Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:04 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Sikkerhedskopiering

Er det sikkerhedskopieringsværktøj der ligger i 98\'eren noget værd. Dvs. kan jeg med fordel bruger andre. Hvor meget af OS kan det betale sig at sikkerhedskopirere, så man slipper uden om edt helt store geninstallerings helvede hvis noget kikser (updateringer og i den dur)
Avatar billede jhol00 Nybegynder
03. september 2001 - 22:10 #1
Det er svært at slippe for geninstalleringshelvedet, hvis du benytter normale backupprogrammer - der er nemlig problemer med at lade programmerne overskrive systemfiler m.v.

Den bedste løsning med almindelig backup er at tage backup af normale data, og så desværre installere OS og programmer igen, hvis det går galt.

Ellers kan du eventuelt anskaffe noget som Norton Ghost, hvor du kan lave et image af din disk - for eksempel på en nyinstalleret maskine, så du har alle programmerne klar igen, hvis det går galt.

Der er andre værktøjer end Ghost, der kan det samme, men kender dem ikke!
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:14 #2
Er der muligt kun at ghoste dele af disken og hvis jeg f.eks ghoster c:\\windows for jeg så hele reg. basen, alle drivere og opdateringer med + hvad der ellers måtte være relevant?
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 22:15 #3
Jeg kan kun være enig med jhol00: Norton Ghost!
Men du skal lige have en harddisk til din imagefil. Men med det værktøj tager det bare 10 min at genskabe et fuldt fungerende system (der er lig med det, du tog kopi af).
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 22:16 #4
Nej, det er alt eller intet.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:19 #5
Hvis nu jeg ønskede bare at tage det meste relevante ud på en eller flere cd\'er. Altså dokumenter, zippede downloads og OS incl. alt det tykke. Pointen var at lægge skiverne op på hylden og så lige meget hvad fanden der skete med \"dyret\" kunne jeg lave en ren minimums msakine der kunne køre uden skulle til at hente drivere, updates og lign. Hvad ville så anbefales?
Avatar billede jhol00 Nybegynder
03. september 2001 - 22:20 #6
Uh, ja - i de ældre versioner af Ghost smadrer man hele disken, når man reetablerer den - alle partitioner incl. Jeg ved med de nye versioner, måske de er bedre.

Jeg mener nu, at man sagtens kan ghoste til et CD-R drev  - hvis du lige har et...
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 22:23 #7
Hvis din harddisks indhold fylder mere end en CD-ROM skal du \"spanne\" - dvs dele op på flere skiver; Ghost supporterer dette, men det har jeg ikke prøvet.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:23 #8
Jo jo da, ud over dokumeneter og de verse vigtige slibrige billeder, hvilke biblioteke ville du så anbefale at ghoste? (Kan man med vindows bibliotek alene genskabe noget der er brugbart)
Avatar billede jhol00 Nybegynder
03. september 2001 - 22:27 #9
Jamen hvis det skal være på den _rigtige_ (?) måde, bør du installere helt forfra med alle de programmer, du bruger. Herefter laver du så et ghostimage af hele din disk!

Du skal så bruge et normalt backupprogram til data (slibrige billeder???) m.v. Det er det letteste.

Hvis du laver et image med alt muligt skrammel installeret, er skramlet der jo også næste gang, du installerer... - men det er klart nok op til dig!
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:32 #10
Jeg har ikke noget imod at skulle geninstallere programmerne. Det er hele opstæningen af internet/mailsystem/drivere og alt det høvl jeg håbede på at slippe for
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 22:41 #11
Holdt lige engang: Hvis du vil ghoste direkte ud på CD-ROM hvorfor så ikke bare tage en fuld kopi?
Du skal jo ellers kopiere div. biblioteker ud for sig. Spar dog det besvær op kopier hele molevitten.
Men du skal som nævnt af jhol00 have et brugbart grundlag. I værste fald geninstallering nu; men derefter kan du læne dig tilbage og roligt eksperimentere uden risiko for et kæmpe restaureringsarbejde.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:46 #12
Lad mig lige koge spørgsmålet ned....hvor meget skal jeg suge ud for at en basis windows opstætni med internet/mail/brugere/dokumeneter(dem kan jeg selv finde)
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 22:48 #13
Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden. Du skal bare kopiere det hele.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. september 2001 - 22:50 #14
Jamen jeg er ikke intereseret i at bruge tid og kræfter på at brænde inst. spil, små åndsvage flashfiilm og alt det andet skidt der samler sig i krogene. Hvis bare jeg skal have basis kan jeg så få det ved at kopiere mit gamle windows bib. ind oven i det havarerede
Avatar billede yogibear Nybegynder
03. september 2001 - 22:54 #15
Det du har på din harddisk bliver kopieret; er der dermed noget du ikke vil have kopieret må du slette det forinden.
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
04. september 2001 - 06:16 #16
Microsoft har et sikkerhedskopieringsprogram liggende på sin installations CD. Det er et lidt ældre program fra Seagate og ligger under \"add-ons\". Da kan man selv bestemme hvad man vil kopiere og man kan bruge forskellige medier som harddisk ,CD-ROM eller fil(ekstra partition, hvis man kun har en harddisk). Har brugt det flere gange efter en nyinstallation uden problemer. Den gendanner også registreringsdatabsen, hvis man beder pænt.
Avatar billede formula-1.dk Nybegynder
03. oktober 2001 - 17:22 #17
Køber Norton Gost 2001, håber det dutter. Undskyld den lange svar-tid. Tak for hjælpen