Avatar billede jhol00 Nybegynder
02. september 2001 - 12:49 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

MS ISA server 2000

Jeg har installeret en Windows 200 Small Business Server i et netværk med både PCer og MACer. Det er meningen, at serveren primært skal benyttes til firewalle, samt en række interne opgaver.

Problemet ligger så i at få konfigureret ISA server (Internet Security and Acceleration) korrekt. Der er to netkort i maskinen, hvor det ene er til LAN og det andet er til en router (Internettet). Al internettrafik skal dermed gå igennem serveren. MEN hvordan får jeg sat ISA server på til at lade for eksempel POP3 og SMTP mail komme igennem til de enkelte klienters maskiner? De har forskellige steder, hvor de checker deres mail, og det skal stadig gerne virke.

Derudover render jeg ind i, at MAC maskinerne har problemer med at benytte firewall/proxyen, idet man hele tiden skal afgive passwords for at de internetsider.

Any suggestions?
Avatar billede jhol00 Nybegynder
06. september 2001 - 15:33 #1
Er der virkelig ingen rigtige nørder herinde???
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2001 - 16:19 #2
Jo der er personer som godt kan klare den opgave, men det er noget af en opgave at skulle igennem.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
06. september 2001 - 16:20 #3
sikkert - man kunne jo starte fra en ende af. Tænk på, at jeg jo er helt ny herinde - har da ikke råd til at fyre alle de point af med det samme - så nu sparer jeg sammen....
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2001 - 16:54 #4
Har du tsweb på din server?
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 08:58 #5
tsweb??? Nej, det tror jeg ikke.

Den skal bruges som firewall/proxy (ISA server)
Webserver (IIS)
Mailserver (Exchange)
+ det løse...
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 09:05 #6
Det ville være nemmere at hjælpe hvis du havde det installeret.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 09:06 #7
Ok, men hvad er det, hvad gør det, og er det en den af w2k SBS - vi ønsker nemlig ikke at have trediepartssoftware installeret.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 09:16 #8
TSweb er ikke trejeparts software, det er microsofts eget, som er en tilføjelse til terminalserver, Er freeware og kan downloades fra Microsofts hjemmeside, eller via www.expertftp.subnet.dk,
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 09:19 #9
Kigger på det - tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 09:34 #10
Har du tjekket Microsofts hjemmeside omrking isa serveren der er en masse gode hint og demonstrationer.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 09:37 #11
Ja - jeg har rodet rundt i jeg ved ikke hvor længe - men har desværre ikke altid mulighed for at \"lege\" med serveren, idet jeg er løst tilknyttet firmaet, og alt gerne skal foregå udenfor arbejdstiden - så jeg har efterhånden en god liste, jeg skal have afprøvet. Desuden har jeg bestilt \"Administrators Companion for Win2000 Server\". Den skulle vist tænde lyset for mig...
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 11:27 #12
http://www.microsoft.com/ISAServer/ her er udgangspunktet på microsofts hjemmeside. Jeg kan også godt se at du ikke kan installere andre ting på serveren, når dit forhod til firmaet er som du beskriver. Du nævner at det er i forbindelse med Small Business Server 2000 , den har da et glimrende wizar, som kan guide dig igennem , der placerer sig under selve startmenuen. Har du kikke i den.

Endvider kunne du da få gavn af tsweb, hvis du skal sidde hjemmefra og lave noget på serveren for firmaet.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 11:30 #13
Ja - der er fine wizards, men det løser ikke vores MAC problem. Og selvom jeg tillader mailchecks, kommer der ikke noget igennem - men jeg skal arbejder dernede i weekenden, så jeg prøver naturligvis lige igen....
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2001 - 11:32 #14
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 12:58 #15
tak - kigger også på den, men det er trods alt ikke enterprise versionen, jeg ligger inde med - hvis der altså er en forskel...
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 23:14 #16
Nå, har selv løst MAC problemet - de kan ikke hitte ud af at snakke rigtigt med ISA serveren, så man skal sætte internetadgangen op, så den tillader alle forespørgsler fra lokalnettet - så kommer de igennem. Så mangler jeg bare mailchecksystemet - men har et par idéer, der skal afprøves i weekenden (inkluderer udkast fra 4. sal, hvis de første ikke virker)...
Avatar billede frederik_larsen Nybegynder
17. maj 2002 - 09:14 #17
Jeg har lige præcis p.t samme problem, så kunne du ikke hjælpe mig lidt?? Eller har en anden lyst til at hjælpe mig, jeg har Tsweb installeret... Terminal Server..