Avatar billede oscar Nybegynder
23. maj 1999 - 13:29 Der er 9 kommentarer

Internt netwærk mellem nt & win98

Jeg ville gerne lave et netværk mellem min nt server og min win98 maskine..

er der nogen der kan hjælpe mig med at opsætte ip & dns adresserne.

Jeg skal også bruge ms. proxy 2.0, hvordan sætter jeg den op ?

Håber der er en der kan hjælpe mig.!!!
Avatar billede buchwald Nybegynder
23. maj 1999 - 14:34 #1
du skriver bare noget vilkårligt der er let at huske f.eks.

Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 15:00 #2
Hvis jeg lige må indskyde en sidebemærkning ;)

Vil foreslå oscar at bevæge sig inden for rammerne af de tilladte IP-ranges for private netværk:

Class A: 10.0.0.0 - 10.255.255.255
Class B: 172.16.0.0 - 172.31.255.255
Class C: 192.168.0.0 - 192.168.255.255

Altså gå ind i netværk på begge maskiner, og vælg TCP/IP settings for de respektive netkort.
Sæt f.eks. din NT op til 192.168.0.1 og din Win98 op til 192.168.0.2
med subnet mask 255.255.255.0 for begge.
Så skulle de ku' finde hinanden.
Det skulle ikke være nødvendigt at røre ved nogen DNS-indstillinger.

MS Proxy kan jeg ikke svare på (spørg mig om Wingate istedet ;)
Men ihvertfald er det normalt ikke gjort med at sætte protokoller, maskin-IP'er og proxy/firewall'en op.
Hver enkelt applikation på arbejdsstationen, der skal have adgang til nettet, må også sættes op til at pege mod serverens IP - der plejer bl.a. at være et par ekstra spidsfindigheder mht. mail-klientens konfiguration.

Men det vil jeg la' MS Proxy eksperterne om at forklare.
Avatar billede ulrich Nybegynder
23. maj 1999 - 22:07 #3
...og det er her at MS-proxy er rigtig smart!

Er den er sat op på serveren installerer man en proxy-klient på de maskiner der skal køre gennem proxy'en, og man skal ikke spekulere mere på det. Både http, mail, ICQ, RealAudio og hvad man ellers kan komme i tanke virker med denne klient - ingen besværlige opsætninger!

MS-Proxy er i sig selv også rimelig simpel at sætte op.

Mht. til DNS kan du med fordel sætte en op på din server (jeg går ud fra at du skal køre internet gennem denne?). Din egen DNS spørger videre ud i verden hvis den ikke kender det du søger efter. Den cacher alle de svar den får retuneret. Næste gang du skriver den samme adresse, kender din DNS den allerede, og du får siden frem VÆSENTLIGT hurtigere, da den også ligger i Proxy'ens cache!!

Jeg bruger selv ms-proxy i mit hjemme-netværk bestående af 3 maskiner og en ISDN-router, og det virker bare når det først er sat op.

Tidligere brugte jeg wingate og det fungerede sådan set også fint nok, men alle programmer der går online (mail, ICQ, IRC...) skal sættes op hver for sig.
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 22:24 #4
Hmmm - ku' jo vær' man sku' gi' MS Proxy en chance for sjov....
Det er nemlig rigtigt - Wingate er ikke specielt smart mhp. klientmaskinerne.
De har godt nok lavet nogle automatiseringstools til opsætning af diverse apps på klienterne, men de virker nu ikke specielt godt....
Avatar billede gigy Nybegynder
27. maj 1999 - 08:28 #5
Class A: 10.0.0.0 - 10.255.255.255
Class B: 172.16.0.0 - 172.31.255.255
Class C: 192.168.0.0 - 192.168.255.255
Avatar billede oscar Nybegynder
28. maj 1999 - 01:13 #6
Hvad så hvis jeg bruger LAN (internet) på adressen
IP:
192.168.*.*

subnet

Kan jeg så stadig bruge 192.168.0.0 til internt netværk
Avatar billede chaos Nybegynder
31. maj 1999 - 20:14 #7
Wingate 3.0 har nu også en klient.

Med den er det heller ikke her nødvendigt at konfigurere hvert enkelt program.

Avatar billede mr.mads Nybegynder
21. august 1999 - 10:38 #8
Du må ikke bruge samme netID som din internet-udbyder, så får alle andre på 192.168.X.X nettet bare besvær med dig!
Mvh
Mads
Avatar billede ulrich Nybegynder
22. august 1999 - 03:48 #9
Nu er der ikke så mange 192.168.x.x adresser på nettet da det er "private" adresser...