Avatar billede John Praktikant
Oprettet i dag kl. 15:17 Der er 2 kommentarer

PHP alfabet

Hej.

Jeg driver Anelinks.dk og er i gang med et projekt (demo), hvor man skal tilgå et leksikon med forskellige emner.

DEMO: http://www.anelinks.dk/ord_vis.php?id=1

Jeg har et kodesnip i php, der afvikler et alfabetet, som igen henter data (ord og tekst) fra databasen (Mysqli), når man trykker på de forskellige bogstaver i alfabetet. Det virker fint, på nær når Æ Ø Å indgår i ordet, f.eks. Ægteskab.

Jeg kan ikke lige greje hvor fejlen ligger, og tænker om nogle vil hjælpe mig på vej, så den acceptere de danske tegn på lige fod med de øvrige.

Her er koden der afvikler projektet:

Alfabetet:

<?php
        for( $i = 65; $i < 91; $i++) {
        $bot[] = chr($i);
          }
            $bot[] = '&#198';
            $bot[] = '&#216';
            $bot[] = '&#197';

echo '<ul class="pagination pagination-sm mb-0">';
              foreach($bot as $alfabet)
        {
  echo '<li class="page-item"><a class="page-link" href="ord_vis.php?char='.$alfabet.'&id='.mysqli_real_escape_string($con,$_GET['id']).'#tags">'.$alfabet.'</a></li>';
                          }
                        echo '</ul>';
                    ?>

Hentet data fra databasen:

<?php
$char = '';
if(isset($_GET["char"]))

    $char = mysqli_real_escape_string($con,$_GET['char']);
    $char = preg_replace('#[^a-z]#i', '', $char);

    $query = "SELECT * FROM ord_content_ord WHERE j_title LIKE '$char%'";

else

    $query = "SELECT * FROM ord_content_ord ORDER BY j_title ASC";

$result = mysqli_query($con,$query);

if ($result->num_rows > 0) {
    while($r = $result->fetch_assoc()) {

echo '
<h5 class="font-size-17 mb-4" style="margin-top: 0px;color: darkorange;">'.$r["j_title"].' <span style="float: right;">'.$r["alfa"].'</span></h5>

'.$r["j_text"].'

<hr style="color: #777margin-top: 0px;"></hr>';

}
else

      echo 'Ingen data fundet';
    }

?>
Avatar billede arne_v Ekspert
Skrevet i dag kl. 15:40 #1
3 spørgsmål:
* er dit PHP/HTML UTF-8 eller ISO-8859-1?
* er din database connection UTF-8 eller ISO-8859-1?
* er dine data i databasen UTF-8 eller ISO-8859-1?
Avatar billede John Praktikant
Skrevet i dag kl. 15:50 #2
De er alle 3 UTF-8. I databasen køre det som utf8mb4_danish_ci. Den afvikler sådan set tegnsættet ok, men specifikt kan jeg ikke få den til at hente korrekt data via ÆØÅ fra alfabetet.