Avatar billede shorty Novice
21. august 2024 - 09:35 Der er 12 kommentarer

Aflytning/overvågning

Hejsa.
Jeg er ikke helt sikker på om, spørgsmålet hører til her, men nu prøver jeg.
Jeg bor til leje i et hus, hvor udlejer leverer og betaler fiber internet dvs. jeg har ikke adgang til egen side hos udbyder som er Norlys.
Udlejer har haft en meget grænseoverskridende sexistisk opførsel og har sagt ting, omkring sex bl.a tænder han ikke på opsat porno, men vil gerne være en flue på væggen i soveværelset hos almindelige mennesker, han spurgte om jeg ville sende billeder til ham uden tøj og jeg sagde selvfølgelig tydeligt nej, så spurgte han om jeg ville facetime med ham og igen tydeligt nej.. det var nogle blandt mange udtalelser, som slet ikke skal komme fra udlejer og i starten af min indflytning havde han hele tiden noget, der skulle laves i huset og han blev aldrig rigtig færdig, før jeg satte ham stolen for døren og sagde stop til hans opførsel.
Han blev fornærmet og sagde at han havde optaget mig på hans mobil..
Ikke at jeg kunne forestille mig, at der kunne være noget, som jeg ville være flov over, når jeg havde sagt fra, men det har fået mig til at tænke om, han overvåger mig/aflytter mit hjem.
Jeg har downloadet en app der hedder Fing og den har fundet noget der hedder Phonenix_72088  brand: Espressif
samt noget der hedder webgui med en ip-adresse.....
De to ovenstående er ikke blevet brugt siden jeg oplyste ham om, at jeg havde fundet dem på netværket og efter at jeg havde sat ham stolen for døren.
Er der nogen herinde, der kan oplyse mig om, de to ovenstående kunne  have noget med overvågning/aflytning at gøre?

Vh. Shorty
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2024 - 09:51 #1
Ud fra ovenstående er det ikke muligt at afgøre, hvad der rent faktisk er bag, men....

Udlejers opførsel alene burde være årsag til at finde anden bolig hurtigst muligt.
Der er ikke langt fra det, du beskriver her, til noget, der kunne berettige et tilhold.

Det er relativt nemt at gemme sin egen internettrafik på netværket i huset, f.eks. via en VPN, men det koster som regel på hastighed og andre punkter.
Avatar billede shorty Novice
21. august 2024 - 10:06 #2
Tak for svar..
Jeg flytter 30/10, selvom jeg kun har boet her i 4 mdr.. det er simpelthen bare for utrygt.
Men vil gerne konfrontere ham, hvis jeg havde noget konkret og selvfølgelig have ham stoppet og til at udlevere optagelserne,  hvis der er nogen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2024 - 10:20 #3
Der skal mere info til om de konkrete elementer, der er dukket op i netværksscanningen, for at de kan bindes op på noget.

Man kan se sådan på det, at de KAN være skadelige, men det kan ikke påvises ud fra det, vi kan se her.

Det betyder jo så også, at udlejer har gode muligheder for at fjerne alle spor, inden det ville komme til en f.eks. efterforskning, der KUNNE lede til opdagelse af både udstyr og optagelser.

Bedste råd herfra er, at klemme balderne sammen til du kan komme videre, og så ellers bruge energien på at glemme sådan en stodder.
Avatar billede shorty Novice
21. august 2024 - 10:38 #4
Kan han overvåge, hvis jeg slukker for routeren og kun bruger mobildata?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2024 - 10:44 #5
Det kan han sagtens, men det betyder mindre, hvis du så vælger at slå WiFi på din telefon fra, så du netop kun benytter mobildata.
Avatar billede shorty Novice
21. august 2024 - 10:54 #6
Du må undskylde at jeg bliver ved med at spørge, men skal jeg forstå det sådan, at hvis routeren er slukket og wifi på mobilen er slukket, så kan han ikke overvåge eller aflytte?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2024 - 11:10 #7
Hvis routeren er slukket, begrænser det i hvert fald mulighederne.

Jeg har tidligere arbejdet med sikkerhed, og vil man sikre sig overvågning, f.eks. et kamera-feed eller ekstern kontrol af et netværk, så kan det gøres med enheder, der ikke selv gør brug af det netværk, der overvåges - men så langt er det næppe sandsynligt, at en privat vil gå, uanset hvor påtrængende og 'nosy' han ellers måtte være.

I et scenarie som her, ville jeg være tryg ved at data fra mobilen så kan færdes frit.
Avatar billede shorty Novice
21. august 2024 - 11:15 #8
Tusinde tak for du tog dig tid til at svare og god dag.🙏😊
Avatar billede valby Ekspert
21. august 2024 - 16:14 #9
@CRKrogh
Jeg så en Dokumentarvideo om Kina "How China is using  Artificial intelligense"
Der gik en kvinde rundt i sin lejlighed med et apparat i hånden, og søgte efter installerede lytteudstyr. Er det noget private kan købe i Danmark ?
(Bare nysgerrig, det er ikke mit problem)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2024 - 16:36 #10
Du kan sagtens købe den slags grej, givetvis også her i landet - der er ikke noget forbudt i det. Det er nok mere, om risikoen er så stor, at man vil bruge pengene på det, og der mener jeg trods alt ikke at vores samfund (generelt) er landet endnu.

Hvis det skal være effektivt bliver det hurtigt kostbart, da stort set alt i dag ligger i mikrobølgeområdet og benytter forskellige former for frekvenshop - meget som vi kender det fra mobiltelefoner.
Avatar billede valby Ekspert
21. august 2024 - 16:42 #11
@CRKrogh
Tak for svaret 👍
Avatar billede claes57 Ekspert
21. august 2024 - 19:00 #12
Søster og svoger har været på ferie i Thailand og omkringliggende lande. Svoger gik hver gang på nyt hotel rundt på værelse og tjekkede alle små huller og dækkede dem til (plaster er bedre en tape). Alt fra huller til naboværelser til evt skjult it. El installationer blev kigget efter, og evt afkoblet. Man kan lære det, og fjerne 99%