker fint på min asus bærbare
men jeg kan ikke huske hvliket grafikkort jeg har!

men det er vel verd at prøve

den kan hentes på:
http://www.slackware.com/getslack/
eller
http://www.linuxiso.org
Avatar billede avlund Nybegynder
29. september 2001 - 05:57 #18
Lilo.conf var kun toppen af isbjerget. Jeg satte mig ned med en linux-prof. og efter tre timers kamp lykkedes det endelig at få det til at virke.

Den her side:

http://www.arcetri.astro.it/~lfini/LinuxLaptops/Clevo2700C/

hjalp bla.a. Faktisk er jeg stadig ikke sikker på hvad vi gjorde for at få det til at virke, men det lykkedes. So far.

Men tak for alle forsøgene. Jeg tager mine poits igen, men kvitterer til gengæld med et svar der måske kan hjælpe andre med tilsvarende problemer senere hen. Jeg fandt ovenstående og flere websider ved at søge på google med parametrene: \"linux laptop sis 630\".

Happy hunting.
Avatar billede avlund Nybegynder
29. september 2001 - 05:58 #19
poits = points.