Avatar billede charon_dk Nybegynder
01. september 2001 - 02:51 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

SMART Failure Predicted...

Nogle gange når jeg booter min PC\'er får jeg følgende fejl når BIOS\'en detecter IDE enhederne:

SMART Failure Predicted on Secondary Master: IC35L060AVER07-0
WARNING: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.

Hard disken er en IBM Deskstar 60GXP 60GB 7200 RPM og er kun nogle måneder gammel. Jeg har prøvet at lægge en ny boot record ind på drevet med kommandoen fdisk /mbr og ryddet op på hard disken med Disk Defragmenter, men advarslen dukker stadig væk op.
Hard disken virker udemærket(ser det ud til), da jeg både kan læse og skrive til den. Kan det måske være en virus eller er hard disken ved at ryge sig en tur.
Håber der er nogen der kan hjælpe mig da jeg har omkring 40GB installeret, som jeg ikke er interesseret i at miste.
Avatar billede carsten_lusk Nybegynder
01. september 2001 - 03:08 #1
du kan slå SMART fra i bios...
normalt er den slået fra, fordi den tager en smule i diskperformance, men du kan hente et kanon godt test program fra IBM, den scanner harddisken og fortæller om evt. fejl på drevet
(dm2000.exe)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
01. september 2001 - 05:17 #2
du skal tage kontakt til ibm og spørge dem hvordan du skal forholde dig. - de udskifter disken gratis.

du skal ikke slå SMART fra - grunden til at denne funktion advarer dig er jo netop at der er ved at opstå et problem med din disk.

Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. september 2001 - 10:00 #3
jelzin101> Det er korrekt

charon_dk> Er det ikke mange point for et simpelt spørgsmål?

/per
Avatar billede makse Nybegynder
01. september 2001 - 10:58 #4
Programmet hedder Drive Fitness Test.
Link: http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm

Den giver dig en fejlkode, som du kan give videre til IBM eller forhandleren.
Avatar billede charon_dk Nybegynder
16. oktober 2001 - 13:06 #5
Ups, jeg havde fuldstændig glemt dette spørgsmål. Men en komplet formatering af begge mine hardiske har åbenbart løst problemet. De programmer I nævner kunne ikke finde nogle fejl eller problemer med harddisken, men alligevel deler jeg pointene mellem os p.g.a. ventetiden.