Avatar billede langeand Nybegynder
08. september 2001 - 12:15 Der er 13 kommentarer

Win2k og ata100

Efter at jeg har opgraderet min computer m. et
ASUS A7V266 bundkort, og en AMD T-bird 1.4 GHz
kan jeg ikke starte win2k mere, computeren skriver noget med unaccessible bootdrive.......

Jeg har hørt at det er fordi win2k ikke selv har drivere til ata100 controlleren!

hvis det er det der er galt, hvordan kan jeg så rette problemet? Helst uden at jeg skal geninstallere det hele igen!

Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 12:20 #1
Har du en diskette med fdisk skulle du prøve med fdisk /mbr, det er det nemmeste!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 12:21 #2
/mbr=MasterBootRecord
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 12:22 #3
Det kan være at du bliver tvunget til en helt ny installation, men i første omgang skal du Loade Setup Default i din bios!
Avatar billede langeand Nybegynder
11. september 2001 - 11:31 #4
Er der ikke en måde hvorpå jeg kan installere, IDE controller driverne til win2k, uden at skulle geninstallere det?

Det skal lige nævnes at jeg også har win98 installeret og at det virke perfekt!
Jeg vil for enhver pris undgå at bruge FDISK for så skal jeg til at geninstallere samtlige ting igen.....
Avatar billede langeand Nybegynder
11. september 2001 - 11:32 #5
Hvad gør fdisk /mbr?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:36 #6
Der sker ikke noget ved at bruge kommandoen fdisk /mbr, det er først når du går ind med fdisk at du kan ødelægge partitionerne.

Du kan i stedet gå ind i win2k i fejlsikret tilstand, tryk på F8 når start af Win2k begynder og vælg Sikker tilstand.
Win2k vil så bruge standard drivere og så har du mulighed for at fjerne gamle drivere og installere nye drivere!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:38 #7
fdisk /mbr reparerer dit master boot spor på C: drevet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. oktober 2001 - 10:57 #8
Har du brugt et 80 leders kabel til din harddisk og er harddisken en ATA100?
Avatar billede langeand Nybegynder
10. oktober 2001 - 10:00 #9
hej, jeg bruger et ATA-100 kabel og min harddisk er ATA-100!!!
Men nu vil jeg bare have slettet win2k partitionen, det gør jeg med partition magic!
jeg skal blot vide hvilke linier i min bootloader jeg skal slette så det kun er Win98 der starter!

Min boot.ini fil ser således ud:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINNT=\"Micosoft Windows 2000 professional\" /fastdetect
C:\\=\"Micosoft Windows\"
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:13 #10
[boot loader]
timeout=5
[operating system]
c:\\=\"Microsoft Windows\"

Husk at lave en backup af boot.ini

Har du brugt NTFS filsystem?
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:15 #11
Husk at lave en backup af boot.ini før du ændrer den!
Avatar billede makse Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:17 #12
Du skal ikke bruge boot.ini filen.
Slet den, og lav en Sys C: fra en Windows 98 bootdisk.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:32 #13
En del nemmere ;o)