Avatar billede pormic Nybegynder
26. januar 2000 - 10:51 Der er 13 kommentarer og
7 løsninger

Er det pengene værd ???

Jeg overvejer at købe Adobe Photoshop, men er det pengene værd? Er det let at gå til?

På forhånd tak for hjælpen :o)
Avatar billede silas Nybegynder
26. januar 2000 - 10:55 #1
jeg ville klart sige nej...

jeg syntes at psp5+eyecandy er et mindst lige så godt alternativ, og meget billigere...

psp er let at gå til, det ville jeg ikke mene photoshop er.
Avatar billede fumes Nybegynder
26. januar 2000 - 11:03 #2
Photoshop har dog den fordel at den arbejder i layers, hvilket giver dig en bedre mulighed for at få billeder til at se smartere ud.

Det er dog ret svært at sætte sig ind i - men skal have en stor del tålmodighed....
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
26. januar 2000 - 11:10 #3
Men PSP 6 har også layers...
Avatar billede fumes Nybegynder
26. januar 2000 - 11:18 #4
Oki, har ikke roden med version 6...

Men det synes jeg ihvertfald var den helt klare forskel på de 2 - det skal dog også siges at Photoshop har den ulempe at det er vanvittigt besværligt at tegne frihåndstegning - det klarer PSP bedre - min mening er at photoshop har sine styrker på billedbehandling...
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
26. januar 2000 - 11:19 #5
Meen der er jo en grund til 99% af alle proffe designere og ligende bruger photoshop fremfor psp, men for helt nybegyndere er psp et fint bud
Avatar billede dkkarpen Nybegynder
26. januar 2000 - 11:23 #6
127144146281>Ja konservative arbejdsmetoder. Mit gæt er at PSP om få år står meget stærkere på markedet end nu.
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
26. januar 2000 - 11:56 #7
sikkert men ps har stadig flere ting at byde på end psp har (ps mangler dog vector, men der er der jo illustrater)
Avatar billede joch Nybegynder
26. januar 2000 - 12:01 #8
Jeg kan kun anbefale at bruge Photoshop 5.5. Det er et særdeles godt produkt der giver dig et kreativt skub.

Du må dog ikke forveksle det med et tegneprogram. Brug Adobe Illustrator til at opbygge dine figurer!
Avatar billede stroehm Nybegynder
26. januar 2000 - 12:02 #9
Det fede ved Photoshop er at det er accepteret i den grafiske branche og i webverdenen så skal man søge et arb. en dag, er Photoshop klart at foretrække.
(Du har også muligheden for at blive certificeret!(mange virksomheder vælger idag at suplere MS-Office pakken med Adobe Publishing Collection)).
Med værktøjer som : Homesite 4.5 + Photoshop 5.5 + Flash 4.0 - kan du nok producere det meste indhold til webbet og cd-romerne - er flash ikke tilstrækkeligt tegne program må du have Illustrator, da dette også giver muligheden for at snakke med alverdens programmer også på tværs af platforme!
Skal du derimod publishe dropper du pagemaker fra adobe collection og finder QuarkXpress frem. Men det var et lille side spring.
Photoshop holder!
PS*Der findes også et temmeligt vildt grafik/bitmap program som heder Canvas 7.0 - og skulle ifølge rygter være ret fedt og det skulle kunne en del ting vi ikke er vant til i Photoshop, Paintshop, Photoimpact !
Avatar billede cybles Nybegynder
26. januar 2000 - 12:26 #10
Hej Pormic

Paint Shop Pro er et ganske udemærket program til at starte med og når du selv føler, at du kan udnytte alle funktioner heri, er det ganske naturligt at gå videre med Photoshop.

Første gang jeg så Photoshop virkede det bare på mig som var det Paint Shop Pro på steorider.
Avatar billede prodic Mester
26. januar 2000 - 13:25 #11
Photoshop har helt klart nogle fordele fremfor PSP.

Hvis man er førstegangsbruger af PS, så JA det kan virke uoverskueligt. Gudskelov følger der jo en manual med(Gad vide om jeg er den eneste i verden der nogensinde har læst den!), og i manualen får man mange hints og tips, og på nettet er der jo steder hvor man kan hente tutorials hvor man også kan lære en hel del!

Men hvis man derimod har arbejdet en del med PSP, er springet ikke det helt store ved skiftet til PS. Man undrer sig bare over hvorfor man nogensinde har leget med PSP.

Der findes desuden kanaler på MiRC :
#Photoshop - Engelsk
#Photoshop.dk - sjovt nok dansk
#Photoshop.no - norsk

Det er man kan hente tips og tricks fra de hårde drenge og piger til PS. Fuldtidsprofferne altså.

Meget kort sagt : PS er klart at foretrække.
Avatar billede silas Nybegynder
26. januar 2000 - 13:53 #12
jeg har 2 gange prøvet at konvertere mig til ps, men har ikke rigtigt fundet nogle fordele ved det. Det eneste jeg savner er dens fritlægnings funktioner...Men som sagt, hvis du kommer og siger at du fortrækker psp så er der nok mange der vil se meget skævt til dig...
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. januar 2000 - 14:06 #13
I bund og grund er valget mellem photoshop og psp i forbindelse med produktion af webgrafik og lign. skærmgrafik, i stor grad et spørgsmål om religion, på samme måde som Netscape og Microsoft. Nogen kan lide det ene nogen kan lide det andet. Årsagen til at photoshop er så stor en spiller på det proffesionelle marked i dag skyldes den simple grund at programmet har en væsentlig længere historie bag sig end psp.

Personligt foretrækker jeg Photoshop, netop fordi som tidligere nævnt, så er det dette program der kigges efter på referencerne når du skal søge job, som grafiker. En anden fordel ved Photoshop, som jeg ser det er at brugerfladen er stort set ens med alle andre adobe produkter hvilket gør at skal jeg fedte rundt med video i after effects eller illustration i illustrator, så betyder de samme ikoner osse det samme og menuer befinder sig stort set de samme steder, med næsten det samme indhold og funktioner. (så vidt det er muligt selvfølgelig)

Altså, planlægger du en større investering, så køb photoshop, er det kun til leg' og underholdning så køb psp :-)

En god regel inden for næsten alle handler. Du får hvad du betaler for. :-)
Avatar billede cybles Nybegynder
26. januar 2000 - 14:40 #14
Hej Osaka_San

Lang tid siden Osaka_San :-) håber det går godt. Nå dette var bare lige en lille hilsen fra Nordpolen.

De bedste hilsner
Anders G Ratzow
Avatar billede osaka_san Nybegynder
26. januar 2000 - 14:45 #15
hehe  - Hejsa Anders ! :-) ja, det er lang tid siden. Går det godt deroppe i kulden?

Nå nu skal dette jo ikke lige pludselig gå over og blive kaffeslaberas, så man må jo hellere skrive noget fornuftigt.

Photoshop Styrer *hihi*

Gang i den fra Oscar
Avatar billede cybles Nybegynder
26. januar 2000 - 15:16 #16

Hi igen Osaka

Ja det går fint heroppe, vi har fået et par meter sne, så det meste af min fritid går med at køre snescotter, der er ikke noget som at komme fyrende med 100 km/t over en bjergkam :-)

De bedste hilsner
Anders G Ratzow
Avatar billede silberbauer Nybegynder
26. januar 2000 - 18:31 #17
YES! Photoshop er det fedeste, absolut. PSP kan IKKE konkurrere på nogen måde. Tro mig - jeg har arbejdet med Photoshop siden version 3 og det rykker for vildt.
Avatar billede cyberesben Nybegynder
26. januar 2000 - 23:48 #18
Svar på dine spørgsmål:

1: Ja! (der er ingen tvivl, det er det)
2: Ikke for en totalt computer pade, men det er da ikke så svært at det er umuligt. Så snart du kommer i gang er det ret nemt!
Avatar billede goofy Nybegynder
27. januar 2000 - 00:28 #19
1. Ja Photoshop er pengene værd - hvis du skal bruge et billedbehandlingsprogram hel- eller halvprofessionelt. Hvis du skal bruge et program til lejlighedsvis leg med billeder/fotos mm. så prøv først med en shareware version af Paint Shop Pro. Den kan du prøve gratis i 30 dage. Hvis dette program opfylder dine ønsker, kan det købes for noget, der ligner 10-15% af Photoshops pris.  Gå ind på http://tucows.inet.tele.dk/
Vælg styresystem (f.eks. Windows 95/98)
Vælg "Image Editors" under "Multimedia Tools". Kig nedover siden til du kommer til Paint Shop Pro 6.0 - her kan du se at den p.t. koster 99 dollars. Men som sagt kan du prøve det gratis i 30 dage.

2. Ja Photoshop er forholdsvis nemt at gå til til - men programmet kan tusind ting, så det tager lang tid via kursus/erfaring/konkrete opgaver at få overblik over mulighederne. Men det er da f.eks. lige så nemt at starte på som f.eks. Paint Shop Pro.
Og som "stroehm" er lidt inde på: Har man erfaring med, eller planlægger at skulle anvende andre grafiske programmer i Adobe familien er det da en fordel, at navigation, ikoner og den øvrige begrebsverden er rimeligt ensartet i programmerne.

Jeg bruger selv Photoshop-pakken når der skal arbejdes med stor nøjagtighed, i mange lag, bruges avancerede filtre, laves GIF'er mm. Og Paint Shop Pro i fb. med masse-opgaver. PSP har f.eks. en glimrende katalog/album-funktion. Og PSP's "Batch Conversion" er en rigtig god opfindelse.
Good Luck.
Goofy
Avatar billede pormic Nybegynder
27. januar 2000 - 10:49 #20
Tak skal i have alle sammen :o)

Jeg tror at jeg prøver Photoshop...

I må deles om pointne