Avatar billede mkj Nybegynder
04. september 2001 - 17:52 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

CMOS checksum error

Der er gået et eller andet grueligt galt på min PC.
Når jeg tænder for den, så skriver den kort efter opstart: \"CMOS checksum error\".

Herefter kan jeg vælge at trykke F1 for at fortsætte, hvilket bringer den frem til at bede mig indstille tid og dato, hvorefter den starter op i 16 farver og en opløsning på 640x480, idet den melder at mit grafikkort er i konflikt med en anden enhed.
Når jeg åbner enhedshåndtering, er stort hver eneste enhed enten i konflikt eller mangler drivere.

Mig bekendt er der ikke pillet ved PC\'en.

Hvad er gået galt ?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2001 - 17:55 #1
dårligt Bios batteri. Det batteri der holder liv i din BIOS er dødt.

Hvor gammel er maskinen?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2001 - 17:58 #2
Bios batteriet er i nyere maskiner et lille fladt sølvfarvet celle batteri der er let at udskifte, på ældre maskiner er det loddet i motherboardet og skal skiftes af en med forstand på det, hvis et nyt batteri kan skaffes.
Avatar billede mkj Nybegynder
04. september 2001 - 21:33 #3
Det lyder som et temmelig godt bud. Jeg har på det seneste haft problemer med at mit ur har tabt tid, når pc\'en har været slukket.

Et tillægsspørgsmål:
Jeg har gennem de seneste 3-4 måneder slukket pc\'en ved strømafbryderen (for derved at kunne slukke printer, scanner osv på samme tid). Tærer det ekstra på Bios batteriet ?
Avatar billede mkj Nybegynder
04. september 2001 - 21:35 #4
Maskinen er iøvrigt 4 år gammel.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
04. september 2001 - 22:47 #5
Ekstra eksternt udstyr tærer ikke på batteriet, opstart og nedluk gør heller ikke.

Bios batterier har en levetid på 4 til 10 år. Min gamle 386 køre stadig på sit originale BIOS batteri.