Avatar billede sfink Nybegynder
09. september 2001 - 19:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

En opgave vedrørenden fuldmagt

GOKKEN A/S har ansat Torben Nielsen som ny indkøbschef. Ved en skrivelse med omtale og billede er Torben Nielsen introduceret for firmaets forretningsforbindelser.

Fuldmagten lyder bl.a. på, at Torben Nielsen ikke uden særlig tilladelse må købe cykler til en indkøbspris over kr. 5.000,-.

Nielsen køber alligevel en cykel til kr. 7.000,-, men regnskabschefen nægter at betale, hvorimod cykelfirmaet kræver handelen opfyldt.

Hvem får ret? (begrund venligst)
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 19:26 #1
I et IT-forum???
Avatar billede sfink Nybegynder
09. september 2001 - 19:27 #2
please
Avatar billede hojben Novice
09. september 2001 - 19:28 #3
ville TN ikke ha 14 dages fortrydelse?
Avatar billede sfink Nybegynder
09. september 2001 - 19:34 #4
jo, men problemet er at regnskabschefen vil have handelen ophævet, men det vil køber ikke (cykelfirmaet). Hvem har ret?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. september 2001 - 19:38 #5
hvis cykel firmaet (sælger) er gjort opmærksom på TN rettigheder til at handle må handlen gå tilbage.

Men normalt vil man ikke kunne få sådanne købs ordre godkendt, da den skal skrives ind i et økonomi system, hvor systemet burde være programmeret til at ordre over 5000 kr skal godkendes af regnskabschefen.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
09. september 2001 - 19:40 #6
Desuden er 14 dages fortrydelses ret det samme som at lade handlen gå tilbage.
Avatar billede hotpop Novice
09. september 2001 - 20:24 #7
regnskabschefen har ret, da der ALTID er 14 dages returret på varen - ubrugt og i original emballage-
Avatar billede hotpop Novice
09. september 2001 - 20:27 #8
prodic> stop nu for hulen... det er jo fri debat!
Avatar billede jasber Nybegynder
10. september 2001 - 00:23 #9
Det er lidt svært, idet de 8 dages returret der ofte tales om er en service de enkelte butikker yder - Det er kun ved \"fjernkøb\" via postordre eller internet handel, du kan påråbe dig returret.

I alle andre tilfælde skal du kunne påvise særlige fejl eller mangler på produktet, og det er så op til butikken at vælge om de vil bytte vare, give pengene tilbage eller søge at udbedre varen, inden for en rimelig tid.

Jeg tror at GOKKEN A/S \"hænger\" på den cykel...
Avatar billede jasber Nybegynder
10. september 2001 - 00:28 #10
Ellers kan du prøve at stille dit spm på http://www.fs.dk

Som er forbrugerstyrelsen.

;-)
Avatar billede roenving Novice
10. september 2001 - 00:28 #11
Og hvor skulle cykelforhandleren vide fra, at TN har en fuldmagt ??

Til gengæld må de påtage sig en risiko for at acceptere en handel for Gokken udført af TN, så hvis Gokken kan påvise, at cykelhandleren uberettiget har accepteret TN som handlende og cykelhandleren har haft rimelig mulighed for at vide det, så er det cykelhandlerens egen dumhed.

hth
jes
Avatar billede whiteclaw Praktikant
10. september 2001 - 21:55 #12
Jeg har siddet og lavet opgaven til dig. Jeg kan sende den til dig hvis du skriver tilbage.
Avatar billede sfink Nybegynder
10. september 2001 - 21:56 #13
Tak for opgaven whiteclaw. Den er fed. Pointene er dine
Avatar billede hotpop Novice
10. september 2001 - 21:58 #14
og så vil jeg gerne have opgaven også - løsningen skal jo være tilgængelig for alle brugere af eksperten.dk - på forhånd tak :)
Avatar billede hotpop Novice
10. september 2001 - 22:03 #15
ok... hvordan vil whiteclaw maile sfink UDEN at sfink opgiver en mailadresse? Den er ikke på minisite heller... Skal vi have fat i admin eller overreagerer jeg bare?
Avatar billede jes_petersen Nybegynder
10. september 2001 - 22:11 #16
Easy now, hotpop - det eneste \"snyd\" der er med i spillet her er faktisk, at opgaven (endnu) ikke er offentligt tilgængelig - det er jo ikke forbudt at kende hinandens e-mail adresser... Og da det ikke er mere end et kvarter siden, whiteclaw har sendt opgaven til sfink, kan han stadigvæk godt nå at smide den her...
Avatar billede hotpop Novice
10. september 2001 - 22:18 #17
jes> ok - slapper af :)
Avatar billede hotpop Novice
11. september 2001 - 21:45 #18
skal jeg maile admin eller kommer i med svaret?!