Avatar billede lurup Ekspert
09. oktober 2024 - 13:56 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Win 10 login

UPS
Jeg er It supporter og har glemt en kode til en windows pc
Kan man på en måde finde den med noget gratis software ?
Ved godt det er et dumt spørgsmål
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. oktober 2024 - 14:14 #1
Det korte svar er nej.

Det lidt længere - hvilken kontotype er det? - er det en AD konto, kan password jo gendannes. Er det en Microsoft (365) konto kan den gendannes hos Microsoft. Er det en lokalkonto så kan du være heldig at finde software der kan boote offline, og nulstille password på den lokale administrator konto, så du kan komme på - og så kan du jo nulstille alle andre lokal-kontoers password. Men det forudsætter også at du har fuld adgang til harddisken offline, d.v.s. er den eks. bitlocker-krypteret, så skal du kunne låse den op.
Er det en "hjemmelavet" lokal-konto, og du ikke har adgang til PC´en med en administrativ bruger, så glem det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. oktober 2024 - 14:20 #2
Du kan evt prøve med denne: https://www.hirensbootcd.org/download/ - der er 3 stykker software på som under rette omstændigheder kan manipulere med windows brugerdatabase.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. oktober 2024 - 14:34 #3
#2 Nogle af dem kan vist kun klare en bruger kode, og ikke admin hvis det er den der skal klares.
Lazesoft Password Recovery kan klare noget, men måske ikke admin kode.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. oktober 2024 - 22:52 #4
Som Ole Madsen skriver - det er ret vigtigt at vide, hvordan du logger på. MS konto, lokalkonto, netværkskonto eller? Samtidig ville det også være rart at vide, om data skal bevares eller må slettes, men det skal de vel.
Der findes mange vejledninger på youtube, og jeg har lige fundet en, som ser interessant ud og måske kan hjælpe dig
https://www.youtube.com/watch?v=vGu_iybVtcs
Det skal siges, at jeg aldrig selv har prøvet den,  men den virker ret gangbar - bl.a. til lokalkonti.
Men ellers er der masser af løsningsforslag at gå i gang med
https://www.youtube.com/results?search_query=can%27t+remember+windows+10+password
Avatar billede lurup Ekspert
09. oktober 2024 - 23:09 #5
Kurtba
Det skal prøves på jobbet i morgen...I hører nærmer
Avatar billede lurup Ekspert
10. oktober 2024 - 12:06 #6
Status

Jeg vil starte md at sige tak til jer alle
Man siger det er vigtig med nattesøvn og det tror jeg på. I nat drømte jeg at jeg havde sendt en mail til mine lærer om koden til denne pc og ja det havde jeg gjort for 2 år siden og koden er derfor fundet.
Jeg har gemt denne løsning og vil prøve det næste gang.
Tak til alle ...spec kurtba