Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 16:55 Der er 32 kommentarer

Ressource problemer! HJÆLP :-)

Hey :-)

Hvis der skulle findes en person her der kan løse mit problem, så skal jeg med glæde give alle mine point til vedkommende :)

Lad os først få specifikationen på min PC:

1000Mhz Athlon Thunderbird
256MB PC133 RAM
40GB IBM 60GXP Harddisk
GeForce2 32MB MX400 grafikkort

Styresystemet jeg benytter er Windows XP - 2600.. Men problemet var der også i Windows 2000 Professional, så tvivler på XP er at bebrejde for noget.

Problemet:

Hvis jeg f.eks. tager og åbner et vindue og fyrer det vildt henover skærmen, så ryger min CPU helt op på 100%.. ifølge taskmanageren. Og det samme sker hvis jeg kopierer en forholdsvis stor fil fra en partion til en anden. Jeg fik en anden til at prøve det af på en Duron med lidt færre Mhz, den brugte kun 27%.
Imens jeg kopierer en stor fil fra en partion over til en anden kan jeg intet foretage mig uden det hakker, knapt nok køre curseren henover skærmen.

Når min PC starter op står der ATA 100 udfor harddisken, så det burde jo være fint? Tvivler på der ville stå 100 hvis IDE kablet ikke var det korrekte? Jeg bruger det jeg har fået med til mit bundkort, som er et SOLTEK SL-75KAV.

Jeg har prøvet at installere de nyeste IDE drivere, men det har ikke kunnet løse mit problem.

Jeg håber meget at der er en derude et sted, som der vil kunne løse dette, da det efterhånden går mig temmeligt meget på.

Min computer bruger også ca. 1½ minut på at starte op, den brugte ca. ligeså lang tid i w2k... det burde også kunne løses?

Mvh. Thomas :-)

Avatar billede skovenborg Nybegynder
12. september 2001 - 17:26 #1
Det kunne måske (kun måske) være processoren der alt for hurtigt bliver for varm (typisk for en Athlon)bare ved at foretage enkelte kommandoer. Så tjek om køleren virker ordentligt eller om den overhovedet kan køle den ordentligt ned.
Jeg har også engang været ude for at den hakkede helt vildt, men det var pga. en for gammel printer hvor man bare skulle opdatere driverne. Hvis du har noget meget gammelt udstyr fra fx 3.11 tiden, så opdater driverne til en NT version.
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 17:49 #2
Takker for svaret skovenborg og vil helt klart undersøge det :-)
Men jeg er bare nødt til at vide hvad temperaturen for en 1000Mhz Athlon CPU bør være, før jeg kan tjekke om det er det der er galt, og det har jeg ikke selv nogen ide om ;) Og jeg har ikke noget gammelt udstyr, så det kan ikke helt være det... men håber du kan hjælpe mig lidt mere med flere oplysninger :-)
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 18:38 #3
Jeg har nu tjekket temperaturen på min CPU, den er på 46 grader celcius... hvilket jeg umiddelbart skulle mene er ganske acceptabelt?
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 19:24 #4
Hent de nyeste drivere til grafikkortet.
Link: http://www.tweaktown.dk/files/WinXP_21.81.exe

Har du installeret DirectX?
Har du evt. et SBLive lydkort?
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 20:05 #5
makse: Takker for de nye drivere, havde dog selv lige installeret dem ca. en time forinden *G* Men tak alligevel... De løste desværre ikke problemet :-(
Jeg har også installeret den nyeste 4in1 via driver til XP, det hjalp heller ikke.
Og jeg tvivler på at DirectX er problemet, da spil faktisk kører udemærket. Problemet er det førnævnte med at en bestemt ting, som f.eks. kopiering af en stor fil fra en partion til en anden, nærmest sluger al min CPU kraft, og der ingen ressourcer bliver tilbage hvormed jeg kan udføre andre tasks :-(

Nej, har heller ikke et SBLive lydkort, har kun onboard lyd :)
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 20:22 #6
Okay. :)
Har du prøvet \'Load Optimized Defaults\' i bios?
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 20:24 #7
Nope, det lyder farligt? *G*
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 20:25 #8
Tager chancen.. den fører mig vel blot tilbage til de oprindelige indstillinger? men eftersom alt jeg har lavet i bios\'n var at disable usb så tror jeg ikke der sker alverdens ved det.. men giver det lige en chance, det er jo ikke mig der er eksperten *G*
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 20:26 #9
Ikke spor. :)
For at komme ind i bios, skal du trykke på Delete efter Ramoptælling.
I bios vælger du så punktet \'Load Optimized Defaults\' fra hovedmenuen.
Og så Save & Exit.
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 20:31 #10
Yep, er gjort. Det hjalp desværre ikke spor :-(
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 20:47 #11
Hvilken bios version kører du med nu?
Nyeste kan hentes på http://www.soltek.de/English/download/S75KV.html Q7 (2001/03/15)

Har du nogle konflikter/problemer i systemegenskaber?
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 21:13 #12
Hvis den nyeste BIOS er fra marts, så vil jeg da meget tro at jeg kører med den nyeste version :) Kunne dog ikke se det. Og nej har ingen konflikter overhovedet :-)
Kan da godt prøve updatere min bios hvis du tror det er en nyere version end den jeg har i forvejen :) Hvis blot jeg vidste hvad jeg skulle gøre af den downloadede bin fil? *G*

Hmm... smider lige mit icq, så kan i fange mig der hvis i skulle få lyst: 98136202

//Freak
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 21:15 #13
Check bios datoen når du starter computeren. Du skal ikke opdatere, hvis det ikke er nødvendigt.

Har du set efter om der er nogle fejl i din Event Log?
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 21:45 #14
Kan nemlig ikke se den dato.. så noget hvor der stod 3.11 men tvivler på det var det? og nej - kører altså ikk win 3.11 *GG*

Har tjekket min event viewer... der er en del errors, nogle på noget der hedder WinMgmt og nogle med \"system hangs\" under applications, og under system er der en pokkers masse med acpi og atapi... ?
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 21:50 #15
Hmm. Har du slået ACPI til i din bios? (Står under Power Management Setup)

ZIP loggen, og smid den på Makse@mail.dk
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 21:57 #16
Har sendt dig loggen :-)
Aner det ikke, men tager da lige en kigger.. skal det være disabled da?
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 22:01 #17
Normalt skal det være Enabled. Så vil Windows 2000/XP selv styre IRQ fordelingen.
Avatar billede zenic Nybegynder
12. september 2001 - 22:05 #18
Det gad heller ikke at starte op da jeg disablede det... Damn, jeg fatter ikke hvad problemet kan være. Håber du kan tyde noget udfra loggen.
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 22:57 #19
Nej, hvis du slår ACPI fra i bios, skal du geninstallere Windows før det virker. (Det var måske en mulighed)

Installerede du VIA AGP driveren i Turbo Mode?

Eksisterede problemet også, da du lige havde installeret Windows 2000/XP?

Gå ind i Enhedshåndtering (Winkey+Pause > Hardware) og kig under punktet Computer.
Der skulle så gerne stå noget med ACPI. Gør der det?
Avatar billede zenic Nybegynder
13. september 2001 - 00:19 #20
Da jeg installerede den driver som du også gav mig et link til fik jeg ingen mulighed for at vælge noget med Turbo Mode.

Og ja, problemet eksisterede også da jeg lige havde installeret w2k og xp.

xp installerede jeg som en opgradering til w2k, og har også win98 liggende som jeg kan benytte. Måske noget af dette kan være skyld i problemerne?

Hvis jeg går ind i enhedshåndtering og tjekker punktet Computer, så står der ganske rigtigt \"Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC\"

Hmm...?
Avatar billede makse Nybegynder
14. september 2001 - 12:02 #21
Det er når du installerer VIA 4in1 driveren, at du skal vælge Turbo Mode.

Har du overvejet, at lave en ren installation af XP.
Avatar billede zenic Nybegynder
14. september 2001 - 13:04 #22
Jeg får heller ingen mulighed for at vælge turbo mode under installation af VIA 4in1 driveren.

Yep, det har jeg overvejet. Gør det nok også snart, så må vi se om det er det der er problemet :)
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2001 - 20:29 #23
Hvordan kører den med spil? ...altså når selve spillet er loadet. Det lyder umiddebart som om at kontrollen af din sydbro er helt hen i skoven.
Avatar billede zenic Nybegynder
16. september 2001 - 22:51 #24
Den kører helt fair mht. spil, der er ingen problemer... spiller max payne i 1024x768 i 32 bit... så det er fair nok.

Og jeg har lige lavet en helt clean installation af XP, stadigvæk de samme problemer.. og den bruger lang tid på at starte op :-(
Avatar billede makse Nybegynder
18. september 2001 - 02:00 #25
Har du de samme fejl i Event Loggen nu?
Avatar billede zenic Nybegynder
18. september 2001 - 13:50 #26
Hmm.. Jeg har rodet lidt med det siden, så i får lige lidt mere at bryde jeres hoveder med :-)

Sagen er den, at bruger jeg det,  til bundkortet, medfølgende ATA-100 kabel så kan Windows (testet med Win98, 2000 og XP) ikke detecte typen af min harddisk. Resultatet er at windows sætter harddisken til at køre i PIO-mode som er meget langsomt og CPUkrævende. Jeg har forsøgt med dette kabel at flytte harddisken fra primær til sekundær controller på bundkortet uden resultat. At flytte rundt på hvilket stik harddisken sad i hjalp heller intet. Et sidste forsøg gik ud på at koble alle andre enheder end lige harddisken fra, gav heller ikke resultat...

For sjovs skyld prøvede jeg med et andet kabel, et ældre kabel som ikke kan køre ATA-100, men med dette kabel kunne jeg pludselig køre ATA-33 hvilket er noget bedre end før. Dog virkede det kun nogen gange på den sekundære controller og kun nogen gange på den primære controller. Altså en underlig periodisk \"fejl\" hvor det nogen gange kører med det gamle kabel.

Det burde heller ikke være et driver problem, da jeg har prøvet de nyeste drivere incl. de medfølgende.

Det kan dog ikke passe at et helt nyt bundkort og helt ny harddisk ikke kan køre med de nye, bedre og hurtigere kabler. Spørgsmålet er så hvad det er som er defekt... kablet, harddisken eller bundkortet?

Avatar billede zenic Nybegynder
18. september 2001 - 13:52 #27
makse: yep, har stadig en del aspi og atapi fejl...
Iaften vil jeg prøve med et andet kabel der burde kunne køre ATA 100, tvivler dog på det hjælper...
Avatar billede makse Nybegynder
18. september 2001 - 14:55 #28
d. 13/09-2001 er der kommet en ny bios. Du skulle måske prøve den.
Link: http://www.soltek.de/English/download/S75KV.html
Avatar billede otis Nybegynder
18. september 2001 - 18:47 #29
Freakazoid din luder *GF*
Avatar billede hyperdome Nybegynder
18. september 2001 - 18:58 #30
Helt enig med otis *GF*

//Whizler *GF*
Avatar billede zenic Nybegynder
30. september 2001 - 18:09 #31
Takker for de mange forslag, men ingen af dem kunne rigtig bruges... Har sendt HD\'n ind til reperation nu, en tekniker mente det kunne være bufferen der var røget.

Lukker spørgsmålet nu, tak for de mange svar :-)
Avatar billede gf4 Nybegynder
03. marts 2003 - 13:43 #32
køb kvalitet!!!!!!!