Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:41 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Slotcooler larmer -Please hjælp

Davs, jeg har lige køb en faktisk udemærket slotcooler, kan ses her: http://www.studiedata.dk/product.asp?product=40&page=1
Problemet er at den larmer ret meget, jeg har noisecontrol PSU, CPU fan og lydisolerende måtter, i alt en ret dyr affære for at lyddæmpe min computer, de hele bliver spolleret af en slotcooler til 100kr. Der er bare det at den er nødvendig ellers bliver mit asus geforce 2mx for varmt på ingen tid(ikke overclokket).

Cooleren bruger 12V og jeg har tænkt på om jeg kunne få den til at køre på 7V. Den får strøm fra et almindligt harddisk/cd rom strømkabel. Stikket på cooleren er både han og hun, så man bare kan føre strømkablet videre ind i en harddisk, f.eks. Den bruger dog kun 2 af de fire pins, hvis du forstår. Jeg mener det er det er de 2 yderste til højre når man sætter stikket i en harddisk.
Jeg har set en adapter her, men ved ikke om den kan bruges:
http://www.extremehardware.dk/product.asp?product=98&page=1

Den er jo beregnet til en alm køler med 3 pins, og ser for mig der ikke er en elektronik haj, ret complicret ud. Jeg mener er det ikke 6 stik?

For at gøre det hele endnu mere besværligt skal de sige at jeg ikke bare kan købe en alm støjfri kabinet blæser, da der ikke er plads i kabinettet. Slotcooleren er nok den eneste løsning, for varmen skal ud.

Det ville være fedt hvis nogen kunne hjælpe med at fortæller hvordan jeg kan få larmen væk fra cooleren, evt. om adapteren kan benyttes på en eller anden måde.

P.S. jeg vil selvfølgelig MEGET gerne undgå at lodde og lave alt formeget lednings fuskeri, og lign.

På forhånd tak, Jesper
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:45 #1
Hvis du tilslutter den gule ledning til Plus og den røde ledning til Minus, får du 7 Volt.
12V-5V=7 Volt.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
12. september 2001 - 11:48 #2
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:49 #3
Hvad er plus og hvad er minus?
På kølerstikket er der kun en sort og en rød, jeg tjekker lige hvor de sidder.
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:49 #4
Whiz > Sæt pointsummen til noget \"normalt\".
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
12. september 2001 - 11:50 #5
den røde er + og den sorte er -
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:51 #6
Den ledning der bliver forbundet med den gule ledning, er plus.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:51 #7
How det lyder som om fra http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm , at 5V er meget nemmere at komme til, kan jeg få fem Volt uden at skulle rode med ledninger, hvilket jeg helst vil undgå.
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:52 #8
Whiz > Du skal nu ikke regne med, at blæseren kan køre ved 5 Volt.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:52 #9
ok, jeg tænkt ikke det gjore noget med mange points
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:54 #10
Så du ikke Let/Medium/Svært !
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:54 #11
hmm, tror i jeg kan bruge etremehardwares adapter, så jeg selv skal splitte ledninger?
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:55 #12
Du kan også bare bytte rundt på kølerens ledninger.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:56 #13
ikke selv skal splitte ledninger :)

--jo jeg så godt let/med/svært men tænkte ikke det gjore noget, skal nok huske det fremover. Jeg kan vist ikke ændre det nu.
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 11:58 #14
Det er ellers nemt nok. :)
Brug en smal flad skruetrækker, til at få kabelskoen ud af stikket.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 11:59 #15
ok jeg prøver lige jeg, er tilbage om 5 min.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 12:00 #16
jeg skal bytte kabler ike også?
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 12:01 #17
Sæt Plus på blæseren til den Gule ledning, og Minus på den Røde ledning.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 12:02 #18
jeg prøver er tilbage om 2 min.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 12:21 #19
Jubii, Det virker pøjfekt. Nu larmer den ikke mere end min noise control CPU cooler og fjerne faktisk stadig nok luft.

Hvordan kan jeg give pointene?
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 12:25 #20
Det er altså ikke mig der har accepteret svaret.
Avatar billede makse Nybegynder
12. september 2001 - 12:28 #21
Whiz > hehe, jo det er det nok. :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
12. september 2001 - 12:29 #22
???? der er kun én der kan acceptere svar og det er den der har stillet spørgsmålet, dvs DIG!
hvis det var en fejl at jeg skulle have point, så sig til, så får du dem bare igen!
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 16:37 #23
Undskyld der er gået så lang tid jeg skulle have time og kunne ikke strække den længere.
Jeg må have givet pointene ved en fejl, Kimrosgaard du må gerne beholde 50 eller deromkring til dig selv men giv Makse resten, der var ham jeg egentligt ville give mig pointene, og som hjalp mig igennem til sidst.
Avatar billede whiz Nybegynder
12. september 2001 - 16:45 #24
Hvis der er problemer må i sige til, det var ikke min mening sådan hårdt og brutalt at fuppe. :)
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
12. september 2001 - 17:51 #25
makse: smid et svar her:
http://www.eksperten.dk/spm/108783