Avatar billede codemon Nybegynder
08. september 2001 - 11:19 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

lydadvarsel fra intern speaker

Hvad betyder det når computeren larmer lidt efter den er blevet tændt, fra den interne speaker, jeg har fået fortalt at det er en advarsel og den fortæller hvad der er galt.

Den siger 2 toner høj, dyb lige efter hinanden, lidt som hvis det var en ambulance. Min køler larmer nogen gange lidt, kan det være temperaturen eller fordi den ikke køler nok?
Avatar billede handmade Nybegynder
08. september 2001 - 11:20 #1
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 11:44 #2
Det er bedst at få skiftet den køler hurtigt, ellers har du ingen CPU i weekenden. At den larmer kan betyde at lejet er slidt ned eller som jeg oplevede det forleden, en af vingerne på køleren var faldet af, det giver ubalance og dermed støj!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. september 2001 - 11:45 #3
Check også om den tæller rammen korrekt op, og check dit grafikkort om det sidder rigtigt nede i slottet!
Avatar billede 569687 Nybegynder
09. september 2001 - 14:53 #4
Det er lidt svært at give dig et præcist svar på det med de toner fra den interne speaker, det kommer an på bundkort og fabrikant, men det står måske noget om det, i din manual til bundkortet, ellers prøv fabrikantens hjemmeside :O)

og ja, jeg ville nok oxo skifte den blæser
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. september 2001 - 14:58 #5
Ambulance lyd => Taget fra
http://www.eksperten.dk/spm/10958

Accepteret svar fra gnarf
Point : 500
02/02 2000 13:41:20    En kammerat som jeg hjalp med en Athlon 500 på et K7M havde samme problem.
Løsningen er at gå ind i bios og slå cpu fan hardware monitoring fra.

Eller som der står i Asus\'s faq:

Question:
When I power on the K7M system, it keeps beeping like a siren. What is wrong?

Answer:
The beep indicates hardware monitoring error. Please first make sure the CPU fan connector is correctly plugged into the CPU fan connector, because the CPU fan speed detection is enabled by default BIOS setting; therefore, if no CPU fan is connected to the CPU fan connector, it will beep to warn the users. The CPU fan speed threshold set in the BIOS (with date code 12/29/99 or later) is 4000rpm when a CPU with speed 700MHz or higher is used; otherwise, the threshold is set at 3000rpm. Please check if you are using a CPU fan with proper RPM value on K7M M/B.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2001 - 15:10 #6
Man kunne jo bare klippe ledningen til højtaleren over ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. september 2001 - 15:19 #7
retaxes => fik du din temp måler?
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2001 - 15:23 #8
rkhdk> Ja, det er længe siden nu og det virker rimeligt godt, dog svipser displayet en gang imellem. Tallene bliver ikke vist og så må jeg genstarte et par gange!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. september 2001 - 15:25 #9
retaxes => jeg har samme probz!  det er strøm stikket, der bliver \"løst\".. næste gang det går, så prøv at ryk lidt på stikket!! det hjælper hos mig ;o)
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2001 - 15:32 #10
rkhdk> Ja, det virker som en dårlig forbindelse, selvom jeg er tilbøjelig til at mene at det er et trigger problem.

Jeg har ikke åbnet kabinettet, men skal dog prøve ved lejlighed!

Vi må nok stoppe chatten nu!
Avatar billede rkhdk Nybegynder
09. september 2001 - 15:33 #11
retaxes => du må se at få ICQ eller MSN Messenger ;o) så vi kan droppe det her SPAM!
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. september 2001 - 15:41 #12
icq: 130453264 alaza har tigget og bedt mig om en icq forbindelse, har bare ikke sat mig rigtigt ind i den nu!
Avatar billede codemon Nybegynder
10. september 2001 - 10:23 #13
Tak for gode forslag, med min bios kunne jeg ikke finde beep koderne, men fandt fejlen, det var mit lydkort der var gået løs, efter det er blevet skruet fast er der ikke nogen problemer.

Køleren der larmer er ikke CPU-køleren, men til strømforsyningen, ok det ville også være kedeligt hvis den brændte af, men (end)nu kører det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. september 2001 - 10:28 #14
Tak for pointene ;o)

Hvis blæseren i PSU står af er det ikke en katastrofe, det er værre hvis CPU blæseren står af!

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede handmade Nybegynder
10. september 2001 - 10:49 #15
>codemon, tak for points..
Nb: hvis blæseren går (lejerne får slør og støjer) så kan du let udskifte blæseren med blæseren fra en anden, gammel strømforsyning. Disse blæsere er som regel standard 80 mm blæsermotorer. Selve strømforsyningen fejler som regel intet-det er kun blæsermotoren der bliver slidt op.
Avatar billede retaxes Nybegynder
10. september 2001 - 10:55 #16
Og så kan jeg tilføje, at hvis en vinge brækker af vil den også støje pga. ubalance! Det vil belaste lejerne yderligt!