Avatar billede eliot Juniormester
Oprettet i dag kl. 11:49 Der er 7 kommentarer

Jeg kan ikke længere få adgang til min NAS

Jeg har fået nogle opdateringer til min windows 11 - 23 H2 som gør at jeg ikke kan få fat i filerne på min nas server og jeg får en meddelelse der siger noget med at delingen kræver en forældet SMB1-protokol og at mit system kræver en SMB2-protokol eller nyere.

Hvad skal jeg gøre for igen at få min pc til at kunne se min netværksfilserver?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:04 #1
Det simple svar er at udskifte dit NAS til noget mere tidssvarende.

Med SMB1 kommer en række sårbarheder, du bør være OBS på, inden du enabler det - der er en god grund til at det er dødt idag.

Med det sagt, så er der en del vejledninger til dig her:
https://www.google.com/search?q=Enable+SMB1+in+Windows+11
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet i dag kl. 12:18 #2
Hvilken NAS model er det? - og hvilken udgave af dens operativsystem kører du med?

Den skal være +10 år gammel hvis den ikke har support for SMB2 som minimum.
Avatar billede eliot Juniormester
Skrevet for 46 minutter siden #3
Det er en meget gammel NAS server D-Link. Men kan jeg købe en ny og blot sætte de to harddiske over i den, eller skal jeg starte helt forfra med nye diske?
Avatar billede eliot Juniormester
Skrevet for 38 minutter siden #4
Det er en DNS 320L :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet for 28 minutter siden #5
Den sidste firmware til den ser ud til at være fra 2018 - det er ikke så galt endda: https://www.dlink.com/uk/en/products/dns-320l-sharecenter-2-bay-cloud-storage-enclosure

SMB1 er fra tiden med Windows XP og tidligere - så der er altså ret god chance for at du i netværks-indstillingerne kan finde frem til SMB protokollen og aktivere SMB2.

I dag snakker vi dog SMB3 - denne er fra windows 8 tiden, og det er ikke helt utænkeligt at den derfor også findes i en firmware fra 2018.

...Men det afhænger af hvor meget D-Link har været opsat på at være sikkerhedsansvarlige og fremtidssikrede - de er IKKE kendt for deres NAS :-)

Du må prøve at logge på det administrative interface og se hvilken firmware version du har, og undersøge om du evt. kan opgradere, og derefter højne SMB-protokollen...

HVIS alt håb er ude, og du skal have ny NAS, så er det helt forfra. Du kan godt genbruge diskene i den ny NAS, men de skal slettes og køres op på ny med det operativsystem, som hører den ny NAS til.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
Skrevet for 24 minutter siden #6
Og når det så er skrevet, åbnede jeg også lige manualen og søgte på SMB - den findes, men er ikke ligefrem rigt dokumenteret - og der nævnes slet ikke versioner, så det taler desværre for at den ikke kører andet end SMB1...

Omvendt er manualen fra 2014 - det kan sagtens være SMB er blevet forbedret, men aldrig dokumenteret, så jeg ville stadig prøve at opgradere og undersøge...
Avatar billede kurt54 Ekspert
Skrevet for 24 minutter siden #7
Jeg har en gammel Medion NAS og har valgt at tilføje smb1 -det gøres i windows system - og skal muligvis have netadgang for at hente hos Microsoft. Forbered dig på at en stor opgradering slår det fra igen og så må du slå til igen. Min sikkerhed ligger før mit net.