Avatar billede __Allan__ Seniormester
23. august 2024 - 05:18 Der er 1 kommentar

Netværk pauser/lacker i op mod 30 sek

Jeg har en fiber forbindelse, hvor jeg benytter eget udstyr.
Oprindeligt havde jeg en Netgate gateway og dertil Unifi switch og AP sat op med VLANs for at adskille trafik, ligesom jeg også har haft Ngblocker (ad-blocker) sat til.

Alt har virket, men jeg oplevede, og gør fortsat, nogle gange flere gange dagligt, at når indhold fra en webside skal indlæses i browseren så går der enormt længe og det ser ud til at der sker en timout, og der står at siden ikke kunne findes.
Med et enkelt klik på refresh knappen er siden så pludselig indlæst på et splitsekund. Dette sker både på mobil og pc, samt Chromecast (fx Netflix og YouTube).
Det skal siges at hvis først en film eller et videoklip er indlæst og igang, oplever jeg aldrig afbrydelser, og kan nemt spole i videoklip.

Jeg har pga. problemet prøvet med at slukke for ad-blokker og har skiftet gateway’en ud med en unifi Express router. Men desværre uden at fejlen er elimineret.

Når jeg har problemet og åbner Unifis wifi man, oplever jeg ingen fejl og en god netværksforbindelse. Wifi styrken er ikke et problem.

Er der nogen der har et bud på hvad årsagen kan være?
Jeg har ikke forstand på hvordan man kan fejlsøge på dette eller hvad jeg skal holde øje med…
Avatar billede kulawig Guru
23. august 2024 - 13:19 #1
prøv dig frem med nogle alternative DNS og se om det gør en forskel