Avatar billede Esben Praktikant
Oprettet i dag kl. 13:45 Der er 5 kommentarer

Langsom forbindelse gennem ethernetkabel

Hej,

Jeg håber, at der er en derude som kan hjælpe med at finde fejlen på, hvorfor jeg har en langsom forbindelse gennem et ethernet-kabel.

Kablet er trukket under gulvet, er et 20 meter Cat 6a skærmet ethernetkabel. I den ene ende er et RJ45 han-stik som er sat direkte i routeren. Den anden ende af ethernet-kablet havde også et RJ45 stik. Dette blev klippet af og kablet dernæst monteret i et dataudtræk i væggen (monteret af en elektriker).

Forbindelsen virker faktisk, men den er langsom. Download test viser kun 100 Mbps download og 130 Mbps upload. Det burde være 1000 down og 500 up. 1000/500 er også resultatet, hvis jeg tilslutter et andet kabel fra router til computeren, problemet er bare at så ligger det kabel og roder i hele huset. Jeg vil virkelig gerne have kablet under gulvet/i væggen til at virke optimalt. Selv mit wifi er meget hurtigere end kablet under gulvet.

Hvordan kan det være, at der faktisk er forbindelse, men samtidig går det så langsomt?

Jeg havde på et tidspunkt gaffatape omkring RJ45 han-stikket for at beskytte det under fremføring til router. Da jeg tog tapen af, var det som om der stadig var lim fra tapen på RJ45. Jeg kan ikke se mere lim, men kan det faktisk være der problemet ligger?

Kan det være kablet der er monteret forkert i dataudtrækket? Jeg synes bare det ville være mærkeligt eftersom der jo er forbindelse.

Alle gode råd er meget velkommen!

Vh Esben
Avatar billede Esben Praktikant
Skrevet i dag kl. 14:05 #1
RETTELSE: Hastigheden er ikke 100/130. Det var en anden måling via wifi. Forbindelsen i kablet siger pt. 10/1, og forbindelsen kommer og går. For det meste virker forbindelsen ikke.
Avatar billede Uvanga Ekspert
Skrevet i dag kl. 14:30 #2
Det tyder meget på at kablet er forbundet forkert i det stik elektriker har monteret. Som tidligere telemand har jeg set det utallige gange. Den typiske fejl er at elektriker monterer tråde parvis.
Det er forkert... Tråde skal monteres ifølge  TIA standard.
Avatar billede Esben Praktikant
Skrevet i dag kl. 14:44 #3
Tak Uvanga,

Ved du tilfældigvis hvor der findes en vejledning til hvordan man monterer det korrekt? Ellers må jeg have en tekniker forbi.
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet for 52 minutter siden #4
Du kan google den korrekte måde at forbinde RJ45 stik på.
Avatar billede puren Ekspert
Skrevet for 49 minutter siden #5
Ja lyder som om det ikke er lavet rigtigt

Og den sjat lim betyder ikke noget

Hvad forbindes siger din computer at du har til routeren ? Hvis ikke gigabit har han lavet forkert og jeg havde ringet og bedt ham lave det

Og ellers må ham elektrikeren jo havde noget ordentligt test udstyr