Avatar billede jbengtssonjensen Nybegynder
01. september 2001 - 02:59 Der er 5 kommentarer

ATA/100 og kopieringsproblemer

Hej,
Jeg har netop indkøbt en 40 GB IBM ATA/100 disk, men har store problemer med at få skidtet til at køre stabilt. Disken sidder på den primære ATA/100 controller på mit ASUS 77V133 bundkort. På den sekundære ATA/100 sidder en 20 GB IBM Harddisk. Jeg kører Windows 2000, hvilket virker fint.

Mit problem er, at jeg får fejl ved kopiering af data mellem de to ATA/100 diske (fra den primære til den sekundære og vice versa). I nogle tilfælde booter pc\'en spontant ved kopiering, hvilket resulterer i tab af filer (i nogle tilfælde). I andre tilfælde er de kopierede filer korrumperede, og kan ikke læses.

Ved opstart får jeg et mærkeligt navn på den primære IBM disk - i billedet hvor devices på ATA/100 controlleren opremses står der for min primære disk følgende: D0 IC35L040AVER07-0 LBA Ultra DMA 5

Altså ikke noget med fx. IBM-40gb etc. som der kunne forventes at stå i navnefeltet.

Er der nogen der kan nikke genkendende til problemet? Kan det være en fejl på disken (der er ingen problemer så længe, jeg ikke kopierer data diskene imellem)?
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. september 2001 - 09:56 #1
Har du sat Controllerkablerne i den rigtige rækkefølge?
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. september 2001 - 10:36 #2
jbentssonjensen:> Er det når du kopierer store filer, eller er det også små filer? Jeg mener at der var nogle problemer med VIA 686 Southbridge når man kopierede filer over 100mb...
Har du nyeste bios til dit bundkort?http://cgi.asus.com.tw/cgi-bin/dl.asp? filename=mb/socka/kt133a/a7v133/avu1005a.zip Nyeste VIA 4-in-1? http://www.pc-files.dk/files/4in1432v.zip
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
01. september 2001 - 10:36 #3
Avatar billede jj2 Nybegynder
01. september 2001 - 19:22 #4
>>jbengtssonjensen

Prøv evt. følgende:

1. -Check jumper-settings på begge HDD. -De skal begge være sat til Master.
-Fjern evt. jumper på cable-select.
-Prøv autodetect i bios.

2. -Skift mellem LBA- & CHS-adressering i bios for at undersøge om det gør nogen forskel.

3. -Kør scandisk fra start-disk i drive-A så du er sikker på at den fri plads er regristreret korrekt?
  -Det har enkelte gange været årsag til kopierings-problemer på mine HDD.
Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede jbengtssonjensen Nybegynder
02. september 2001 - 00:03 #5
Mange tak for de mange gode råd - BIOS og drivers er opdateret til seneste, og kabler og jumpere sidder korrekt. Jeg har tidligere haft problemer med kopiering af store filer, men problemet her er med al kopiering. Jumpers er på begge diske sat til master, og diskene kan kun \"autodetect\'es\" da det er det eneste understøttede i min BIOS for ATA/100 controlleren

Jeg prøver at bytte disken

Tak for hjælpen