Avatar billede gerhardpet Seniormester
22. august 2024 - 16:32 Der er 2 løsninger

Videoredigering med Pinnacle 26

Hej
Jeg har fået anskaffet mig et program til videoredigering, men jeg kan ikke komme i gang med det. Det er Pinnacle 26 og der findes en udførlig vejledning på dansk - 251 sider - men den er skrevet af nørder og jeg er ingen nørd. Er der en herinde, der kan hjælpe mig med at lave min første film? Bare de første trin til  de første billeder og videoklip ligger på tidslinjen og gerne også hvordan jeg indsætter tekster. Gerhard fra Holstebro
Avatar billede kurtba Ekspert
22. august 2024 - 21:47 #1
Det er jo et stort spørgsmål, som ikke lige kan besvares uden at der næsten skal skrives en roman.
Jeg vil anbefale dig at besøge youtube og se nogle tutorials der. Der vises det i praksis, hvorledes man gør alle de forskellige ting, hvilket vil være nemmere at forstå, end at læse manualer.
Feks. her er der nogle forslag
https://www.youtube.com/results?search_query=pinnacle+26+tutorials
Da 26 er sidste version, er der nok ikke lige så mange anvisninger, som til de tidligere versioner, og der er stor sandsynlighed for at disse tutorials  også passer til din version. Så her er et link til version 25.
https://www.youtube.com/results?search_query=pinnacle+26+tutorials
Det store "men" er så, at det er på engelsk, så det vil være en fordel at være nogenlunde inde i det sprog.
Pinnacle har selv lavet videoer, hvor man kan se, hvorledes ting kan gøres
https://learn.corel.com/video-tutorials/pinnacle-studio-tutorials/whats-new-in-pinnacle-studio/?_gl=1*1p9iddr*_ga*OTYxOTQ5MjQyLjE3MjQzNTU2Mjk.*_ga_B2HX77LGVW*MTcyNDM1NTYyOC4xLjAuMTcyNDM1NTYzMy42MC4wLjA.*_gcl_au*MTE4NTU3ODUyNS4xNzI0MzU1NjMz#1597082271425-0f53a9f8-02ef
I denne video viser de nogle af de helt grundlæggende ting for en begynder
https://learn.corel.com/video-tutorials/pinnacle-studio-tutorials/pinnacle-studio-beginner-editing-techniques/
Du kan i højre side vælge at få undertekster på, og hvis du så vælger Indstillinger lige ved siden af, så kan du der vælge, at underteksterne automatisk skal oversættes til dansk (hvis engelsk er et problem). Denne oversættelse plejer faktisk at give et brugbart resultat.
Avatar billede gerhardpet Seniormester
22. august 2024 - 23:04 #2
Mange tak for dit grundigt udarbejdede svar. Jeg har for 10-15 år siden arbejdet med Pinnacle 14 og 21, men de programmer er nu væk og jeg kan ikke huske fremgangmåden.  Jeg er god nok til almindeligt engelsk, men når der kommer mange tekniske betegnelser ind i det, så kniber det. Jeg går i gang med det, du har foreslået og håber, at det lykkes
Tak