Avatar billede Erik R Mester
Oprettet i dag kl. 11:56 Der er 2 kommentarer

Om brug af funktionen sumprodukt

I et regneark (Google sheet, men Excel er vist helt tilsvarende) fører jeg regnskab over indtægter og udgifter for 4 udlejningslejligheder.
I arket er bl.a. kolonner for:
Dato
Tekst
Lejemål (hvert af de fire lejemål har en kode som fx “R25”)
Gruppe (fx L, V, osv; (L= husleje; V = vedligholdelse)
Indtægt
Udgift
Under hovedregnskabet har jeg 4 del-regnskaber med udtræk af udgifter/indtægter for hver af de fire lejemål.
I fx celle G73 er formlen:
=SUMPRODUKT(($E$3:$E$65="R904")*($F$3:$F$65="L")*G$3:G$65)
Denne formel beregner summen af posteringer i G$3:G$65, som vedrører husleje (“L” i kolonnen for gruppe) for lejemål med koden “R904” )
Spørgsmål:
Kan jeg ændre formlen således at jeg i stedet for at indtaste “R904” som tekst indtaster en reference (fx C72) til en celle med teksten “R904”

På forhånd tak for ethvert bidrag.
Erik
Avatar billede ebea Ekspert
Skrevet for 48 minutter siden #1
Du kan blot erstatte “R904” med f.eks. $C$72
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
Skrevet for 47 minutter siden #2
=SUMPRODUKT(($E$3:$E$65=INDIREKTE("C72")*($F$3:$F$65="L")*G$3:G$65)