Avatar billede bentc Nybegynder
10. september 2001 - 10:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Data protokol imellem PC og monitor

I et almindeligt 15 pol. D-sub VGA stik, er der 2 pins, som bliver brugt til data kommunikation imellem skærm og grafik kort. Den anvendte databus er en I2C bus. Jeg forventer at det er på denne bus at informationen til grafikkortet om hvilken PnP monitor der er tilsluttet overføres.

Er der nogen der ved, hvor man kan finde protokollen for hvad der er muligt på denne bus?
Det er ikke I2C bussen jeg er på jagt efter, men hvad mulighederne er imellem grafikkort og monitor.

Mvh BentC
Avatar billede michael3480dk Nybegynder
27. september 2001 - 23:49 #1
Et gæt.!
Prøv hos Danbit.
http://www.danbit.dk

Michael
Avatar billede microtec Nybegynder
30. september 2001 - 11:28 #2
michael3480dk >> Vrøvl, Danbit ved ikke noget om protokoller. De sælger færdige varer, og kender ikke noget til så specifikke ting ;o)

Så vidt jeg ved ligger der bare en simpel EEPROM ude i monitoren. Den indeholder information op skærm-typen. Desuden gemmes skærmens indstillinger i den.
Alt efter hvor mange data dr skal gemmes, kan det være en 24C04, 24C08, 24C16, 24C32, 24C64  mv.
Protokollen er identist uanset hvilken type.

Du kan downloade et datablad for f.eks. 24C32 på http://www.fairchildsemi.com/pf/NM/NM24C32.html
Det indeholder en komplet beskrivelse af protokollen (som er den samme uanset størrelsen af EEPROMen).
Avatar billede bentc Nybegynder
01. oktober 2001 - 08:28 #3
Hej Microtec
Jeg har accepteret dit svar, selv om der ikke præcis står hvad jeg mangler. Jeg har nu fået bekræftet at der er en EEPROM i monitoren, og det er da et skridt på vejen.
Det jeg mangler nu, er at finde ud af, hvad det er for nogle data der ligger i EEPROM\'en. Det er selvfølgelig om monitoren, men hvordan ligger de, og hvordan bruges de?
Og det der interesserer mig mest, kan man skrive til monitoren og bede den gøre nogle ting, som f.eks. skifte geometri indstillinger, ændre på lys og konrast o.s.v.
Hvis du kender en standard på området vil jeg gerne høre fra dig.
Jeg har selv kigget på VESA standarden, men jeg har ikke der kunne finde svar på mine spørgsmål.

mvh BentC
Avatar billede microtec Nybegynder
01. oktober 2001 - 08:40 #4
Jeg kender desværre ikke noget til standarden for hvordan data er lageret i monitorens EEPROM.

Jeg kender en del til I2C, og I2C komponenter, men den del har du vist selv fat på :o)

Jeg tror ikke du kan skrive kommandoer til monitoren, for at få den til at ændre f.eks. geometri \"on-the-fly\". Det ændres normalt med knapper på selve monitoren. Indstillingen gemmes derefter i EEPROM og læses kun når du tænder monitoren.
Du kan altså kun gøre det, hvis du kan leve med at dit program skriver til monitoren, hvorefter du er nød til at slukke/tænde monitoren for at få indstillingerne til at slå i gennem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 09:52 #5
Er det ikke lidt som at opfinde den dybe tallerken en gang til!
Avatar billede microtec Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:04 #6
retaxes >> Hvorfor?
Jeg kender ikke noget software, hvorfra man kan justere f.eks. geometri, gør du?
Ideen er da meget sjov.
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:11 #7
Som du selv er inde på, så kan man justere alle nødvendige ting på monitoren.
Avatar billede microtec Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:32 #8
retaxes >> Ja, men der kunne være smart at kunne gøre det fra et program. Man kunne f.eks. forestille sig at forskellige brugere havde hver sit sæt indstillinger som kunne gemmes sammen med Windows-bruger profilen.
Det kunne også bruges til at teste forskellige indstillinger, eller noget helt andet.

Ideen er god nok, jeg tror bare ikke det kan lade sig gøre :o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. oktober 2001 - 10:44 #9
Jeg kan da også se nogle muligheder i det, der er f.eks. mange der klager over at de ikke kan ændre refreshraten.