Avatar billede nu_igen Guru
18. juli 2024 - 17:16 Der er 19 kommentarer

Skærmbaggrund med ramme og billede

Hej
Jeg har indtil jeg er kommet til at ødelægge min skærmbaggrund, haft en ramme udenom et personligt billede.
Når jeg nu lægger det gamle billede ind, viser hele skærmen et lille udsnit af billedet. Rammen kan jeg slet ikke finde noget sted i de forslag der vises.
Jeg ønsker en skærm med en bred neutral ramme omkring, hvor jeg kan placere mine ikoner. I midten af skærmen skal mit billede placeres.
Hvordan laver jeg rammen og får billedet formindsket ?
Ingeborg
Avatar billede Poko1 Ekspert
18. juli 2024 - 17:34 #1
Har du kigget i indstillinger? under Baggrunde om din tidligere baggrund ikke findes der.
Avatar billede nu_igen Guru
18. juli 2024 - 20:57 #3
Tak for svaret #2. Men det er ikke et billedbehandlingsprogram jeg har brug for. Det er via kontrolpanelet og skærm jeg skal finde indstillingerne. Jeg kører win7 på Imac. Det har jo kunnet lade sig gøre hidtil. (havde Pc crash for et par dage siden- nu kører det igen)
Ingeborg
Avatar billede hjolsen Ekspert
18. juli 2024 - 21:15 #4
i indstillinger for baggrunds billedet kan du bla vælge  om billedet skal udfylde skærmen eller centres - har du prøvet at ændre der ?
Avatar billede nu_igen Guru
18. juli 2024 - 22:05 #5
Ja, jeg har valgt MIDTE og der er midten omgivet af en sort ramme. Måske er min Win 7 i udu ?
Avatar billede valby Ekspert
18. juli 2024 - 23:42 #6
Sådan er det også i W11. Lidt længere nede kan du så vælge en anden baggrundsfarve. Ikonerne og proceslinjen er som normalt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. juli 2024 - 07:06 #7
Er det fordi at du ikke kan se ikonerne? Prøv at højreklikke et frit sted på skrivebordet og vælg vis ikoner på skrivebordet!
Avatar billede nu_igen Guru
19. juli 2024 - 08:31 #8
Jeg kan se ikonerne, men det billede jeg sætter ind som baggrundsbillede er alt for stort så der kun vises et lillebitte udsnit af billedet fordelt over hele skærmen. Jeg kører med max opløsning.
Avatar billede jernrosen3 Forsker
19. juli 2024 - 09:20 #9
Tidligere blev det foreslået at Du justerer billedet til "UDFYLD" - i stedet har Du fastholdt at Du har MIDTE som valg.

Jeg kender ikke win til IMAC; men på min PC er det ved pilen jeg ændrer min baggrunds justering til UDFYLD:

https://ibb.co/bPyzRdq
Avatar billede nu_igen Guru
19. juli 2024 - 09:38 #10
Win til Mac er præcis det samme idet HD er opdelt til at køre med både Mac og win over Bootcamp. Maskinen kan ikke køre med højere versioner end win 7. Imac'en er gammel fra 2010. Jeg forlanger ikke det store af den, men vil nødigt skifte, fordi den har en virkelig god stor skærm.
Win 7 har ikke mulighed for UDFYLD.
Med venlig hilsen - Ingeborg
Avatar billede valby Ekspert
19. juli 2024 - 16:03 #11
Det kommer an på, hvor stort billedet er i sig selv.
Nogle af mine billeder kan fint lægges som center (midte) men andre billeder er for store til at opfylde det ønske.
F.eks. et billede på:  1502x811 pixels
= 190,754x102,997 mm.
vil som midte, alligevel næsten fylde skærmen ud.
Så måske er dit billede simpelthen for stort ?
Men det kan jo rettes.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. juli 2024 - 16:28 #12
Hvis du ved hvor billedet befinder sig Måske Stifinder? så prøv at holde muse pilen over og se om der er oplysninger om størrelsen?
https://ibb.co/80k9ZgV
Ps. Dette fylder det samme som min skærmopløsning! 1920 X 1080 = 16X9 format!
Avatar billede klaudi Ekspert
19. juli 2024 - 17:16 #13
Hvis du højreklikker på skrivebordet og vælger Personlige indstillinger og klikker på Skrivebordsbaggrund, så kommer du til dialogboksen hvor du vælger billede, nederst i denne boks kan du vælge om billede skal Fylde ud, Tilpasses, Strækkes, Side om side eller i Midten, prøv at vælge Fyld eller Tilpas.
Avatar billede valby Ekspert
19. juli 2024 - 17:19 #14
Fastone Photo Resizer  (gratis)
https://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm
Der findes måske noget i windows, men det kender jeg ikke.

Jeg har lige prøvet det. 👍👍👍
Avatar billede valby Ekspert
19. juli 2024 - 17:22 #15
#13
Det er allerede foreslået :-)
Avatar billede klaudi Ekspert
19. juli 2024 - 17:27 #16
#15 Beklager jeg har ikke læst ordentligt! :-)

Jeg bruger FS Image Viewer på Win 11, der kan du sætte skrivebordsbillede ved at taste CTRL+W og så vælge hvordan det skal vises!
Avatar billede valby Ekspert
19. juli 2024 - 17:46 #17
#16
Det med ikke lige at få læst teksten rigtig, det kender jeg kun alt for godt fra mig selv:-)
Avatar billede nu_igen Guru
19. juli 2024 - 22:30 #18
# 11
Jeg har jo tidligere brugt billedet i flere år, og ja, det er  stort 3648x2736. Det forklarer at jeg kun ser et hjørne af det med indstillingen "midte". Jeg har nu med succes nu anvendt indstillingen tilpas. Dets ikon viser sorte kanter venstre og højre.
Næste problem var så de alt for store ikoner. Det kunne jeg læse mig til at få ændret. Det er med kontroltasten og musehjulet man kan forstørre og formindske.

Tak til alle, som har været ihærdige med at hjælpe. Det sætter jeg stor pris på.
Ps, er der nogen faste regler for hvornår der skal bruges to taster (ctrl  og shift for eksempel ?)
Avatar billede claes57 Ekspert
Skrevet i går kl. 06:43 #19
Husk lige, at skærmens fysiske opløsning skal passe til opløsningen i windows som det første.