Avatar billede barth Professor
Oprettet i dag kl. 09:19 Der er 8 kommentarer

W11 fra 22H2 til 23H2

Jeg har læst i Computer for alle, at det om et par måneder vil blive et stort problem hvis ens Windows 11 version 22H2 ikke er opdateret til 23H2.

Jeg har undersøgt mine 2 computere. Min stationære viser 23H2 men min bærbare Acer viser 22H2.

Jeg har søgt og installeret opdateringer, og jeg har kørt fejlfinding på Windows update. Men den viser stadig 22H2.

Hvad kan jeg gøre? Håber på hjælp.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 09:48 #1
Hvis du går til download af Windows 11 her https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows11 kan du oprette installationsmedie. Dette vil være 23H2 du får.
Når dette er oprettet kan du forsøge at køre setup filen fra din Windows 11 22H2. Du skal vælge at opgradere når du bliver promptet om det.
Som altid når der er tale om installation skal/bør du have lavet en backup.
Personligt bruger jeg altid et fuldt image (billede) af det gamle system jeg kom fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 09:52 #2
Har lige et sidste spørgsmål som jeg kom til at tænke på.
Opfylder din pc krav til at køre på 11 eller er krav udeladt sidste gang, evt ved at bruge Rufus til at oprette mediet?
Du vil ikke blive informeret om opgraderinger til ny build hvis den kører på ikke godkendt hardware.
Avatar billede Poko1 Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:09 #3
Jeghar opgraderet til 23H2 med en ny Rufus Og kørt in plase upgrade! Du får så en Windows Old som kan fjernes med Clean mgr. Men det næste problem bliver nok den næste opgradering som kommer til Oktober "24H2" De varsler at selv PC ´er med nyere systemer ikke kan opgraderes Hvis ikke der kommer Rufus lignende systemer med hjælp dertil!
Avatar billede barth Professor
Skrevet i dag kl. 10:15 #5
Tak Poko1 og 220661
Jeg prøver. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:33 #6
Man kan oprette en "unattnded xml file" til usb pinden der omgår mange krav samt fjerner de ting man ikke ønsker i sin installation. Om denne måde ikke kan lade sig gøre når Windows 24H2 kommer ved jeg jo selvfølgelig ikke.
Det sørgelige med Windows 11 er hvor fyldt den er med crap, og hvor meget computeren kontakter hjem til Microsoft (telementry). Dette kan til en måske en del undgås ved at udfylde denne fil og gemme den på pc og kopiere ind på installations mediet.
Det gode ved det er at den kan bruges på både Windows 11 og 10.
https://schneegans.de/windows/unattend-generator/
Avatar billede 220661 Ekspert
Skrevet i dag kl. 10:35 #7
Når #5 bruges skal usb mediet være oprettet med MediaCreation Tool, da der måske vil være modsætninger der annullerer hinanden hvis Rufus har lavet mediet.
Avatar billede barth Professor
Skrevet i dag kl. 10:37 #8
Igen: Tak. :)