Avatar billede Rikke.B Praktikant
Oprettet i dag kl. 10:47 Der er 11 kommentarer

VHS afspiller - ingen signal

Hej alle derude. 👋
Jeg håber, at der er en der evt. kan hjælpe mig med mit spørgsmål. Jeg er ved at hjælpe min morfar med at få hans gamle vhs afspiller til at virke, da han har mange bånd han gerne vil gense. Jeg har købt en konverter i elgiganten til scar stik og et hdmi stik,  og jf. sælgeren i elgiganten skulle jeg:
1. Sætte strøm til vhs afspilleren.
2. Sætte scarstik i og finde den anden ende med konverteren.
3. Sætte strøm til konverteren.
4. Forbinde konverteren med fjernsynet via hdmi stik.
Jeg har gjort det hele, men når jeg slår over på hdmi på fjernsynet så meddeler den at der ikke er noget signal. Selve vhs afspilleren virker og kører når man starter den, men den kommer bare ikke over på fjernsynet.
Hvad gør jeg for at få signal?
Jeg håber virkelig at der er nogle der kan hjælpe mig derude. 😃på forhånd mange tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet i dag kl. 11:26 #1
Det er måske to hhv. en scart-indgang og en scart-udgang på VHS maskinen. Indgang er ofte blå, og den kan ikke anvendes. Den anden er sort, og det er den der er udgsngen og hvor scart-kablet skal tilsluttes.
Der kan også være en lille skydeknap på selve konverteren der skal sættes i to positioner: S-VHS og Scart. Hvis der sidder en lille rund indgang udover scart-indgangen på konverteren er denne S-VHS indgangen.
Upload evt. et billede ud, så man bedre kan se konverteren.

Brug linket her til upload af billedet.

https://da.imgbb.com/

Linket herunder viser hvordan et S-VHS stik ser ud.

https://elektronica-online.nl/svideo-kabels
Avatar billede claes57 Ekspert
Skrevet i dag kl. 13:10 #2
Der kan være flere hdmi-porte på tv - se på dets fjernbetjening. Der er typisk en 'source' og ved klik på den, så kan du se listen over bla hdmi-adgange - bare prøv dem igennem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet i dag kl. 13:15 #3
#2 Det har du helt ret i. På mit Sony tv (fra 2013), er der fire HDMI indgange, så det er bare at prøve sig frem. På mit tv er der dog også en scart-indgang.
Avatar billede Rikke.B Praktikant
Skrevet i dag kl. 15:32 #4
Hej alle.
Mange tak for svar.
Jeg har billeder her 😊https://ibb.co/BK1FJkP
https://ibb.co/7294ZtS
Der er ikke nogen skydeknap på konverteren. Der er 2 scarudgange fra vhs afspilleren. Den ene står der vcr/decorder ud for og en den står der tv ud for. Jeg har prøvet begge, men der kommer fortsat intet signal.
Jeg har prøvet samtlige hdmi indgange på fjernsynet under source, men der sker heller ingen ting.
Avatar billede hjolsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 16:35 #5
På din converter er der nogle knapper har du prøvet at ændre dem ( feks skift mellem 720 og 1024 p)?
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet i dag kl. 16:49 #6
#5 Jeg tænkte også på om det kan være årsagen.

Jeg har selv en konverter, men den gør det modsatte: den konverterer et HDMI signal til scart-signal, og dette fungerer fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 16:52 #7
#4 tv stik skal bruges. Det andet brugte man typisk før hvis man havde en analog sattelit receiver som man ville optage fra.
Har du på nogen måde fået testet at dine hdmi stik reelt virker? Har man en pc kan man teste om indgangen virker.
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet i dag kl. 17:05 #8
#7 Ja, det vil være en god ide at tjekke HDMI kablet. Men jeg tænkte på om scart-kablet er fuldmonteret "alle ledninger er forbundet" eller om det kun er envejs. I så fald er det bare at vende kablet, så skulle der være "hul igennem".

https://www.avxperten.dk/scart-kabel/
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 18:25 #9
Mange gange er et ikke fuldt monteret scart stik ikke fyldt med alle pinde i stikket.
Håber du får hul igennem.
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet i dag kl. 18:46 #10
Man vil mange gange kunne se det på kabeltykkelsen om det er fuldmonteret.
Avatar billede ErikHg Ekspert
Skrevet for 22 minutter siden #11
#9 Normalt så er der pinde i begge stik, men på de scart-kabler der ikke er fuldt monteret, er alle 20 pinde ikke tilsluttet. Jeg skriver 20 pinde, selvom der er 21 tilslutninger idet den 21. er metalskærmen og dermed ikke en rigtig pind, eller rettere et stikben.

https://www.bergziege-owl.de/stecker-pinbelegung/