Avatar billede fimo Seniormester
Oprettet i dag kl. 10:03 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Formel + dynamisk ?

Hej,

Jeg har denne udfordring som jeg håber der er en der kan, har lyst til at hjælpe med :)

Jeg har været ude på nettet og kigge efter en formel der laver en total autosum fra flere linier, men kun ET beløb per linie hvis der er flere linier der har samme faktura nummer + beløb, se vedlagte foto.

Jeg kan ikke gennemskue om denne formel som jeg har fundet frem til

=SUMPRODUCT(1/COUNTIF($B$2:$B$12;$B$2:$B$12&"");$C$2:$C$12)
er korrekt eller om der er noget jeg skal være opmærksom på ?

Og nu har jeg lavet den med bokstaver feks B2->B12 og C2->C12

men det er en liste hvor jeg løbende vil indsætte flere linier efter C12
så kan man på en eller anden måde lave denne formel "dynamisk", så jeg ikke skal rette i formlen feks B2->B12 og C2->C12 hver gang jeg indsætter flere linier efter C12 ?

https://ibb.co/vwzRTbM

på forhånd tak for enhver ide, gode råd i har :)
Avatar billede kim1a Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:41 #1
Et par tricks som dog ikke direkte hjælper med dit ønske.
Sæt en linje øverst til din sum og din formel - på den måde kan du lade din formel gå så langt ned at du ikke skal rette den foreløbig:
C12 vs C10000
Samtidig kan du evt. lade denne sumlinje og evt overskrifter fryse så du kan scrolle ned uden at miste det overblik.

I forhold til din udfordring kan du evt. i stedet lave en støttekolonne som bare tæller hvormange gange et fakturanummer optræder. I dit eksempel:
D2=countif(A2:A10000;A2) på den måde vil din sidste række med fakturanummer altid få nummer 1 og så kan du bare sumifs(B2:B10000;D2:D10000;1) dig ud af din svære formel.
Jeg kan dog ikke regne ud om du bare vil have et tilfældigt tal fra fakturaen, det beskriver du så vidt jeg kan se ikke.
Avatar billede fimo Seniormester
Skrevet i dag kl. 13:18 #2
Hej Kim1a,

Tusind tak for din hjælp og forslag som jeg fik til at virke på den måde du beskrev :)

........"Jeg kan dog ikke regne ud om du bare vil have et tilfældigt tal fra fakturaen, det beskriver du så vidt jeg kan se ikke"

Jeg ville gerne have ET tal fra kolonne "B" selvom der var flere af de samme beløb i kolonne "B" når faktura nummerer i "A" var det samme.

Og der virker det som om at din formel, hjælp ovenfor var en super ide :)

Så jeg tror at jeg har fået svar, hjælp med det problem jeg havde, så endnu engang tusind tak for hjælpen herinde :)