Avatar billede mick Nybegynder
26. januar 2000 - 20:46 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Er der nogle som bruger OS/2

Ikke for at provokere nogle altså!. Men er der virkelig nogle som stadig bruger OS/2 og hvorfor?
Avatar billede runee Nybegynder
26. januar 2000 - 21:10 #1
Jepper det er der faktisk. OS/2 er ikke, og har aldrig været, særlig udbredt på det private marked, men eksisterer stadig i stor stil især i banker/sparekasser og det offentlige. Grunden til dette er at OS/2 på mange punkter, især i flerbrugerspørgsmål og stabilitet, er Windows 95/98/NT overlegent. Grunden til at det aldrig slog igennem i den private sektor, er at GUI'en (Brugergrænsefladen) er, mildt sagt, temmelig rodet og uoverskuelig. Dette gælder også for de fleste API'er (Application Programming Interface) til OS'et. Det var for svært at bruge for den almindelige bruger, og for svært at programmere til. Derfor slog det aldrig igennem. (Og pas nu på du ikke kommer til at starte den evindelige religionskrig her også ;) der er stadig mange OS/2 tilhængere derude, jeg ved det for jeg arbejder sammen med dem ;)
Avatar billede kbu Nybegynder
26. januar 2000 - 23:19 #2
Ja det er der da. Grunden er den samme som nævnes af runee (stabilitet). Med hensyn til GUI'en er det dog bare en vanesag. Jeg synes stadig det er alle MS Windows-OS'er overlegent. Jeg kender dog ikke Windows 2000 i enkeltheder.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2000 - 23:56 #3
Jep!
Men det har set bedre ud, selvom brugerantallet atter ser ud til at være stabiliseret (Der har været stor flugt til BeOS og Linux)
Warp 3, blev modtaget rimeligt godt af private brugere, men efter 4 mio solgte licenser, smed IBM håndklædet i ringen og begyndte pludselig at distribuere Win95 istedet, der ellers
havde været noget af en fuser.Det bruges steder, hvor der kræves stor stabilitet ex i banker og kraftværker (har hørt at en
del atomkraftværker også står på listen).Her i landet er tendensen: at migrere til NT, mens det faktisk er modsat mange andre steder i verden.
Udover stabiliteten er den objektorienterede brugergrænseflade et andet stærkt punkt. Det kan tage et stykke tid, før man har lært den at kende, især hvis man kommer fra et funktionsorienteret system som ex: Windows. Men så er man også, som regl, fortabt!
Der er ikke det samme API-roderi som med Windows, der har  Win32 (WinNT/W2K), Win32c (Win9x) og Win32h (WinCE), ellers er Windows og OS/2 API'et meget lig hinanden. Derimod er der stort set ikke nogen tegn-og-fortæl programmeringsværktøjer til OS/2, hvilket man ret tidligt fik bakset sammen til Windows.
Det er en af de hurtigste Java-platforme, har Win3x support og der er Win9x support på vej fra private initiativtagere.

Jeg bruger systemet pga stabiliteten og den objektorienterede brugergrænseflade, der føles levende og ikke steril som visse andre. Derudover bliver man ikke behandlet som et
vuggestuebarn af systemet...systemet søger kun efter ny hardware når du beder om det..der er ikke irriterende guider over det hele. Det er i det hele taget et mere spændende system!
Man kan næsten kalde det en mellemting imellem MS-Windows og Linux.
Avatar billede mick Nybegynder
27. januar 2000 - 08:00 #4
>> OK, jeg blev faktisk lidt klogere. Mener jeg kan huske at de engang delte OS/2 gratis ud, hos FONA (Sikkert 6-7 år siden). Passer dette?. Er systemet frit tilgængeligt idag, eller må man betale for det?
Avatar billede runee Nybegynder
27. januar 2000 - 09:18 #5
Så vidt jeg ved koster OS/2 stadig penge. Mht til KBU og flywheel...Tag endelig ikke fejl, Jeg holder også meget af OS/2, jeg supporterer det dagligt. Én af de bedste ting ved OS/2 er muligheden for at pille, rode og rage så meget som du har lyst til. (Og kan du ikke finde hvad du leder efter er der altid en INI fil gemt et-eller-andet sted ;). Jeg er dog uenig i sysnpunktet om at det blot er en vanesag med OS/2's GUI. Det er, desværre, noget af det mest inkonsistente der er lavet. Så foretrækker jeg dog det lidt mere "sterile" hvor at du hele systemet igennem kan regne med at dine tastetryk gælder for det samme, at opbygningen af vinduerne er ens osv. OS/2's GUI bærer desværre præg af dårlig koordination/samarbejde fra designernes/programmørenes side. Men er man type der enten ikke tager sig af den slags ting (Det gør jeg, desværre(?)) eller typen der ikke kender så meget til computer, og derfor har brug for en meget intuitiv brugerflade, Jamen så gå på! OS/2 ér et dejligt og stabilt OS...Og der bliver stadig produeret meget software på det både fra IBM's side, men da også fra mange af de andre store software huse.
Avatar billede runee Nybegynder
27. januar 2000 - 09:20 #6
Uops...Eller der NETOP kender noget til computer og derfor IKKE har brug for en intuitiv brugerflade.....
Avatar billede mick Nybegynder
27. januar 2000 - 13:07 #7
Hvor får jeg skaffet OS/2?, jeg må vel næsten prøve det!! - Erdet muligt at instalere det som 2. OS sammen med WIN98?
Avatar billede runee Nybegynder
27. januar 2000 - 13:16 #8
Os/2 kan du købe.....Prøv evt. at ringe til IBM Danmark på 4523 3000 og spørg efter salgsafd. Ja, du kan sagtens bruge de to OS'er sammen. OS/2 er "født" med en rigtig god boot-manager, der kan håndtere den sag for dig.
Avatar billede Slettet bruger
27. januar 2000 - 13:46 #9
Hmmm...synes ikke at GUI'en er mere inkonsistent end de fleste andre...der vil altid være programmører eller programmeringsværktøjer der går deres egne veje!

MHT det at købe OS/2 så prøv ex hos http://www.berggreen.dk

og OS/2 Bootmanager er kanon.....

Der er bare et problem med W2K, der mener at det er dens livsmission at fjerne korrupt data på FAT-partitioner og derfor sletter alt på BM-partitionen ved hver boot!

Hvis en OO-GUI rykker er BeOS også værk at kaste et stykke blik på!
Avatar billede mick Nybegynder
29. januar 2000 - 17:11 #10
OK - nok for denne gang. runee og flywheel får 1 point hver!!!! - Velkommen til top-10 for kategorien.
Avatar billede dktworld Nybegynder
26. september 2000 - 22:26 #11
Jeg bruger ikke OS/2, men jeg har det...

Jeg har også tænkt mig at prøve det, næste gang min computer går ned, og jeg skal installere forfra...
Avatar billede toranaga Nybegynder
28. september 2001 - 11:29 #12
Jeg syntes OS/2 er noget gammelt lort! Og det er bestemt ikke mere stabilt end NT/2000. Jeg ved det, for jeg bruger begge dele på arbejdet.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2001 - 11:53 #13
Og jeg synes at NT/2000 er noget gammelt lort, har en bedre erfaring med hensyn til stabilitet med både OS/2 og eCS....det bedste er dog at man hverken bliver klaustofobisk af brugergrænsefladen eller føler sig dum hvert femte sekund.

Vidste du forresten at NT faktisk er en slægtning til OS/2. NT blev designet som en 32-bit OS/2 Server (OS/2 NT Server 3.0 er at af de navne systemet et kort øjeblik havde klistret på sig) og er dermed ældre end den OS/2 vi nu roder rundt med....skægt ikke :o)

Live long and prosper...