Avatar billede jens Nybegynder
21. maj 1999 - 16:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan gør man et farvefoto til sort/hvid

Jeg har et billede der er i farver. Jeg ønsker at pille farven ud af billedet sådan at jeg får et sort/hvid foto.

Hvordan gør man det ?
Avatar billede theartist Nybegynder
21. maj 1999 - 16:25 #1
Du går op i image/mode/grayscale, så skulle den være klaret
Avatar billede carsten Nybegynder
21. maj 1999 - 16:28 #2
Vælg Image -> Mode -> Grayscale
Avatar billede hede Nybegynder
21. maj 1999 - 16:49 #3
Hej Jens.
De to første svar du har fået, er i teorien gode nok, men der er en ting de glemt: Hvis du bare laver det om til grayscale, får du et problem hvis du gerne stadig vil have dit billed som RGB(Skærmfarver) eller CMYK(Trykfarver). SÅ det du gør er følgende: Image > Adjust > DESATURATE. Fordelen ved dette er også at du kan vælge et enkelt layer, istedet for at det hele bliver grayscale. Håber jeg gjorde mig forståelig :-).
Avatar billede henningo Nybegynder
21. maj 1999 - 17:03 #4
Hej Jens!
Ovenstående er husmandsløsninger! Den bedste måde at gøre det på er flg:
Vælg Image->mode->LAB-color.
Gå derefter til "channels", og vælg "lightness". Først herefter går du i image->mode->grayscale. Ved dialogboxen siger du OK til "discard other channels". Denne fremgangsmåde giver den bedste kontrastvirkning og mindst kornethed.
Avatar billede jens Nybegynder
21. maj 1999 - 17:19 #5
Hej alle sammen !

Det er sgi overvældende med alle disse forslag. I får en stor TAK for jeres hjælp :-))

MVH
Jens