Avatar billede summer Mester
11. september 2001 - 13:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PC-en er død

Jeg har en kammerat, som har en temmelig gammel PC. Han er helt nybegynder og er desværre lidt (meget) af en pilfinger. Jeg har hjulpet ham med held nogle gange, men hans sidste problem var, at computeren slet ikke ville starte. Jeg prøvede med startdiskette og hvad jeg ellers kender til, men den forsøger bare at boote, men kan ikke. Jeg kiggede på mothherboardet og så - hold nu fast - batteriet manglede. Min kammerat sagde, at han havde kørt i flere dage sådan, uden problemer. Jeg satte et nyt i, men det hjalp ikke. Der er sort skærm, men det kan \"glimte\" lidt, som om den prøver at starte op. Både floppydiskdrev og cd-romdrev lyser kortvarig når jeg tænder pc-en. Problemet er, at jeg ikke kan få det mindste op at stå, at arbejde videre på. Kan bios\'en blive ødelagt af at stå uden batteri i længere tid? Jeg har tjekket hans drev og harddisk på min pc - de fejler ingen ting. Har nogen en forklaring eller godt råd?
Avatar billede roenving Novice
11. september 2001 - 13:17 #1
Prøv den der med BIOS\'en (heldigvis har jeg ikke selv stødt ind i det problem -- endnu ;·|).

Dvs. jeg ville prøve at finde en BIOS-opdatering fra producenten fabrikere de nødvendige start-disketter og så krydse fingre.

hth
jes
Avatar billede rebecca Novice
11. september 2001 - 13:27 #2
Måske ville det hjælpe at prøve at resette bios, der er en jumper på bundkortet hvor du kan gøre det, kig i manualen.
Ps Ved ikke om det hjælper er kun et forslag.
Mvh.Rebecca
Avatar billede mira27 Nybegynder
11. september 2001 - 13:35 #3
Dit problem tyder meget på, at BIOS´en er røget sig en tur. Det kan ske specielt hvis man førsøger at starte computeren op uden batteri, eller hvis batteriet er fladt.

Jeg har umiddelbart ikke andre forslag end at du (eller din ven) må slæbe computeren ned til forhandleren og lade ham skifte den.

Qft
Mira
Avatar billede summer Mester
11. september 2001 - 14:06 #4
Det er også min teori at bios\'en er ødelagt. Både
min kammerat pilfinger og jeg har jo prøvet at starte op en del gange uden batteri, inden jeg opdagede at han havde fjernet det. Nå, jeg må se
ad.
Avatar billede chiba1 Nybegynder
11. september 2001 - 14:15 #5
prøv at hive ale kort op. tryk på alle chips, de skal kunne sætte bedere fast, de rystes løs under brug ja ja grin bare :) monter 1 kort af gangen feks. grafix kort og så videre prøv evnt. <del> tasten så du kan kommme ind i bios opsætningen. kan være en anden tast kombination se man over mobo RTFM :) det plejer at puste nyt liv i dem
jeg har aldrig oplevet at bios er blevet ødelagt af at køre uden batt. men man skal bare lave ny opsætning hvergang man starter op
Avatar billede oniel Nybegynder
12. september 2001 - 21:44 #6
Lyder som noget vrøvl i mine øre!
BIOS nulstilles da blot når den står uden strøm!!!
Batteri er da kun for at BIOS kan huske klokken samt brugerindstillinger.

Mit gæt er at BIOS er nulstillet - derfor skal den lige have ordre på at detecte HD mv.
HUsk også at indstille hvilket floppy der er i mask.
Avatar billede oniel Nybegynder
12. september 2001 - 21:48 #7
Og prøv evt. at sætte en anden skærm til PC\'en (gerne en lidt ældre model)
Avatar billede summer Mester
12. september 2001 - 22:52 #8
Tak for tipsene alle. Jeg tror jeg henter hans computer hjem til mig en af dagene, så jeg i fred og ro kan prøve mig frem. Svarene og pointene skal jeg nok huske på.
Avatar billede oniel Nybegynder
13. september 2001 - 01:02 #9
UPS. Har lige læst dit sp. igen.

du skriver jo at der er sort skærm!!!!

Den mest typiske fejl jeg har lavet når jeg har det problem er at et IDE-kabel er vendt forkert!

Jeg har et par HD hvor IDE vender lige omvendt af alle andre! Så jeg har lavet den fejl mange gange - jeg kan aldrig huske hvilke diske det drejer sig om!

Hvis dette er problemet kan det ses ved at hive begge IDE-kabler ud af bundkortet.
Starter \"dyret\" med synlig skærm - så er probs. lokaliseret!
(kan jo også være floppyen)