Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 00:25 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Drivere til brænder

Hej
jeg har en mitsumi CR-3801TE. Engang før jeg formaterede virkede den perfekt men nu kan den ikke finde ud af at der er en cd i drevet. Jeg har hentet de drivere der er på mitsumis side men når man kører dem siger den ikke kan finde driverene til brænderen. Hvor kan man hente de drivere henne...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 00:33 #1
hvilket SCSI kort har du?
Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 00:34 #2
det er IDE
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 00:40 #3
ok... 2 sek
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 00:51 #4
er det firmware du leder efter eller drivere til et bestemt program?
Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 00:53 #5
Det er driverene til min brænder for windows installere den som et cd-rom drev og når jeg prøver at flashe den så siger orgarmmet at det ikke kan finde driverne.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 00:54 #6
normalt er der ikke specielle drivere til en brænder, de fungerer fint på samme måde som et cd-rom drev og så selvfølgelig er ens brænderprogram lavet så det understøtter den valgte brænder...
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 00:56 #7
min brænder bliver sgu da også fundet som et cd-rom drev, og bliver kun set som brænder af de programmer som understøtter den!
Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 00:58 #8
Men hvorfor kan den så ikke finde ud af at der er en cd i brænderen, man kan hører at den kører rundt og så lyder det som at den går i hak. Og det har virket før men den slags cd'er...????
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 01:02 #9
hmmm den kan simpelthen ikke læse cd'erne?

(jeg har ICQ#3678185 det er lidt nemmere)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 01:10 #10
hallo er du der?
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 09:31 #11
sirius>>
Som cyberesben skriver, skal der under Win95/98 ikke bruges specielle drivere til dit CD-R. Brænderen genkendes som alm. CD-spiller i Win.

Mht. flashing skal du IKKE gøre det inde fra Windows, men istedet i dos-mode.

Når du skriver "men den slags cd'er...???", hvilken slags cd'er er det da, du mener?

At det lyder som om, den går i hak kan skyldes flere ting.
F.eks.:
At cd'en har fysiske fejl, eller er brændt på en brænder, der har nogle "kompatibilitetsproblemer".
Et beskidt optisk hoved.
At der ikke er ordentlig forbindelse til dit bundkort (har du checket kabler?)
At der er fejl i Master/Slave konfigurationen (f.eks. at både HDD og brænder står Master på den samme IDE-port - kan jo kun ske, hvis du har rodet med det).
(Evt. at der efter formattering er læst nogle HELT forkerte busmaster-drivere ind).
At drevet er defekt.

Har du været inde i "System/Enhedshåndtering" og set, om du har fejl på nogle af dine enheder?
Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 09:40 #12
boa >> til nogle cd'er virker den perfekt men når jeg præver at brænde mr. platinum 680 mb kan den ikke finde den og når jeg prøver 80 mins kan den heller ikke begge disse slags har virket på min pc før...
Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 09:42 #13
cyberesben >>> du må undskylde jeg gik af igår men jeg var for træt og gik i seng..
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 09:43 #14
Ok - det er altså kun under brænding, du har problemer (?)

Du kan godt LÆSE cd'ere i den?
Avatar billede sirius Nybegynder
23. maj 1999 - 09:45 #15
nej når den skal til at brænde sigeer den at der ikke er nogen tom cd i...
når jeg prøver at flashe gør jeg det også i dosen, og så siger den at der ikke er nogen drivere til brænderen..
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 09:55 #16
Ok, men du kan altså brænde alm. 74 mins, bare ikke større?

I så fald tyder det ganske rigtigt normalt på at en FW-upgrade var på sin plads.
Men den har jo kunnet før?

Anyways, det første må være at forsøge at opgradere din firmware.
Har du URL'en til det sted, du hentede firmware?
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 10:00 #17
Forresten:
Det er vel et 4801-drev du har, ikke et 3801?
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 10:08 #18
Årsagen til at jeg fisker efter, om du kan brænde NOGEN cd'ere i det hele taget, er fordi, du skriver, du har formatteret.
Hvilket kan betyde, dine busmasterdrivere nu muligvis konflikter med din brænder.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 12:58 #19
den kan jo heller ikke læse nogen, skriver han...

jeg har haft lidt af det samme problem med min philips 2600
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 13:21 #20
Så synes jeg sørme, du sku' give svaret her, istedet for at komme med dumme kommentarer!
Se iøvrigt:
http://eksperten.dk/eksperten/spm.asp?id=902
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 13:27 #21
jaja men det havde jeg også tænkt mig, men i går var det lidt nemmere at snakke med gutten på ICQ...
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 13:33 #22
cyberesben>>
Ja, ICQ er jo meget godt. Hvis så bare folk generelt ville huske at skrive løsningen i "tråden" her på eksperten, så andre brugere senere kunne søge og få svar, og ikke må stille samme spørgsmål igen.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 13:49 #23
ok, men en gang da jeg formatterede havde jeg samme problem, nemlig at drevet ikke kunne læse en skid, men jeg fandt ud af at laseren var beskidt, så jeg skilte den ad og rensede den
Avatar billede boa Nybegynder
23. maj 1999 - 13:53 #24
Præcis.

Men nu må vi vist hellere give sirius en chance for at fortælle lidt mere om, hvad han ka' og ikke ka' med sit drev.
(Synes det er lidt risky at pille drevet fra hinanden som det allerførste)
Avatar billede cyberesben Nybegynder
23. maj 1999 - 13:58 #25
jaja... vi må lige se på det...
Avatar billede sirius Nybegynder
24. maj 1999 - 11:09 #26
øhh UPs
det er en 4801 og ikke 3801. Hvis det er det der læse hoved der er beskidt kan man så ikke købe nogle specielle cd'er til at rense det eller skal man skille drevet ad???.
Hvad er firmware. ????
Avatar billede sirius Nybegynder
24. maj 1999 - 11:11 #27
jeg har fundet ud af hvad firmware er...
Da jeg prøvede at køre den i dossen sagde den bare at den ikke kunne finde mine drivere til brænderen.. Jeg hantede den fra http://www.mitsumi.com
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 00:41 #28
Ok, du HAR pakket den zippede fil ud i et bibliotek for sig selv (?)
Selvom Mitsumi skriver filen er selvudpakkende, er det rent faktisk en ordinær zip-fil de har lagt til download (typisk!).

når du har gjort det, skal du genstarte i ren dos-mode, skifte op i biblioteket, du pakkede ud i, og give kommandoen:

flash r203c48.mar

(Det har Mitsumi selvfølgelig også skrevet forkert på deres firmware-side
(er det ikke utroligt - hvis man følger deres listede instruktion, kan man være helt sikker på, der IKKE bli'r flashet nogetsomhelst........))
Avatar billede sirius Nybegynder
25. maj 1999 - 16:11 #29
det gjorde jeg også også men så sgade den at den ikke kunne finde nogen drivere...
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 19:16 #30
sirius>>
ikke for at vade i det, men du er sikker på, du ikke skrev den underscore med i filnavnet, som Mitsumi fejlagtigt har angivet?
Avatar billede sirius Nybegynder
25. maj 1999 - 20:30 #31
det gjorde jeg ikke men jeg kan da godt prøve igen...
Avatar billede boa Nybegynder
25. maj 1999 - 20:36 #32
Altså bortset fra, det mske slet ikke hjælper at opgradere firmwaren, synes jeg du skal prøve igen.
Prøv at notere ned, nøjagtigt hvilken fejlmelding du får og hvornår, så prøver vi at kigge på den.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
02. juni 1999 - 21:04 #33
Hehe jeg har haft samem problem med min gamle Plextor, den kunne ikke læse 80min. De filer der ligger i den ZIP fil du har downloadet, de skal ligges dirrekte på dit c drev, ikke i noget bibliotek. Også må der endelig ikke være noget medier i brænderen!

En anden ting du kunne gøre, var at se om fladkable til brænderen sag ordentligt ?

Mvh
Paul
Avatar billede dres Nybegynder
08. juni 1999 - 12:19 #34
Hej
Jeg har en mitsumi CR-2801TE
der ikke kunne brænde ovet 74min(650Mb)
men det kan den nu, efter jeg har flash´et den (fra dos)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
08. juni 1999 - 16:27 #35
Upz upz upz!
Jeg kunne ikke læse 80min med min gamle MITSUMI IKKE plextor. Men en flash den hjalp også mig. Min nye 8x Plextor behøves ikke flashes :)
Avatar billede lasse1 Nybegynder
10. juni 1999 - 00:29 #36
De har taget røven på dig......de har solgt dig et cd-rom drev i en brænder pakke.
KØB PLEXTOR!
Avatar billede lasse1 Nybegynder
10. juni 1999 - 00:32 #37
Køb plextor!
Avatar billede dres Nybegynder
10. juni 1999 - 09:20 #38
Hej Sirius
Prøv at kigge under Hardware Generelt
Under Cd kopiering
Det kunne måske hjælpe
Avatar billede Slettet bruger
27. juni 1999 - 16:15 #39
Har du fået det rette svar sirius?
Avatar billede sirius Nybegynder
27. juni 1999 - 16:28 #40
Hmmm
khadar >> nope

til alle >> nogen gange gider min brænder godt at brænde.. Så andre gange gider den ikke.. Når den ikke gider at brænde står den cd-lampe som skulle lyse når der er en cd i bare at blinker.. Og så hvis man prøver næste dag virer det ...!!!
det er ret tricky...
Avatar billede Slettet bruger
28. juni 1999 - 00:34 #41
Skal spørgsmålet køre videre?
Avatar billede cyberesben Nybegynder
28. juni 1999 - 01:38 #42
det er dine cd'er der er skod, ellers er din brænder støvet

har du prøvet at rense laseren?

ellers, gør det
Avatar billede sirius Nybegynder
28. juni 1999 - 17:36 #43
Jeg tror også det er  mine cd'er der er skod for der er kun med de nye cd'er jeg lige har købt dem jeg brugte før var der ingen problemer med !!!!!