Avatar billede Jens B. Thuesen Nybegynder
09. september 2001 - 11:43 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Baggrundslys

Jeg vil gerne have lavet sådan nogle lysstråler der starter fra et punkt bagest i billedet og så kommer fremad og ud til siderne.

Denne beskrivelse hjælper nok ikke så meget, men i kan se det på et billede ved dette link.
http://www.inflames.com/download/graphics/graphics.html
Det er tredje billede fra oven. Det er strålerne der kommer ud bag fra ansigtet jeg gerne vil lave.

Det skal helst laves i PSP, men hvis det kun kan laves i Photoshop, så må det gå an.
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 11:55 #1
Det nemmeste vil være at tegne nogle streger, der starter fra baggrunden og bevæger sig ud i mod kanten af dit billed.
Og så vælge Filter->Blur->Motion Blur og vælge Zoom i dialogboksen.
Så får du lidt af den \"effekt\" du efterlyser.

Så kan du variere stregens tykkelse/farve - så er du der henne af.

Ovenstående gælder til Photoshop, af den simple grund af jeg ikke kender PSP.
Avatar billede callesen Praktikant
09. september 2001 - 12:22 #2
Der er to muligheder i PSP7
Effect -> Illumination -> Sunburst, eller
Effect -> Illumination -> Light
Du skal nok anvende light.
Så skal du bare indstille kanonerne.
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
09. september 2001 - 12:24 #3
Ikke for at nasse på adnres spørgsmål - men KAN det lade sig gøre i Photoshop - hvis ja, så hvordan?? Jeg knder ikke engang PSP :o)
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
09. september 2001 - 12:25 #4
Ups, havde ikke set Prodic´s svar! Prodic - du er grafikgud ;o)
Avatar billede callesen Praktikant
09. september 2001 - 12:32 #5
Jeg kan ikke tælle til tre - du skal anvende Sunburst.
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 12:37 #6
Mosegris.dk->LOL hvis det bare var så vel - men tak for tilliden. :-)

Syntes Callesen skal have pointene, da han kommer med en løsning til PSP som spørgeren helst vil have. Og det endda uden at kunne tælle til 3(tre) ;-)
Avatar billede eightball Nybegynder
09. september 2001 - 12:37 #7
I Photoshop 6.0 kan du bruge: Gradient Tool (G).
Derefter vælger du: Angle Gradient.
I undermenuen, der hvor du kan se de forskellige typer gradients, skulle der gerne være en som hedder: Transparent Stripes. (Dette er princippet)
Når du har valgt den, klikker du på det aflange felt øverst, der hvor du kan se hvordan dit gradient kommer til at se ud.
Så kommer du ind i Gradient Editor. Nederst kan du selv redigere din stregtykkelse, ved at trække/indsætte flere punkter. Du kan også ændre opaciteten og farverne så du får bløde eller hårde overgange. Når du har lavet dit gradient gemmer du det og går du ud på dit billede igen, placerer markøren midt på billedet, holder museknappen nede og trækker ud til en af siderne og slipper.
Der skal nok leges lidt mere med PS6 før dit billede ligner det omtalte. Men så svært ser det dog heller ikke ud.
Avatar billede callesen Praktikant
09. september 2001 - 12:44 #8
prodic>> Det kalder jeg gentlemannship - og så får vi svar i de på hver sin måde bedste programmer.
eightball>> indstillingen af denne effekt er blevet forbedret i PSP7 - det er blevet lettere at lege.
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 12:47 #9
For at udbygge Eightball\'s svar(et godt svar), så kan du Loade Special Effects og derfra vælge den der hedder Soft Strips, som nok giver et bedre resultat.

Men der skal stadigvæk leges for at opnå den \"helt\" rigtige Burst effekt.
Avatar billede callesen Praktikant
09. september 2001 - 12:51 #10
Du skal vel arbejde mindst have to lag - et med bursteffekt og et med \'masken\' i brændpunktet.
Avatar billede eightball Nybegynder
09. september 2001 - 13:03 #11
Ja, Prodic, det er nok nemmere med Soft Strips hvis ikke PS6 lige er ens foretrukne værktøj.
Det ser ud til at burst-effekten alene, kan laves med to transparente lag.
Der er faktisk ret mange muligheder i Gradient Tool (G).
Avatar billede mosegris.dk Nybegynder
09. september 2001 - 13:05 #12
Nå, men det synes jeg nu, Prodic ;o)
Avatar billede prodic Mester
09. september 2001 - 21:48 #13
http://www.phong.com/tutorials/star/

faldt lige over den - den kunne måske bruges. Selvom den går efter nogle af de principper vi tidligere har foreslået.