Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juni 2024 - 09:43 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

iso.fil vs installation Media for Windows 11

Hvad er den/de væsentlige forskelle på iso.file og Installation Media for Windows 11?
Jeg har prøvet at oprette Installation Media på USB på en PC, og derefter brugt den til installation af Windows 11 på en anden PC. Under oprettelse af USB, fravalgte jeg at installation skulle være tilpasset til "Denne PC", da den skulle anvendes på anden PC.
Umiddelbart synes jeg det gik gnidningsløst, og at Installation Media er meget nem at anvende, ingen Rufus operation påkrævet.
Så:
Er installation fra Installition Media ligeså "ren" som installation fra .iso?
Fordele og evt. ulemper?
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juni 2024 - 09:50 #1
Hvis du downloader ISO Filen er du i stand til at vælge om du vil oprette mediet på enten CD/DVD- Eller USB.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juni 2024 - 11:03 #2
I øvrigt kan den også bruges Hvis din Computer ikke kan køre Windows 11 "Manglende TPM2: Og du vil oprette en RUFUS USB. Så vælge ISO Filen Under oprettelse af RUFUS. Mediet
29. juni 2024 - 13:38 #3
En ISO fil er en pakke, som du skal bruge et værktøj for at komme videre med, ligesom f.eks en zip fil, og ellers som #1 skriver.

Et installation media kan køre som det er.
Avatar billede Uvanga Ekspert
29. juni 2024 - 20:33 #4
Tak for input.
Umiddelbart vil jeg så mene at Installation Media er enklest at downloade, og bruge.
Jeg har også tidligere anvendt .iso-file.
Avatar billede Poko1 Ekspert
29. juni 2024 - 22:03 #5
Skulle det vise sig at du får  beskeden at det ikke kan installeres på denne Computer så vender du bare tilbage så du kan få hjælp til at lave et RUFUS Medie?
Avatar billede puren Ekspert
Skrevet i går kl. 15:30 #6
En iso fil er “billede” af en cd/dvd/blu-ray disk så som hvis du har et drev i din computer og vil lave en kopi af en disk så tager man et billede af den og så brænder den til den tomme disk

Windows media tool og Rufus er på mange måder det samme, de begge downloader et iso fra ms og skubber det over på en usb, Rufus har dog lidt flere knapper man kan trykke på plus det kan bruges til mere end bare ms.

#3 jeg kan lave en Windows 11 pind fra et iso med kommando prompt på en standart Windows 7/10/11 og det ikke fordi det er så svært
Avatar billede Uvanga Ekspert
Skrevet i går kl. 18:24 #7
Jeg har som sådan ingen udfordringer med .iso via Rufus. Har brugt det i flere år.
Det jeg er lidt nysgerrig på, er pro and con for de to metoder til installation af Windows.
Det mener jeg er belyst i de modtagne svar.
Men skulle der være  flere som har lyst til bidrage,
modtages det med tak🖥️👍